Platådojjor...problem innan sulläggning.

Empalie

Trådstartare
;)Jaha så var snön här men jag trodde inte det skulle komma så mycket. Min pålle har skor runtom och jag ska snarast möjligt imon ringa hovis och få tid bokad till honom nästa vecka, vill inte att hästen ska ha platådojjor sedan han i våras konstaterats pålagringar på strålben, såklart vill jag inte det annars heller men nu känns det extra viktigt.
Det är viktigt att denna häst skos rätt därför gör jag det hemma hos klinikhovisen och åker ca 6 mil dit enkel resa.
Naturligtvis är jag ju också beroende av vädret så att det är helst barmark när vi ska köra dit,blir på kväll.
Nog sagt om det, finns det några saker man kan göra eller tänka på nu tiden innan skoningen, för då åker centraliseringssulor på samt bakdojjorna åker av. Det var liksom frågan, tips mottages varmt!!!!

Sv: Platådojjor...problem innan sulläggning.

hej har oxå detta dillema dock ingen problem me benen på våra hästar.. men inga snösulor på änn.. mne de ända som vi vet om o som iaf funkar på våra är: att smöja inn hovarna med hellosan salva(staving?:confused:) för då lossnar dom mkt lättare klamparna asså.. så häste traspar ur dom fortare o slipper gå snett me hovarna.. enda tipset ja har:angel: hoppas de va lite till hjälp iaf...

Slippa snöklampar, fett i sulan eller sån sprut silikon. Då menar jag så lös silikon som är som spray.

;)Jaha så var snön här men jag trodde inte det skulle komma så mycket. Min pålle har skor runtom och jag ska snarast möjligt imon ringa hovis och få tid bokad till honom nästa vecka, vill inte att hästen ska ha platådojjor sedan han i våras konstaterats pålagringar på strålben, såklart vill jag inte det annars heller men nu känns det extra viktigt.
Det är viktigt att denna häst skos rätt därför gör jag det hemma hos klinikhovisen och åker ca 6 mil dit enkel resa.
Naturligtvis är jag ju också beroende av vädret så att det är helst barmark när vi ska köra dit,blir på kväll.
Nog sagt om det, finns det några saker man kan göra eller tänka på nu tiden innan skoningen, för då åker centraliseringssulor på samt bakdojjorna åker av. Det var liksom frågan, tips mottages varmt!!!!

Jag provade att klippa ut en bit av ett plastlock till tex glassburkar, från ett tips på Buke förra året.

Funkade så pass bra att det kan jag verkligen rekommendera!

Bara att ta en gammal sko och rita av insidan på glasslocket, sedan ta lite mer än så och klipp ut.

Prova dig fram.

Jag gjorde så att jag tog lite extra i bakkant för att kunna sticka under skoarmen. Men testa dig fram.

Satt kvar ALLA dagar i hagen!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 570
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 987
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka