Plastgran- hiss eller diss.

Även när man räknar in livslängd på granen? :)

"Det sämsta för miljön är faktiskt plastgran, även om den används i många år. Den totala miljöpåverkan – när man räknar in produktion, transporter samt mängden giftiga kemikalier vid nedbrytning och förbränning – blir störst med en plastgran. "

Klippt från: https://www.naturskyddsforeningen.se/julgran

Finns även den här längre artikeln: https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/skippa-fuskgranen-i-jul
 
Senast ändrad:
Aha .. plasten är så dålig?
Jag trodde det var bra ur miljöhänsyn... tänkte att plastgran används många år..

Plastgranen är ett sämre alternativ miljömässigt än en riktig. Även om den används i många år. Dels är det tillverkningen (som ofta sker i Kina, arbetsvillkor, miljöhänsyn?) och dels innehåller de så mycket farliga ämnen som frigörs när granen sen slängs så att det spelar ingen roll om man använt den i många år.

Vill man köpa den bästa granen för miljö så är den KRAV-odlad och närodlad.
 
I länken från Naturskyddsföreningen står det också: "En närodlad kungsgran, om du kan hitta det, är bättre för klimatet än en importerad dansk.". Betyder detta att danska granar är odlade på ett mindre miljömässigt sätt? Eller tänker de att för många svenskar är Danmark rätt långt borta? Jag bor vid Öresund. En dansk gran är mer närodlad för mig än en som är odlad i mitten av Sverige.
 
Jag har alltid haft svårt för plastgran. Jag vill egentligen ha en riktig och har alltid haft en riktig. En gran ska vara en gran, liksom...
Men de senaste åren har jag inte haft någon för att det känns bökigt- både att få hem den då jag inte har möjlighet att transportera hem den samt allt barr etc. Men jag saknar att få klä en julgran. Jag vill sätta i julgranskulor...
Och jag vill pyssla och göra smällkarameller...

Så nu har jag börjat fundera på plastgran.
Vad har ni för gran? Ska en gran vara en gran? Jag funderar på att åka och klämma på någon men är tveksam om man kan få en riktig julkänsla eller om det bara känns....plast...?

Antingen riktig gran eller ingen gran.
Hos mig blir det ingen gran, eftersom jag inte ids hålla på och krångla (har lite egen skog så jag skulle i och för sig enkelt kunna gå ut och hitta mig en) med att klä och dammsuga.
För att inte tala om den mycket stora risken att katten skulle få väldigt roligt med granen.
 
Hiss!
Köpte en jättefin plastgran för några år sedan och gillar den massor! Det är en lite dyrare variant och är sjukt fin! Mkt tätare och finare än riktiga granar, ser inte plastig ut heller.

Plastgranar finns ju i så många varianter, man behöver ju inte köpa en billig ful sak.

Det är klart att en plastgran är en plastgran, även om man försöker intala sig att den ser riktig ut.
En del av sporten med julgran är ju att försöka hitta en fin - och klä den trots skavanker.
 
Ska jag ha gran, så blir den troligen i plast. Med katter i huset, skulle en riktig troligen vara naken på både pynt och barr ganska snart.
Tycker det har kommit många fina plastgranar nu och jag slipper bli prickig av att klä den.

Så hiss från mig!
 
Hiss!
Har alltid haft plastgran, när jag var liten hade vi katt som rev granen så redan innan jag fanns kom mamma och pappa fram till att det inte var värt besväret med en riktig gran som for i golv med jämna mellanrum. Sen kom brorsan och jag, och granen levde väl inte säkrare då ;)

Jag älskar vår plastgran, den är säkert ca 30 år och DEN doftar jul för mig :love:
 
Jag är uppvuxen med lyxen att kunna hugga gran själv i egen skog, inget annat känns riktigt lika roligt.

Nu har jag två innekatter och riktig gran inkluderar såväl nervsammanbrott som förhöjt slitage på dammsugaren :angel: Har därför en plastgran i mindre storlek som tål att vältas och kan gömmas undan vid behov. Inte lika kul men det får liksom funka.
 
Ska jag ha gran, så blir den troligen i plast. Med katter i huset, skulle en riktig troligen vara naken på både pynt och barr ganska snart.
Tycker det har kommit många fina plastgranar nu och jag slipper bli prickig av att klä den.

Så hiss från mig!

När jag hade katt tänkte jag att ju stickigare gran desto mer kan den försvara sig mot katterna :-) Så jag köpte den stickigaste rödgran jag kunde hitta och den fick vara ifred :-)
 
Jag vill både hissa och dissa! Hiss för att det är praktiskt och man slipper barr och kånka på en granjävel. Diss för miljöförstöringen, om man inte slår till på en begagnad.

Själv har jag plast. Provade riktig förra året i hopp om att katterna skulle ge fan i att tugga på den... Men fick torka gul spya med barr i :meh: Blir det gran i år så plockar jag helt klart fram plastgranen igen.

Vill man ha "äkta" och slippa barr så är tall ett alternativ. Barrar inte alls i princip :)
 
Jag är uppväxt med plastgran pga allergi hos ett par familjemedlemmar. Men när jag och maken flyttade ihop så skulle han absolut ha en riktig gran. Jag var inte så noga på det för jag som sagt van plastgran så för mig kvittade det :p Vi firar vår 10e jul ihop i år och alla dessa år har vi haft riktigt gran även fast det är lite bökigt. Jag har försökt få till att köpa en plastgran istället men det verkar inte bli det i år heller :D
 
Hiss!
Köpte en vit plastgran på Rusta förra året som kommer få bo kvar här tills den vissnar.
Den har pärlemoreffekt så hela granen glittrar och skimrar av ljusen! Pyntar med mörkblått och guldigt, blir så himla fin! Dessutom väger den upp avsaknaden av snö här, vitt någonstans i alla fall liksom.
 
Vill man ha "äkta" och slippa barr så är tall ett alternativ. Barrar inte alls i princip :)
Hade det inte varit så bökigt att släpa in och ut eländet så hade jag provat :D Testade äkta bara för att jag hoppades att katterna skulle låta bli att tugga på den när det sticks. Gillar min plastgran annars :up:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp