Bukefalos 28 år!

Plastgolv - kan man lägga själv???

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ju ett rum med hemskt ful gammal plastmatta. Golvet under är "vågigt" = går inte att lägga laminat ovanpå. Det är ju inte helt billigt att ta hit en firma som lägger in ny plastmatta, men själva mattan är inte jättedyr (satt och kika lite på Bauhaus på nätet). Kan man lägga plastmatta själv, eller är det helt omöjligt? Behöver man en massa specialverktyg? Någon som har lagt plastmatta själv, och som kan svara på mina frågor?
 
Sv: Plastgolv - kan man lägga själv???

I sovrummet har jag en plastmatta som faktiskt ligger helt löst, den hålls bara fast av golvlisterna. Funkar utmärkt i t.ex. sovrum då mattan inte ska tåla så hårt slitage, tror inte det funkar likabra i t.ex. kök där man ideligen drar stolar och golven trampas väldigt mycket på.
 
Sv: Plastgolv - kan man lägga själv???

Jag skulle våga prova om rummet inte är större än att det går att köpa en bit matta som täcker hela golvet. Alltså utan skarvar. Det kanske inte är så svårt att fixa det heller men jag vet inte hur man gör.
Det borde inte vara så svårt för jag vet att min pappa la in en plastmatta med skarv i ett rum. Det är kanske 20 år sedan nu och den ligger bra än. Själv bor jag i ett hus med plastmatta i flera rum där skarven släppt och mattkanterna står upp lite. Men dessa mattor är inte från igår. Troligtvis från 1972 och då kan man kanske inte räkna med annat hur välgjort det än var från början?

Jag tror inte heller att man behöver fästa mattan så där överdrivet mycket.
Det finns ju mattejp - typ kraftig dubbelhäftande tejp, det borde väl räcka för att hålla mattan på plats. Sätta lite i hörnen eller kanske runt om.

Med en vass kniv borde man komma långt när det gäller att skära till mattan tycker jag. Kanske lite tålamod och försiktighet så man inte skär för mycket.

För typ 8 år sedan hade jag en mattläggare som la in en plastmatta i köket i huset jag bodde i då. Mattan som låg där var för jävlig. Riktigt sliten och trasig i kanter och skarvar. Eftersom jag bara hyrde ville jag ju ha det så billigt som möjligt så de la bara den nya mattan ovanpå den gamla och det blev hur bra som helst. Runt om hela köket satte de en liten tunn list som täckte kanten av mattan mot den vanliga golvlisten. Min bror flyttade in i huset efter mig och han har inte sagt nåt om att det skulle vara något problem med mattan och jag har inte sett något när jag varit där. Det kostade då 3000:- inkl allt. Golvytan var typ 12 kvadrat.
 
Sv: Plastgolv - kan man lägga själv???

Det är inget sovrum, men inte heller ett rum vi vistas i särskilt mycket. Rummet är ett "genomgångsrum", kan man säga, mellan kök och badrum. Vi har "hundsoffan" och bord och stolar där, men ingen vistas egentligen där någon längre stund.
 
Sv: Plastgolv - kan man lägga själv???

Då kanske det går :)! Rummet är rätt litet, i allafall på bredden, och det finns ju mattor i 4 m bredd. Det går att få tag på plastmattor för ca 100 kr/kvm, så OM man kan göra det själv behöver det alltså inte bli särskilt dyrt. Och, ärligt talat, man måste misslyckas rättså katastrofalt för att det ska bli fulare än det är nu :crazy:...
 
Sv: Plastgolv - kan man lägga själv???

Och, ärligt talat, man måste misslyckas rättså katastrofalt för att det ska bli fulare än det är nu :crazy:...

Haha!!

Det där känner jag igen! Hela vårat hus (280 kvadrat) är renoverat 1972. Hur man än gör kan det inte bli värre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp