Plantering

Jag har köpt växter. De behöver givetvis planteras. Men jag har kvar växter i kruka som jag köpte förra året. En har t.o.m. dött för jag missade att vattna den. Så jäkla tråkigt.

Jag har hittills i år lyckats plantera ett träd. Det tog mig två dagar. Jag har ytterligare 8 buskar och träd som ska planteras. Och ytterligare ett träd som nästan är ringbarkat, men som ser ut att leva. Jag vet inte riktigt har jag ska tackla det. Min oförmåga att komma till skott och plantera känns som ett problem. Men samtidigt är det fantastiskt att faktiskt få ner växterna i backen. Jag skulle bara vilja kunna komma till skott.
 

Har du någon halvfärdig komposthög eller t.o.m. pallkrage som de kan mellanlanda i, nedgrävda i sina krukor. Till och med min bäbisvalnöt överlevde förra vintern så! Om nu några skulle dröja lite/mycket.

Alternativt om du skulle ordna en inspirationsträff ”att bygga sin egen matskog” där du lär folk att göra bra täckta öar för träd, som kommer att vara perfekta att sätta ned det du köpt i någon gång i oktober. Det kan vara två träffar. En nu att förbereda och en i oktober när de kommer tillbaka och sätter ned dem åt dig. Peppa dem att göra samma grej hemma parallellt! Är det en grej som skulle funka så kan det ju vara både kul o smidigt.
 
Vad menas med att trädet är ringbarkat?
Barken är avgnagd/borttagen runt om. Då fungerar inte näringstransporten i trädet och trädet dör. Mitt träd har en liten minimal remsa bark kvar och verkar leva tack vare det, men jag har inga stora förhoppningar om att det kommer överleva.

Har du någon halvfärdig komposthög eller t.o.m. pallkrage som de kan mellanlanda i, nedgrävda i sina krukor. Till och med min bäbisvalnöt överlevde förra vintern så! Om nu några skulle dröja lite/mycket.

Alternativt om du skulle ordna en inspirationsträff ”att bygga sin egen matskog” där du lär folk att göra bra täckta öar för träd, som kommer att vara perfekta att sätta ned det du köpt i någon gång i oktober. Det kan vara två träffar. En nu att förbereda och en i oktober när de kommer tillbaka och sätter ned dem åt dig. Peppa dem att göra samma grej hemma parallellt! Är det en grej som skulle funka så kan det ju vara både kul o smidigt.
Under sommaren överlever de i sina krukor. Tidigare har jag också övervintrat växter i jordkällaren men efter senaste vinterns ringbarkning av min persika så måste måste växterna skyddas mot gnagare om jag sätter ner dem där. Jag vet ju inte vad mössen gillar eller inte gillar. Det var ju bara persikan som blev åtgången i vintras. Det andra klarade sig.

En sån träff vore jätteskoj. Dessvärre finns inte orken alls. Jag har också funderat på att ta emot volontärer, men energin räcker inte. Allt sånt där kräver att jag orkar planera, organisera, inspirera, informera m.m.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
386
Trädgård & Växter Ja, nu har jag börjat plantera om mina växter igen. Tänkte då passa på att möblera om dem lite, ge lite nya intryck och upplevelser av...
Svar
4
· Visningar
3 312
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 948
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp