Planerat barnalstrande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Planerat barnalstrande?

break_a_leg skrev:
Planerar man för mycket så tror jag faktiskt att kroppen på något sätt kan "låsa sig", det finns det ju flera exempel på.

Nja detta undrar jag. Vad skulle kroppen ha för biologisk anledning till att låsa sig för att man tänker på att man vill bli gravid? I vanliga fall säger man ju tvärtom inom vården att vill man verkligen bli frisk så påverkar det i positiv riktnning - det borde ju funka på samma sätt här i så fall. Om man inte är så stressad att man har satt kroppens funktioner ur spel totalt och så tror jag sällan är fallet. Man hör ju ibland storys om folk som "slappnat av" och ställt sig i adoptionskö men jag är rätt säker på att tittar man på faktisk statistik är det lika vanligt att folk som planerar får barn men det är inte en lika bra story att berätta...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Det är just där lågfertiliteten kommer in! De som adopterar efter längre eller kortare tids försök att få barn och senare får egna, efter adoptionen, hade fått egna i vilket fall som helst efter samma tid. Så har i alla fall en läkare förklarat det för mig. Det ÄR en myt att "om man bara slappnar av/inte tänker på det/skaffar en hund/adopterar så blir man med barn". OM man blir med barn efter ovanstående varianter så hade man blivit det i alla fall! Det bara tog så lång tid att bli gravid helt enkelt. Det är ju inte så att alla barnlösa som adopterar blir med barn själva. Alla är ju inte ens lågfertila.

Sen finns det ju motsatsen också. De som är så högfertila att det räcker att de vädrar sin mans kalsonger... *fniss* Antar att både "han" och "hon" är kanonfertila i de fallen. Tur att de finns kvar! Annars hade det inte funnits många kvar här på jorden...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Det brukar ju heta att för mycket stress gör en infertil...men de som påstår det kan inte förklara varför kvinnor i krig blir med barn. Kvinnor som ser sina män dö framför ögonen, som ser sina familjer lemlästas...sina barn mördas...som blir våldtagna på de mest grymma sätt. Det om något måste ju vara stressande för systemet. Dessa kvinnor blir gravida i lika hög grad som kvinnor i mer fredliga länder.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Som du skriver, det finns ju ytterligheter åt båda håll. Men det här med fertiliteten måste ju ha påverkats av att vi numera skaffar barn allt senare? På Kungsholmen i Sthlm är visst medelålderna på förstföderskor någonstans runt 38 år...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Där tror jag vi har en faktor som helt klart ! Fertilitet avtar väl ganska kraftigt efter 30-årsåldern. Och börjar man då först efter 35....så är det ju klart att fertiliteten iallafall hos kvinnan är ganska nedsatt.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Santa skrev:
Jag är lite nyfiken på hur många av er som gick systematiskt till väga när ni bestämt er för att försöka bli gravida. Började ni ha sex efter ett särskilt system eller lät ni slumpen avgöra? Vilket system använde ni i så fall??

Vi har ganska nyligen börjat försöka, och jag tog helt enkelt ur min stav, och sen körde vi på! :banana:

Apropå vad Inte_Ung skrev om att sex 3-4 ggr iveckan är lite, så är väl jag en riktig tråkmåns som tycker att det räcker med två gånger i veckan... :( Men då är det å andra sidan desto härligare! :angel: :love: :o
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Det brukar ju heta att för mycket stress gör en infertil...men de som påstår det kan inte förklara varför kvinnor i krig blir med barn.

Nu vill jag egentligen inte spinna vidare på diskussionen om barnlöshet men det jag syftade på var snarare så mycket oro och utbrändhet att kroppen även slutar fungera på andra plan än just reproduktionen. Jag tror fö att folk reagerar mycket individuellt i en krigssituation precis som i andra situationer.

Men det vore intressant att höra om det finns nån som verkligen har varit systematisk redan från början.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Xeline skrev:
Fast jag har förstått att ur barnalstringssynpunkt så skall mannen inte ha utlösning alltför ofta för spermierna blir inte riktigt mogna. Utan just 3-4 ggr/vecka var ganska perfekt. Kanske tom var tredje dag var lagom och då blir det ännu mer sällan.
Det skulle betyda att min Lilleman är alstrad av totalt omogna spermier.
Byt /vecka mot /dag.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Menar du allvar! Jag tycker det låter jättemycket! För en 10-15 år sen var det iofs 3-4 ggr/dag som var det vanliga...men nuförtiden tycker jag inte det känns så nödvändigt med sex flera gånger i veckan.
Jo jag menar allvar.

Jag vill mycket, men sambon vill i alla fall ännu mer.
Och jag tror att ett spermaprov som var 3 dagar gammalt vore MYCKET svårt att fixa.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Ja antagligen :-)

Jag syftade inte på dem med super-spermier utan på de mer normala. Och den rekommendation som brukar vara för de som gör fertilitetsundersökning
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Fjorddressyr skrev:
Vi har ganska nyligen börjat försöka, och jag tog helt enkelt ur min stav, och sen körde vi på! :banana:

Hehe, tog du ut staven, och sen körde ni på? :eek: :rofl:
Tog ett tag innan jag fattade att det var p-staven och inte massagestaven.... :o :D :o

Förlåt, plumt inlägg, men jag är sjuk och utråkad!!!
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Nja, fertiliteten som så avtar inte kraftigt efter 30...snarare att efter 35 ökar risken för olika sorters fosterskador. Som kvinna föds man ju med alla sina ägg i äggstockarna, medan mannen spermer produceras allt eftersom. Vid 35 anses man väl ha blivit utsatt för så mycket olika sorters kemikalier etc + det naturliga åldrandet att äggen inte är lika "friska" alltid, som vid 20.

Varför folk i allmänhet (dvs vita västerlänningar o speciellt män, unga män) är mindre fertila nu än för 20 år sen är det nog ingen som vet. Tydligen är det särskilt män i skandinavien som har en mycket lägre fertilitet numera. Skulle varit intressant att få reda på varför.

Det är ju trots allt så att det inte bara är kvinnans fel när ett par inte blir med barn. Även om det fortfarande tyvärr är så att man automatiskt skyller på kvinnan.

Däremot föds det ju inte lika många barn nu och DET beror säkerligen på att man inte börjar försöka förrän i 25-30årsåldern.

Mer intressant än en bostadsdel i Stockholm hade ju varit siffran på förstföderskors ålder i hela Sverige, totalt sett alltså. Tror den är runt 32 eller strax över?

Kan bara tala för mig själv, min man och jag började försöka januari 2000, snart fem år sen alltså, när jag var nyss 30 fyllda. Då hade vi varit tillsammans i ca 9 månader. Vi bestämde att gifta oss ungefär då! Gifte oss (vår bröllopsdag) när vi varit tillsammans drygt ett år och fyra månader. Alla träffar inte sitt livs kärlek som väldigt unga. Vissa, som vi tex, träffas i "mogen" ålder. Och ingen av oss har velat ha barn tidigare, med någon annan.

Jag tror det är en stor förklaring till varför förstföderskors ålder har höjts så kraftigt. Man parar inte ihop sig för livet reda i 20-årsåldern längre. Man utbildar sig, utvecklas och mognar som människa innan man slår sig ner och börjar bilda familj.

En annan orsak sägs ju ekonomin vara. Stod ju att läsa i tidningarna för ett (?) år sen att unga par i större utsträckning dröjer med barn pga ekonomiska orsaker.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Utbrändhet är ju helt klart extremt och borde sätta mycket i kroppen ur spel. Men jag tvivlar på att alla barnlösa par är utbrända. Och fortfarande är det ju så att det inte bara handlar om kvinnans kropp vid barnlöshet!

Kan ta ett exempel ur mitt liv. Min äldsta lillebrors sambo är diagnostiserad med just utbrändhet, sen några år tillbaka. Hon är mycket orkeslös och har väldigt dåligt med fysiska krafter. Mentalt också antar jag. Hennes kropp är verkligen helt upp och ner! Men de beslöt att försöka få barn i vintras. Hon slängde p-pillerna och redan på första riktiga ägglossningen månaden efter var hon med barn! Hon har mått mycket bra under graviditeten. Blev förlöst med planerat kejsarsnitt i slutet av september, för hon skulle aldrig klarat av att föda vaginalt pga sin mystiska orkeslöshet.

Min bror får vara ledig extra mycket, för hans sambo klarar tex inte av en sån sak som att lyfta och bära bebisen själv. Men gravid blev hon direkt trots allt! Och födde en synnerligen välskapt, frisk och vacker dotter! Graviditeten var även den helt problemfri. Min brors sambo fyllde 32 i somras, min bror är 33 (snart 34) och det är bådas första barn.

Utbrändhet och fysiska tillkortakommanden är inte heller det automatiskt detsamma som barnlöshet eller nedsatt fertilitet. Inte ens forskarna vet ju alltid vad som ligger bakom när två friska, unga människor inte kan få barn tillsammans. Det är ju inte helt ovanligt att dessa två får barn direkt med andra partners om de särar på sig. Händer ganska ofta faktiskt. Så det kanske är nåt i naturen som inte vill att just de här två ska fortplanta sig tillsammans? Kanske man bär på för mycket genetiskt material som antingen är för lika eller olika? Väldigt spännande och intressant är det i alla fall!

Men det får en att undra...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Varför folk i allmänhet (dvs vita västerlänningar o speciellt män, unga män) är mindre fertila nu än för 20 år sen är det nog ingen som vet. Tydligen är det särskilt män i skandinavien som har en mycket lägre fertilitet numera. Skulle varit intressant att få reda på varför.

En orsak kan ju vara alla kvinnliga könshormoner som spolas ut i avloppsystemet från p-piller knaprande vita västerländska kvinnor... :crazy:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Hihi! Säger som Santa: hur hinner ni?! Säkert att ni inte är besatta av sex? ;-)

Vi kramas och pussas och kelar och har fysisk närkontakt så fort vi är tillsammans. Håller handen när vi handlar å sånt. Man måste ju inte "stoppa in den" för att få tillfredsställelse av närhet.

Alla är vi olika och tur är väl det!
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Jo det är klart. Men det förklarar ju inte varför det är just MÄN som har nedsatt fertiliet i mycket högre utsträckning än för 20 år sen. DE äter ju inte p-piller.

P-piller anses ju numera som en väldigt stor fiende för framtida barnalstring, för kvinnors del. Men det pratas inte så högt om det.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Santa skrev:
Herregud människa hur hinner ni? Det är ju som att hinna en extra deltidstjänst... ;)
Vi hann det då.
Det tar inte så mycket tid.

Du har väl hört låten "4 sekunder".

Om ni gissar snällt på hur mycket tid som det tog, så skall jag berätta sedan.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Jo det är klart. Men det förklarar ju inte varför det är just MÄN som har nedsatt fertiliet i mycket högre utsträckning än för 20 år sen. DE äter ju inte p-piller.
Nej det gör de inte, men de får i sig dem ändå.
Det är det som är problemet.

Det kommer från kvinnourinen ner i avloppet.
Från avloppet till rötslammet.
Från rötslammet som sprids på åkrarna till vår mat.
Det hamnar även i fisken i våra vatten.

Och kvinliga könshormon till män, ger sterila män.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Hihi! Säger som Santa: hur hinner ni?! Säkert att ni inte är besatta av sex? ;-)
Hinna var inga problem, det tar inte lång tid om man är nödig.

Lilleman är nästan 3 år nu, men då vi avlade honom var vi nog ganska så besatta.
Inte i just sex, men av varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 239
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 241
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 007
Senast: Unafraid
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp