Planerat kjejsarsnitt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Då har du nog inte hört särskilt mycket. ;)
Jag har själv en kompis som nekades snitt.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

På vilka grunder?
Är lite nyfiken på hur du bedömdes när du fick snitt, har ju själv världens största förlossnings skräck(som alla här vet vid det här laget ;) )
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Min kompis förlossning drog igång betydligt tidigare än planerat och skedde på ett annat sjukhus än "hemma". (Hon var mitt i sin samtalsterapi för förlossningsrädsla - på hemmasjukhuset) De såg ingen anledning alls att hon skulle snittas... Och allt gick bra.

Vilka aspekter som vägdes in när jag fick mitt första snitt har jag ingen lust att gå in på här... Och faktum är att jag själv sörjer lite över att det har blivit så, så jag försöker uppmuntra alla snittivrare att i alla fall ge vaginalförlossningen en chans - vilket jag tyvärr inte FÅR... (jag är nöjd med mina snitt, men sörjer över att jag inte ens fått försöka föda vaginalt)
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Nej jag förstår att man inte vill berätta sin livs historia, förlåt :o Fast du kunde ju inte veta att första snittet skulle gå så att du inte fick föda vaginalt.Sedan om allt gått bra så hade du säkert behövt det första snittet för att få mer tid till att förbereda dig för en vaginal förlossning.Om man redan är gravid så har man ju inte all tid i världen att bearbeta sånt.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
Och faktum är att jag själv sörjer lite över att det har blivit så, så jag försöker uppmuntra alla snittivrare att i alla fall ge vaginalförlossningen en chans - vilket jag tyvärr inte FÅR... (jag är nöjd med mina snitt, men sörjer över att jag inte ens fått försöka föda vaginalt)

Här tycker jag att du har helt rätt! Alla blir inte hjälpta i en Auroragrupp, men många blir det - och har kunnat föda sina barn utan snitt.

Även ett snitt kan vara psykiskt påfrestande (först och främst efteråt)...
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

kanske ska förklara mig lite... jag är ingen snittivrare precis utan tycker att folk kan avgöra bäst själva med hjälp av folk med erfarenhet (och det har inte jag). Det jag satte mig emot var att vissa vill bestämma hur andra ska föda och dessutom ifrågasätter om de blir bra föräldrar öht, pga att de av olika (psykiska) orsaker inte kan föda vaginalt. Ingen skulle motsätta sig att någon med fysiskt hinder inte kan ha en "naturlig" förlossning.

ursäkta för trådkapningen Humelibumlan!
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
Men lilla gumman, det förstår du väl själv att du inte vet ditt eget bästa... ;) :devil:

Stå på dig! :banana:

Hm ja det var nog något sådant...

Min BM är tydligen orolig att det har gett mig problem för hon frågade åter igen i dag när jag var där om jag kände mig orolig för förlossningen och om jag ville få kontakt med kurator för att prata igenom det osv... Jag konstaterade ut kommer ju ungen på ett eller annat sätt och inget av sätten skrämmer mig så särskilt mycket utan jag känner mig ganska så säker på mig själv den här gången oavsett vilken slags förlossning det blir.

Fast det här lilla vildbasingen hittar säkert på några dumheter och lägger sig med baken först så att det blir plannerat snitt ialla fall... ;) Snacka om sjövild, det gick knappt att höra hjärtljuden för den sparkade som en tok hela tiden... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Snurrfian skrev:
Men det är ju helt skilda saker? Panik vid förlossning kan man ju få dels av att man känner sig utlämnad och dels att man har tappat kontrollen, en trotsig två åring handlar ju mer om tålamod...

I mitt fall så handlar även förlossningar om att ha tålamod :angel: och att hålla huvudet kallt!!!

Att bli hysterisk i en sådan situation??? Man visste väl om vad man gav sig in på när man blev gravid???

Graviditet är ingen sjukdom!!!

Det är däremot psykiska problem:::
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Humelibumlan skrev:
Det finns massor av saker jag får panik av och en himla massa mer jag klarar av...
En 2-åring ger mig inte panik... Däremot en situation där jag är fast lås och inte kan ta mig undan ifrån- den kan ge mig panik!

Va kul att du gav dig in ii tråden med ditt positiva tänkande och gav stöd!
SCHAS! :mad:

Att passa andras två-åringar är ingenting, att ha en egen runt sig tjugofyra timmar om dygnet är något annat.

Tänk om du får ett kolikbarn? Ett barn som inte sover? Ett överaktivt barn som river ner allt, slåss, försvinner i affärer, matvägrar mm.

Jag kan tala om att jag som en ganska lugn och sansad människa har varit nära att få "panik" ett flertal gånger när mina barn var små... Självklart blir det ännu tuffare om man har panikångest el.liknande.

Jag hoppas verkligen att du får samtalsterapi nu inför din viktiga uppgift som förälder!!!

Jag jobbar en del med familjeplaceringar, och tyvärr så ser vi många fall med psykisk sjukdom i grunden.
Så jag ber dig, för din och ditt barns skull, bli inte en i statestiken för familjehemsplaceringar!!!

Om man tror att det är förlossningen som är det jobbiga så är man ute och cyklar!!!

Barn är underbara, fantastiska men otroligt tålamodsprövande och man hamnar i många situationer genom åren som kan få den mest kolugna att bli "rabiat"...

Det är bra att du är så medveten över din sjukdom, kämpa på, och jag önskar dig all lycka med ditt barn.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
VAD anser du då vara medicinska skäl?
ÄR det inte en medicinsk orsak när man VET att psykologiska faktorer kan påverka förlossningsarbetet så att det BLIR komplikationer? Eller måste det vara fysiska medicinska orsaker?

Det är ovidkommande vad JAG anser vara medicinska skäl emedan jag inte är läkare. Det ska alltså avgöras av en sådan och i sådant fall läkaren anser att det finns medicinska skäl - snitta på - gör det inte det så tycker jag nog att man får ta och härda ut.

Jag tycker INTE att man ska få kejsarsnitt bara för att man är rädd att föda vaginalt eller för att man av annan (icke midicinsk) anledning inte vill föda naturligt. Men så tillhör jag dem som inte anser att få barn är en rättighet - det är ett privilegium.

//C

p.s. Nej, jag gör ingen skillnad på fysiska >< psykiska orsaker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ancan skrev:
I mitt fall så handlar även förlossningar om att ha tålamod :angel: och att hålla huvudet kallt!!!

Att bli hysterisk i en sådan situation??? Man visste väl om vad man gav sig in på när man blev gravid???

Graviditet är ingen sjukdom!!!

Det är däremot psykiska problem:::

Det är jättebra att du upplever det så men faktum är att det finns människor som av olika andledningar får panik i sjukhus miljö, då hjälper inte tålamod särskilt långt, jo hos läkaren som behandlar möjligtvis...
Och det känns väldigt osäkert att föda barn utan hjälp av läkare... Det har vi ju diskuterat i en annan tråd...

Men för att göra det enkelt, de som kan och vill får föda vaginalt, de som av olika andledningar blir snittade är inte sämre föräldrar på något sätt. Det säger jag med viss partiskhet då jag blev akutsnittad och jag tror inte att det gjorde mig till en sämre förälder...

Att ha tålamod med en två åring är något helt annat, förhoppningsvis slipper man sjukhus miljö och läkare helt och hållet...

Jag tycker att det är enbart dumt att tala om hur människor ska göra i olika situationer när de har tillgång till läkare och andra som är utbildade och vet hur saker och ting ligger till. De har många års samlade erfarenheter vilket få av oss andra har.

Men med det vill jag ändå ha sagt att jag inte förordar snitt jämnt utan att man ska fundera igenom det ordentligt och titta på vad man egentligen är rädd för men det finns det suveräna människor inom vården som kan ta hand om.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Det är bara att inte bry sig när andra skriver såna saker.Varför skulle man bli en sämre förälder för att man snittades?Jag läste en gång om en tjej var förlossning blivit fruktansvärt traumatiskt å hon skrev att hon alltid kommer att minnas hur hemskt sätt hennes barn kom till världen på bara hon tittar på barnet.Då är det väl bättre att bli snittad å kunna se förlossningen positiv istället.

Det där med att man har panikångest kan ha att göra med förlossnings sätt men inte om att ta hand om ett barn, det är 2 skilda ting å inte alls lika traumatiskt i jämförelse till varandra.
Tycker det är otroligt dåligt argument att man inte skulle kunna ta hand om ett barn, tex med kolik bara för att man inte kunnat klara av att föda den vaginalt, det är 2 skilda saker.
Vet hur många föräldrar som helst med förlossnings skräck som är bätre föräldrar än såna som fött vaginalt, undrar hur man kan förklara det? :smirk:
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ancan skrev:
Att passa andras två-åringar är ingenting, att ha en egen runt sig tjugofyra timmar om dygnet är något annat.

Tänk om du får ett kolikbarn? Ett barn som inte sover? Ett överaktivt barn som river ner allt, slåss, försvinner i affärer, matvägrar mm.

Jag kan tala om att jag som en ganska lugn och sansad människa har varit nära att få "panik" ett flertal gånger när mina barn var små... Självklart blir det ännu tuffare om man har panikångest el.liknande.

Jag hoppas verkligen att du får samtalsterapi nu inför din viktiga uppgift som förälder!!!

Jag jobbar en del med familjeplaceringar, och tyvärr så ser vi många fall med psykisk sjukdom i grunden.
Så jag ber dig, för din och ditt barns skull, bli inte en i statestiken för familjehemsplaceringar!!!

Om man tror att det är förlossningen som är det jobbiga så är man ute och cyklar!!!

Barn är underbara, fantastiska men otroligt tålamodsprövande och man hamnar i många situationer genom åren som kan få den mest kolugna att bli "rabiat"...

Det är bra att du är så medveten över din sjukdom, kämpa på, och jag önskar dig all lycka med ditt barn.
Jaha och du har läst tråden ser jag? :smirk:
Men jag upprepar mig så gärna så gärna...
Jag har problem med situationer där jag är LÅST, inte kommer undan och ifrån... Där flykt vägen saknas... Agrofobi- Torgskräck...
Det betyder att jag undviker situtaioner där jag inte har kontrollen över "mycket folk" och där jag inte kan ta mitt pick o pack o dra om jag känner för det.. Ett barn är inte "MYCKET FOLK"
Ett överaktivt barn, sömnproblem, kolik osv... är inget som inkräktar på mitt problem, däremot kanske jag inte vill ta mitt barn på Zoo när det är "DEN" zoo dagen då ALLA ska gå dit... Som tur är har även barnet en fader...

Jag får terapi för ALLA min problem... :smirk:

Som jag sagt tidigare så är inte förlossningen i sig skrämmande, det är situationen och nej, jag har inte tänkt att bli ett statestik fall? Varför skulle du ens komma på tanken att tro det?
Du vet ingenting om mig, vem jag är eller i vilken situation jag lever... Så tillsviade så kan du ju ta och behålla dina fördommar och förutfattade meningar för dig själv, eller åtmindstonde ge dina åsikter till någon de "passar" för... :mad:
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ameo skrev:
Joodå, det kan de VISST!
Det är LÄKAREN som avgör om huruvida det ska bli något snitt eller inte.
NIX PIX. Det var min barnmorska som jag sa till om snitt. Det var bara för henna att ringa sjukhuset och boka tid.Detta var 7år sedan men samma sak hände min kompis nu i feb. Så neka det vet jag att dom inte gör.Det kan ju skilja från olika landsting så klart.
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Humelibumlan skrev:
Ett barn är inte "MYCKET FOLK"
Jag får terapi för ALLA min problem... :smirk:

jag har inte tänkt att bli ett statestik fall? Varför skulle du ens komma på tanken att tro det?

Du vet ingenting om mig, vem jag är eller i vilken situation jag lever... Så tillsvidade så kan du ju ta och behålla dina fördommar och förutfattade meningar för dig själv, eller åtmindstonde ge dina åsikter till någon de "passar" för... :mad:

Jag kan visst hålla mina åsikter för mig själv, men jag trodde att olika forum skulle få fram olika åsikter...

Vad jag menar: Barn kan vara väldigt mycket ibland!!!

Med Agrofobi kan det ställa till väldiga problem vid tex julfester,föräldramöten mm. Det är ju en mkt viktig del i barnens utveckling.


Jag har heller inte påstått att just du skulle bli ett fall i statestiken, men tyvärr är dom många!!! När man sett det på nära håll i flera fall så kan man inte blunda för problemen, vi måste ta upp sådant till diskution, så ALLA kan få en bättre hjälp, och bättre förståelse!!!

Jag har inga förutfattade meningar(i detta fallet iallafall...) Men en jävla massa erfarenhet ang.ämnet.

Jag är ledsen att du tog det som om jag pekade ut dig, tvärtom så tyckte jag det var starkt av dig att ta upp diskutionen, men du måste nog sluta att tro att alla "sparkar" på just dig...

ÄN EN GÅNG TALAR JAG OM FÖR DIG ATT JAG REDAN INSETT ATT DU HAR "KOLL" PÅ DIN SITUATION EFTERSOM DU REDAN HAR TERAPI FÖR DINA PROBLEM!!! Önskar fler kunde ha det, så kunde man "mota Olle i grind" många gånger...

Skönt att du har en bra pappa, ni kan säkert hitta en väg som fungerar för er.

Och än en gång LYCKA TILL, alla tre...

även om du väljer att tro att jag är en idiot som ska behålla mina åsikter för mig själv...
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

ancan skrev:
Jag kan visst hålla mina åsikter för mig själv, men jag trodde att olika forum skulle få fram olika åsikter...

Vad jag menar: Barn kan vara väldigt mycket ibland!!!
Såklart får du ha en åsikt, det får jag oxå... mot din åsikt t.o.m ...

Jag har agrofobi- jag är inte dum i huvudet- Jag vet mycket väl att ett barn kan vara och ÄR jobbigt ibland... Varför skulle jag inte veta det? :confused:

ancan skrev:
Med Agrofobi kan det ställa till väldiga problem vid tex julfester,föräldramöten mm. Det är ju en mkt viktig del i barnens utveckling.
Eh? Ja, det var väldigt viktiga saker här du tog upp och jo, jag ska absolut genast överväga om jag är lämplig moder om jag inte kan vara med på ALLA dessa saker de dagar jag mår sämre... :smirk:
Men kanske en mor som har pälsdjursallergi inte heller bör bli moder, barnet kanske vill ha en hund?

Hur gör förresten en moder som vid barnets 2-års ålder drabbas av depression? Ska hon adoptera bort barnet?
Psykisk sjukdom kan drabba ALLA, inget som endast drabbar svaga människor, vilket borde diska de flesta blivande föräldrar... För de kanske en dag inte kan vara med på julfesten i skolan? :smirk:

ancan skrev:
Jag har heller inte påstått att just du skulle bli ett fall i statestiken, men tyvärr är dom många!!! När man sett det på nära håll i flera fall så kan man inte blunda för problemen, vi måste ta upp sådant till diskution, så ALLA kan få en bättre hjälp, och bättre förståelse!!!

Jag har inga förutfattade meningar(i detta fallet iallafall...) Men en jävla massa erfarenhet ang.ämnet.
jag hoppas inte du står för den bättre hjälpen och förståelsen, får då kanske en pedagoisk kurs vore lämplig i ditt fall...

ancan skrev:
Jag är ledsen att du tog det som om jag pekade ut dig, tvärtom så tyckte jag det var starkt av dig att ta upp diskutionen, men du måste nog sluta att tro att alla "sparkar" på just dig...
Hm, har du läst runt lite på nätet? Du är inte den enda som sparkas...
Och det är ju ganska ointressant om jag tar åt mig eller inte, det finns flera som läser och någon måste ju besvara...


ancan skrev:
ÄN EN GÅNG TALAR JAG OM FÖR DIG ATT JAG REDAN INSETT ATT DU HAR "KOLL" PÅ DIN SITUATION EFTERSOM DU REDAN HAR TERAPI FÖR DINA PROBLEM!!! Önskar fler kunde ha det, så kunde man "mota Olle i grind" många gånger...

Skönt att du har en bra pappa, ni kan säkert hitta en väg som fungerar för er.
Men nu säger du ju emot dig själv... Ovan talar du ju om att min sjukdom kan bli ett stort problem för barnets utveckling?
Psykiska sjukdommar går i många fall att bota och den "sjuke" kan leva ett fullt normalt liv... :idea:

ancan skrev:
Och än en gång LYCKA TILL, alla tre...
Tack, det behövs säkert... :D

ancan skrev:
även om du väljer att tro att jag är en idiot som ska behålla mina åsikter för mig själv...
Jag tror inget om dig, jag tycket du skrev ett ganska korkat inlägg och besvarade det, efter mina åsikter o erfarenheter..
Du är säkert en klok kvinna som bara vill väl... Men just nu så har jag läst för mycket vänligheter och fördömmanden om vem som är lämplig förälder och vem som inte är det..
Jag är fullt övertygad om att de flesta gör så gott de kan och vill det bästa för barnet, jag är oxå övrtygad om att ALLA misslyckas någongång... Hur perfekt man än är på pappret..
 
Sv: Planerat kjejsarsnitt?

Humelibumlan skrev:
Men nu säger du ju emot dig själv... Ovan talar du ju om att min sjukdom kan bli ett stort problem för barnets utveckling?

Psykiska sjukdommar går i många fall att bota och den "sjuke" kan leva ett fullt normalt liv... :idea:

Ja, det kan bli det, men det behöver inte bli det...om man är medveten om problemet, och jobbar aktivt med det så kan det fungera bra.!!!

Visst. Tack och lov kan många sjukdomar"botas" eller minimeras, dock ej alla...

Jag har sett och upplevt alldelles för många fall där barnen farit mkt illa... DOCK HAR DET OFTAST BEROTT PÅ ATT FÖRÄLDERN IFRÅGA EJ ERKÄNT SIN SJUKDOM, OCH/ELLER EJ SKÖTT MEDICINERINGEN!!!
Om fler medmänniskor reagerade i tid, så skulle många barn få bättre uppväxt!!!

Vi måste sluta tänka"sköt mig själv och skit i andra" - att hjälpa medmänniskor kan aldrig vara fel!!!

Bäst att förklara mig, därmed inte sagt att du behöver hjälp!!! Diskutionen gällde (för mig iallafall) alla människor med olika typer av problem.

Alla kan bli sjuka, visst är det så - men man måste väl ändå väga för och nackdelar av en graviditet när man redan har en diagnos...

I första och sista hand så tänker jag alltid på barnen!!!

Och ,ja . jag har också misslyckats ibland :o
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 670
Senast: Saeta
·
Är det någon som vet om det är någon ridklubb i Sörmland som under våren planerar att ordna någon familjedag/annan aktivitet där man kan...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Gnist
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp