Plastikkirurgi Stockholm

Bara en fråga: har fått dina höfter kollade så att du inte har artros och borde "få" en eller två nya höfter?

Det kan komma i ganska tidig ålder för en del.

Jag fick en ny höft på ena sidan i våras, och har fått tillbaka massor med rörlighet, och blivit av med en hel drös med andra smärtsymtom i ben/rygg.

Så här i efterhand, så ångrar jag verkligen att jag inte insisterade på operation mycket, mycket tidigare (5+ år sedan) när de första symtomen började visa sig.
Jo den som varit grinig i flera år har lite artros, jag röntgade båda i torsdags så jag får väl svar snart hur illa det är.
Jag VET att jag kommer att få byta förr eller senare, min mamma har bytt tre höfter och två knän och jag har också en del överrörlighet i grunden även om jag alltid haft en starkare muskelkorsett än hon.

Jag är bara lite bekymrad över att det ändå är en viss begränsning i livslängd hos proteserna och att man inte kan göra om operationen hur många gånger som helst. :)
 
Vad var det för symptom du fick då ?
Mina höfter är efter dels avramlingar (tidigare) mm inte i det bästa skicket så hur mkt kan man "insistera" och vad trycker man på ?
Lång lista:
Symtom som ont i ljumskarna, muskulär trötthet runt om låren, muskulärt ont i ländryggen, upplevelse av att "benen är olika långa" och det blev omöjligt att hitta rätt längd på stiglädren, alla sadlar obekväma, de flesta stolar är obekväma, känsla av att vinklarna när man sitter är fel, sämre balans med att stå på ett ben, gör ont att stå på ett ben för att t.ex. ta av/på klädesplagg, svårt (gör ont) att böja sig ner till golvet/marken.

Jag behöver fortfarande jobba på rörlighet och styrka, men "plötsligt", så är mina ben "lika långa", jag klarar av att sitta på möte även i sämre utformade stolar, inget ont i ljumskarna, inget ont i ländryggen, kan ta på mig strumpor stående om jag vill... Visst träningsvärk kan jag ju få, men det är som att en hel rad av obalanser i kroppen som berodde på "dålig höft" håller på och rättas till, lite av sig självt.

Man behöver "hitta" en förstående läkare, som skickar en till en ortoped som kan röntga och utvärdera. Om det då finns tendenser till att höften/höfterna är utslitna, så får man fundera på hur/om man ska "insistera".
Tjata med offentliga vården? Kolla om man har någon sjukvårdsförsäkring som kan gå in och betala en privat operation? Betala en operation helt och hållet själv?
 
Jo den som varit grinig i flera år har lite artros, jag röntgade båda i torsdags så jag får väl svar snart hur illa det är.
Jag VET att jag kommer att få byta förr eller senare, min mamma har bytt tre höfter och två knän och jag har också en del överrörlighet i grunden även om jag alltid haft en starkare muskelkorsett än hon.

Jag är bara lite bekymrad över att det ändå är en viss begränsning i livslängd hos proteserna och att man inte kan göra om operationen hur många gånger som helst. :)
Alltså jag som nyss gjorde en operation, har fått lugnande besked om hållbarheten hos proteserna.

De som sätts in nu är mycket bättre än de som förekom tidigare, operationsmetoderna är bättre och kunskapen om rehabilitering efter operation är bättre.

Det som verkar vara, är att "vården" vill vänta absurt länge med att rekommendera operation, tills den som behöver det knappt kan gå och har haft jobbigt väldigt länge, inte sällan i flera år.

När för övrigt friska medelålders personer med delvis fysiska arbeten behöver vara sjukskrivna p.g.a. "artroshöft" i ett halvår eller mer, innan man ens kommer med på väntelistan för operation, då går det lite för länge tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
10 833
Senast: Unhappy
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 708
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 328
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp