Planerat kejsarsnitt PRIVAT

Tyvärr inte med den barnmorskan, hon är pensionär och ersatte bara min ordinarie som är på semester. Men hon var verkligen underbar! Aldrig känns en sån trygghet med en främmande person förr. Hon gav mig dessutom massor med tips på vad jag skulle säga på aurora osv.
Fick svar på alla mina frågor efter mötet. Tycker inte den ordinarie är lika trygg, mycket yngre kvinna som saknar erfarenheten som denna har. Men den ordinarie är såklart också bra.
Den ordinarie vågar inte riktigt prata om kejsarsnitt, såg det i journalerna.

Stå på dig för fullt! Jag har gått den vägen och det är bara att stå på sig allt man orkar och blåneka med kroppens alla krafter till vaginal förlossning.
Jag hade med mig ett stort kompendium med Socialstyrelsens indikationer om att bevilja en kvinna kejsarsnitt på psykosociala grunder och även sambon som fick vänta utanför hos BM och vara med hos läkaren.
(Tyvärr är det mycket lättare om man har en man med sig :meh:)

De kan neka dig (horribelt) då det inte finns någon lag som säger att man är berättigad snitt men jag håller alla tummar att du också skall få den förlossning du önskar, det borde varje kvinna få! :heart

(Förövrigt önskar jag att Sverige också införde privat vård, hade lätt tagit en 100 papp ifrån sparandet och lagt på snitt!)
 
Stå på dig för fullt! Jag har gått den vägen och det är bara att stå på sig allt man orkar och blåneka med kroppens alla krafter till vaginal förlossning.
Jag hade med mig ett stort kompendium med Socialstyrelsens indikationer om att bevilja en kvinna kejsarsnitt på psykosociala grunder och även sambon som fick vänta utanför hos BM och vara med hos läkaren.
(Tyvärr är det mycket lättare om man har en man med sig :meh:)

De kan neka dig (horribelt) då det inte finns någon lag som säger att man är berättigad snitt men jag håller alla tummar att du också skall få den förlossning du önskar, det borde varje kvinna få! :heart

(Förövrigt önskar jag att Sverige också införde privat vård, hade lätt tagit en 100 papp ifrån sparandet och lagt på snitt!)
Helt sjukt att dom kan neka en ett snitt!
Kan man byta till Stockholms län om dom nekat i Uppsala eller är det kört om man blivit nekad en gång?
Det är tyvärr typiskt för oss kvinnor att få lite sämre vård, lite sämre lön och bli tagna på lite mindre allvar
 
Senast ändrad:
Helt sjukt att dom kan neka en ett snitt!
Kan man byta till Stockholms län om dom nekat i Uppsala eller är det kört om man blivit nekad en gång?
Det är tyvärr typiskt för oss kvinnor att få lite sämre vård, lite sämre kön och bli tagna på lite mindre allvar
Helt sjukt att dom kan neka en ett snitt!
Kan man byta till Stockholms län om dom nekat i Uppsala eller är det kört om man blivit nekad en gång?
Det är tyvärr typiskt för oss kvinnor att få lite sämre vård, lite sämre kön och bli tagna på lite mindre allvar

Självklart! Du kan alltid byta landsting! Jag skickar strax PM med fler tips :heart
 
Helt sjukt att dom kan neka en ett snitt!
Kan man byta till Stockholms län om dom nekat i Uppsala eller är det kört om man blivit nekad en gång?
Det är tyvärr typiskt för oss kvinnor att få lite sämre vård, lite sämre lön och bli tagna på lite mindre allvar
Nu har du ju fått jättemånga kloka inlägg i tråden från människor som till skillnad från tex mig har erfarenhet. Lyssna på dem och gå inte igång för mycket på de som hävdar motsatsen. Jag har aldrig hört någon som blivit nekad vid den typen av förlossningsrädsla du har. Däremot har jag hört om dem som ändrat sig, eller gått med på att starta förlossningen naturlig väg men som blivit lovade att avbryta och snittas om de vill. Gemensamt för dessa är att det slutligen varit kvinnans val, efter samtal och information.
 
Lyssna på dem och gå inte igång för mycket på de som hävdar motsatsen. Jag har aldrig hört någon som blivit nekad vid den typen av förlossningsrädsla du har.
En bekant till mig, som var gravid samtidigt som jag väntade mitt första, var lovad snitt pga förlossningsrädsla. På sitt ordinarie BB...
Hon var på besök hos sina föräldrar typ 40 mil hemifrån, ett par månader före beräknad förlossning, när värkarna satte igång och blev tvungen att åka till sjukhuset där - som inte hade tillgång till hennes journaler. Där fanns ingen läkare som ansåg att det var medicinskt försvarbart att snitta henne, så hon hade inget val. (allt gick bra)
Med det vill jag säga till TS, att OM du blir lovad ett snitt, se för bövelen till att hålla dig hemikring de sista månaderna före beräknad födelse... För hur väl man än planerar så kan den lille parveln i magen ha egna åsikter om när det är dags att födas...
Själv var jag inne på BB och fick kraftiga förvärkar stoppade ett par ggr (mellan ca v 32-36) vid båda mina sista graviditeter - det var inte på något sätt självklart någon av gångerna att det skulle vara möjligt att avbryta värkarna och då hade de fått akutsnitta.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp