Plastens baksida

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 553
Efter att ha googlat lite snabbt så verkar inte den nedbrytbara plasten i plastpåsar vara så mycket bättre, det krävs tunt 50 grader för att den ska brytas ner och så varmt blir det ju inte i haven. En studie visade att ca 85% av massan var kvar efter 6 månader när en nedbrytbara plastpåse låg i vatten.

Många tänker nog inte på att smink/krämer och framförallt peeling/skrubbprodukter innehåller mikroplaster, även om det verkar gå åt rätt håll på den fronten :).

Funderar på att köpa en sån där boll (när den kommer) som någon skrev om tidigare. Kan ju förhoppningsvis hjälpa något.

Men självklart ska inte plasten lämnas i naturen. Men jag påpekade bara att i princip alla matbutiker enbart har miljövänliga plastpåsar nuförtiden. Alltså att det är betydligt bättre än för ett antal år sedan när det var ”vanliga” plastkassar.
Sen återanvänds de och återvinns till sist med övrig plast.

Det är många butiker även i sverige som övergått till papperpåsar vid frukten. Ännu bättre är ju dock de tvättbara tygpåsarna som iaf min butik säljer vid frukten.

Fast just plasten runt gurkor, paprikor, och liknande har jag aldrig hort att man kan ateranvanda och har svart att forsta hur det skulle vara mojligt ... och det ar det jag i forsta hand har problem med. Personligen tar jag hellre en pappers pase, eller anvander medhavd tyg eller nat pase, och lagger ner gurkan och paprikorna i an att ha dem inslagna i plast i gronsaks disken.

Aven har har alla butiker nedbrytbar plast, men tyvarr har det ju visat sig att bio och "compostable" plast pasar inte alls ar sa nedbrytbar som man har trott.

Jag gör som många andra, sorterar, försöker att köpa i trä istället för plast, har tygkassar osv. Det jag känner att jag kunde bli mycket bättre på är att ifrågasätta på tex ICA varför varje kålhuvud är inslaget i plast, och sådana saker. Om de inte får negativa reaktioner från kunderna så vet de ju inte att det finns ett missnöje.

I helgen reagerade jag och min man på att det flöt runt en plastpåse i vattnet samt en plastleksak. När vi som bäst stod och tittade på dem från bryggan och funderade på hur vi skulle få upp dem kom en ung man rådigt fram och hivade in dem med sina långa armar så vi kunde slänga dem för återvinning. :up: Bra miljömedveten kille!

Och som parentes - jag har börjat kalla personer runt 20-25 för ungdomar när jag själv är 33 år, det går utför ... :arghh:

I helgen reagerade jag och min man på att det flöt runt en plastpåse i vattnet samt en plastleksak. När vi som bäst stod och tittade på dem från bryggan och funderade på hur vi skulle få upp dem kom en ung man rådigt fram och hivade in dem med sina långa armar så vi kunde slänga dem för återvinning. :up: Bra miljömedveten kille!

Och som parentes - jag har börjat kalla personer runt 20-25 för ungdomar när jag själv är 33 år, det går utför ... :arghh:

Grymt!
Tänk om alla kunde ha samma tänk.
http://www.hsr.se/fakta-om-skrap/samlade-fakta-om-skrap/vad-sager-lagen
"När det gäller nedskräpning som är mindre allvarlig kan polisen bötfälla på plats, så kallad nedskräpningsförseelse. Boten är på 800 kronor. Enligt Riksåklagarens föreskrifter är handlar det om då någon skräpat ned med små mängder skräp, till exempel snabbmatsförpackningar, glas- och plastflaskor, "
Jag har många gånger sett denna typ av nedskärpning. Så irriterande och folk gör det fast det är olagligt.

Jag plockade upp ett skräp på en promenad. Belönades med att tappa telefonen och skärmen sprack... Tack för den!

Liknande trådar

Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 860
Senast: Angua
·
Hästmänniskan Detta ämne har ju varit uppe förut och jag vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd. Grejen är att jag känner mig som om jag är...
Svar
19
· Visningar
1 793
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka