Planerat kjejsarsnitt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Jo, och sen var det ju ett tag sen...

Vid en tvillingförlossning så är ju det värsta nitlotten att klämma ut en vanliga vägen och snitta tvåan.

Jag var inte alls trött ett min tvillingförlossning, jag var ganska snabbt uppe och skuttade, ena låg ju på neo så jag fick springa endel i början och det var inga problem.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

vargen skrev:
Personligen anser jag inte att man ska få planerat snitt om det inte finns medicinska skäl.
VAD anser du då vara medicinska skäl?
ÄR det inte en medicinsk orsak när man VET att psykologiska faktorer kan påverka förlossningsarbetet så att det BLIR komplikationer? Eller måste det vara fysiska medicinska orsaker?
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Psykiska problem(panikångest osv) räknas som medicinskt :smirk:
Om en läkare/psykolog anser att man bör göra snitt så är det berättigat.Allt handlar inte om fysisk hälsa utan oxå psykisk.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
Varför kunde du inte ha Elin hos dig???
Jag har haft båda mina barn hos mig hela tiden, så snart jag kommit upp från uppvaket (och större delen av tiden där också, med pappan på plats). Det är ju bara att trycka på lilla röda knappen om man behöver hjälp med att t.ex flytta på barnet eller byta blöjan. För visst kan det vara knöligt att ta sig ur sängen :crazy: när man är nyopererad.
Men, som sagt, jag förstår inte varför du inte kunde ha henne hos dig?

Va har du fått det? Jag har funderingar på att skriva det i mina papper innan förlossningen, att blir det snitt så vill jag att pappa och barn får följa med till uppvaket.
Som det var med elin så höll de först upp henne precis när hon kom ut och sen gick de in i rummet brevid med henne och pappan, en sköterska (?) satte sig vid mitt huvud och talade om hur fin hon var och att allt skulle bli bra... Det gjorde mig något nervös... Sen när jag var ihop sydd och överflyttad till sängen och utrullad i korridoren fick jag hålla henne fem minuter, hon var då helt inlindad i filtar och mössa. Sen tog de av mig henne och körde iväg mig till uppvaket och pappan till BB avdelningen... Där fick han sitta och vänta i dagrummet alldeles ensam med en bricka med smörgås och dricka och elin mitt i natten... Halv fyra fick jag äntligen komma ifrån uppvaket och blev nerkörd till BB, de hade så mycket att göra så det drog ut lite på tiden... Då fick jag prova att amma, vilket hon inte alls ville, pappan blev tillsagd att åka hem och sköterskan tog elin och tyckte att jag skulle sova...
Vid halv sju kom det in någon ny människa med elin i "plastkorgen" och ställde henne en halv meter från sängen och gick igen, så jag fick ringa på personal för att lyfta upp henne eftersom jag fortfarande hade "urinpåsen" (totalt stillestånd i hjärnan just nu" kvar. Sen fick jag försöka amma igen och då åt hon lite ialla fall, och sen fick jag duscha och försöka bli människa igen. Då äntligen började jag kunna ta mig i och ur sängen så jag kunde lyfta upp henne själv... Efter det sen var det inte så mycket problem men första natten var hemsk, för inte kunde jag sova då? Jag var ju helt hög på endorfiner, jag ville prata med elin och hennes pappa och där låg jag helt själv på ett rum...
Så jag kommer nog att skriva ner ganska så detaljerat vad jag vill ska hända om det blir snitt igen...
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

aldente igen skrev:
Bara en tanke. Om man har psykiska problem så man får panik vid en förlossning hur skall man kunna ta hand om ett barn sen. Klarar man avatt vara en bra förälder. En förlossning varar ju inte så länge men en trotsig 2 åring kan verkligen få en att vilja springa och gömma sig.

Men det är ju helt skilda saker? Panik vid förlossning kan man ju få dels av att man känner sig utlämnad och dels att man har tappat kontrollen, en trotsig två åring handlar ju mer om tålamod...
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
Mitt råd till dig också är att redan NU (vid inskrivningen) ta upp din lilla osäkerhet med bm på mvc, för det samtalsstöd som erbjuds ÄR faktiskt bra! Det är ju dumt att upptäcka att man är skräckslagen när det bara är några veckor kvar...

Lycka till!
:bow: tack för tipset. Jag är duktig på att hålla saker inombords berättar inte ens för sambon hur jag mår/tänker. Brukar få ur mig en del här, men långt ifrån allt! Tack ameo :love: .
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Barnet och pappan har ju varit med upp till BB för ompyssling, påklädning osv. För att pappan och barnet ska få komma till uppvaket så måste nån i personalen följa med dit (fråga mig inte varför) och har de mycket att göra så kan det ju dröja... Jag höll på att bli GALEN eftre första snittet för då tog det 2 timmar innan de kom ner. pga hög arbetsbelastning. Men då hade jag redan hunnit be uppvakspersonalen ringa och fråga varför de aldrig kom, så att jag i alla fall fick veta att allt var okej!
Vid andra snittet så sa jag till innan att jag ville ha ner dem till upvaket så snart som möjligt och att OM detta inte var möjligt så skulle de meddela ner dit varför. Så man slipper ligga där och undra. De hade inte lika hög arbetsbelastning då heller, så de kom ner ganska snart. Fast om jag fattat det hela rätt så har uppvakspersonalen också ett finger med i spelet. Jag minns inte riktigt men jag tror att bedövningen skulle ha börjat släppa innan de fick komma dit? För jag hörde att de ringde till BB-avdelningen och meddelade att det nu var okej att komma ner... (det är mycket man inte begriper i den där världen..)

De tyckte nog bara att de var hjälpsamma när de tog henne med sig så att du skulle få sova. De frågade mig nån gång också om de skulle ta Selma, men ALRIG att jag ville gå med på det! Sova kan man göra när man blir gammal, barnet är bara nyfött EN gång! Det handlar nog mest om att stå på sig och veta vad man vill i såna situationer! Och sova skiter man väl i, just då!
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Inte för att det egentligen har med tråden att göra... men ska inte du "ta fram" nummer tre nu i dagarna, Ameo???
Jag orkar inte med så många fler bäbis-vakor nu efter Sablars maraton men är dock nyfiken :angel:

/Adrian
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
De tyckte nog bara att de var hjälpsamma när de tog henne med sig så att du skulle få sova. De frågade mig nån gång också om de skulle ta Selma, men ALRIG att jag ville gå med på det! Sova kan man göra när man blir gammal, barnet är bara nyfött EN gång! Det handlar nog mest om att stå på sig och veta vad man vill i såna situationer! Och sova skiter man väl i, just då!

Grejen var mest att de inte ens frågade utan körde över mig fullständigt och bara talade om att nu gör vi så här punkt slut... Men nu när jag vet lite mer och är säkrare på mig själv så kommer jag nog att ställa lite mer krav... Och motsätta mig sånt som jag inte gillar!
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

aldente igen skrev:
Bara en tanke. Om man har psykiska problem så man får panik vid en förlossning hur skall man kunna ta hand om ett barn sen. Klarar man avatt vara en bra förälder. En förlossning varar ju inte så länge men en trotsig 2 åring kan verkligen få en att vilja springa och gömma sig.
Det finns massor av saker jag får panik av och en himla massa mer jag klarar av...
En 2-åring ger mig inte panik... Däremot en situation där jag är fast lås och inte kan ta mig undan ifrån- den kan ge mig panik!

Va kul att du gav dig in ii tråden med ditt positiva tänkande och gav stöd!
SCHAS! :mad:
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

vargen skrev:
Så snällt av dem! :)
Min första förlossning tog 36 timmar.

Personligen anser jag inte att man ska få planerat snitt om det inte finns medicinska skäl.

//C
Kan du defineiera medicinska skäl?
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Om du blir gravid och är orolig för förlossningen så ska du säga till redan på MVC. De flesta sjukhus har ju någon form av Aurora-grupper där de med förlossningsrädsla får gå. De jag känner som har gått i sådana har känt sig hjälpta iaf.

Jag är snittad med nr 1 (av medicinska skäl, min moderkaka riskerade att lossna eftersom den satt så långt ned + ett barn åt fel håll). Nr 2 kom genom en vanlig förlossning. Jag blev erbjuden psykologhjälp vid graviditet nr 2, men jag behövde inte det.

En "vanlig" förlossning gör ju rätt ont, men jag mådde ändå bättre efter den än efter snittet. Både fysiskt och psykiskt..
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Det där var ju som att fråga om någon som har allvarlig höjdskräck verkligen kan ta hand om en tvååring! :mad: varför skulle problem med omständigheter vid förlossningen påverka hur någon är förälder?

vargen: menar du att fysiska orsaker skulle väga annorlunda (tyngre) än psykiska? varför??
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

:bow: Precis!Du borde svarat i tidigare snitt diskussioner oxå.
Förlossnings sätt talar inte om hur man blir som förälder.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Adrian skrev:
Inte för att det egentligen har med tråden att göra... men ska inte du "ta fram" nummer tre nu i dagarna, Ameo???
Jag orkar inte med så många fler bäbis-vakor nu efter Sablars maraton men är dock nyfiken :angel:

/Adrian
Jodå, här ska bäbis fram inom de närmaste dagarna.. :)
Och här blir det INGEN rapport om resultatet förrän jag själv är hemma och kan skriva! (eller möjligen lyckas ta mig ner några våningar och låna datorn på sjukhusbiblioteket :angel:, för att skriva)
SÅ ni behöver inte vaka på mig, rapport utlovas!
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Jag begärde snitt på båda mina barn. Inga problem. Det beror mycket på vilket landsting du bor i. Dom kan ALDRIG neka dig snitt.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Snurrfian skrev:
Grejen var mest att de inte ens frågade utan körde över mig fullständigt och bara talade om att nu gör vi så här punkt slut... Men nu när jag vet lite mer och är säkrare på mig själv så kommer jag nog att ställa lite mer krav... Och motsätta mig sånt som jag inte gillar!
Men lilla gumman, det förstår du väl själv att du inte vet ditt eget bästa... ;) :devil:

Stå på dig! :banana:
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

åke skrev:
Jag begärde snitt på båda mina barn. Inga problem. Det beror mycket på vilket landsting du bor i. Dom kan ALDRIG neka dig snitt.
Joodå, det kan de VISST!
Det är LÄKAREN som avgör om huruvida det ska bli något snitt eller inte.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Fast hittills har jag aldrig hört ngn som nekats snitt, förutom i gbg där man inte gör det av förlossnings skräck mer.
Om man har så stark panik så man säger att man hellre dör så nekar de inte snitt.
Att personen inte ska få psykiska men av en förlossning är ju oxå viktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Är det någon som vet om det är någon ridklubb i Sörmland som under våren planerar att ordna någon familjedag/annan aktivitet där man kan...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
463
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 296
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp