Plats på arbetsmarknaden

Bukefalos 30 år!

Wille

Trådstartare
Att det råder ålderism på arbetsmarknaden är ingen nyhet. Det är heller ingen nyhet att det är svårare för funktionsnedsatta att få jobb, än för normalfungerande.

Och som politiken gör gällande just nu, så bekämpas arbetslösa och inte arbetslöshet.

Jag undrar HUR skulle man kunna motarbeta ålderism och funkofobi på arbetsmarknaden? Lönebidrag verkar ju inte fungera jättebra.

Att det råder ålderism på arbetsmarknaden är ingen nyhet. Det är heller ingen nyhet att det är svårare för funktionsnedsatta att få jobb, än för normalfungerande.

Och som politiken gör gällande just nu, så bekämpas arbetslösa och inte arbetslöshet.

Jag undrar HUR skulle man kunna motarbeta ålderism och funkofobi på arbetsmarknaden? Lönebidrag verkar ju inte fungera jättebra.
Vad är det som inte fungerar med lönebidrag? Jag tycker det verkar fungera bra som en kompensation för att sänka trösklarna för att anställa personer med funktionsnedsättningar. Sen passar det inte allt och alla.

Ålderismen adresseras dock inte av lönebidrag.

Vad är det som inte fungerar med lönebidrag? Jag tycker det verkar fungera bra som en kompensation för att sänka trösklarna för att anställa personer med funktionsnedsättningar. Sen passar det inte allt och alla.

Ett problem är att tvivelaktiga arbetsgivare anställer med lönebidrag, när det tar slut så får den första sluta och de tar in en ny. Sedan är problemet att 'vanlig' arbetskraft inte kan konkurrera med betydligt billigare arbetare så de trängs ut från arbetsmarknaden. Tills det krävs lönebidrag alt nystartsjobb för nästan alla arbetslösa för att kunna konkurrera. Definitivt inte vad det var menat som.

Edit: ta tex nystartsjobb, ag kan få upp till två eller tom tre arbetsavgifter för en person. Lönebidrag kan ag få upp till 80% av lönen betald upp till 20,000. Dvs att ag kan få upp till maxtaket 16,000/lönebidragsanställd.

Ålderism tror jag inte går att rubba tyvärr. Helst ska man vara tjugo år med tio års erfarenhet. Jag är ganska resignerad inflr utsikten att få ett nytt jobb igen.

Innan jag var femtio år kom jag väldigt enkelt på intervju när jag sökte jobb som matchade min kompetens och erfarenhet. Efter jag fyllt
femtio har jag sökt ett femtontal jobb som matchar min kompetens och erfarenhet på samna sätt. Inte fått en enda intervju. Jag kan inte se någon annan skillnad än min ålder. Normalt sätt nämner jag inte min ålder i en ansökan men det blir fler företag särskilt inom offentliga jobb som har system där man måste registrera sig med personnummer.

Lönebidrag är inte tillräckligt. Trots att lönebidrag är möjligt för ag att få när de anställer en funktionsnedsatt person, så är ändå arbetslösheten hög bland funktionsnedsatta. Jag uppfattar det som att arbetsgivare inte är så intresserade av lönebidrag då de får en person de måste göra anpassningar för eller som arbetar långsammare.

Hur mycket är ersättningen?
Nivån på lönebidraget påverkas av lönekostnaden och arbetsförmågan hos den du vill anställa. Tillsammans med er gör vi en bedömning av personens arbetsförmåga. Du kan få bidrag för den del av lönekostnaden som inte är högre än en bruttolön på 20 000 kronor per månad för heltid. Det finns även möjlighet för dig att få ett utvecklingsbidrag för utvecklingsinsatser.

Tänker många yrken idag har betydligt högre månadslön och kan du få en som kan ge 100%, då väljer du ju hellre den som kan ge 100%.

Lönebidrag är inte tillräckligt. Trots att lönebidrag är möjligt för ag att få när de anställer en funktionsnedsatt person, så är ändå arbetslösheten hög bland funktionsnedsatta. Jag uppfattar det som att arbetsgivare inte är så intresserade av lönebidrag då de får en person de måste göra anpassningar för eller som arbetar långsammare.
Ja, det är ju exakt det lönebidraget ska bidra med att kompensera. De forskningsrapporter som finns ger i alla fall bra stöd för existensen av lönebidrag. Har du själv några bra idéer att dela?

Ett grundproblem uppstår ju när det är arbetsgivarens marknad. Med bättre tillväxt, lägre arbetsgivaravgifter och bättre matchning skulle jobben kunna bli fler. Blir jobben fler blir det mer rörelse och fler kommer i arbete. Det löser inte de specifika problem som du lyfter, men skapar överlag rum för fler på arbetsmarknaden.

Hur mycket är ersättningen?
Nivån på lönebidraget påverkas av lönekostnaden och arbetsförmågan hos den du vill anställa. Tillsammans med er gör vi en bedömning av personens arbetsförmåga. Du kan få bidrag för den del av lönekostnaden som inte är högre än en bruttolön på 20 000 kronor per månad för heltid. Det finns även möjlighet för dig att få ett utvecklingsbidrag för utvecklingsinsatser.

Tänker många yrken idag har betydligt högre månadslön och kan du få en som kan ge 100%, då väljer du ju hellre den som kan ge 100%.
Fast lönebidrag är för dem med så allvarliga funktionsnedsättningar att de inte har full arbetsförmåga. Om arbetsgivaren då ändå anställer dem får arbetsgivaren en kompensation för den lägre arbetsförmågan och för de anpassningar som krävs för att personen alls ska kunna ha jobbet. Det har inte så mycket med lönenivå att göra egentligen.

Jag vet att arbetsmarknaden är väldigt hårt normerat på heltid i många yrken (och i andra inte alls) och jag tror att vi skulle få en mycket mer effektiv arbetsmarknad om det fanns högre flexibilitet i tankegångarna och organisationen av arbetet.

Jag tror som du att en person med lönebidrag inte klarar av att konkurrera med någon som kan jobba 100% och har full kompetens och passar in på arbetsplatsen utan anpassningar. Om det ska funka måste arbetsgivaren ha en aktiv strategi att använda sådana anställningar i någon utsträckning, jag tycker det är en del av CSR-arbetet man bör investera i.

Ja, det är ju exakt det lönebidraget ska bidra med att kompensera. De forskningsrapporter som finns ger i alla fall bra stöd för existensen av lönebidrag. Har du själv några bra idéer att dela?
Nej, tyvärr har jag inga idéer om hur arbetsmarknaden skulle kunna bli mer inkluderande.

Nu har jag ju själv både en funktionsnedsättning och är äldre, så det är liksom lite dubbelt svårt för mig. Vad gäller ålderismen så känns den bara korkad. Och hur man ska komma till rätta med det har jag ingen aning om.

I USA så utelämnar den arbetssökande uppgifter som ålder. Sen är det ju ganska lätt att komma åt den uppgiften ändå men det kan ändå vara ett första steg.

Jag har hört folk berätta om att det i vissa fall gått bättre att få relevanta jobb utan att ta upp lönebidrag trots att det funnits möjlighet till det. Gissar att det varit fall där AGs uppfattning om vilka anpassningar som behövs eller vilken arbetsförmåga som finns blivit snedvriden av vetskapen om det. :(

Jag har hört folk berätta om att det i vissa fall gått bättre att få relevanta jobb utan att ta upp lönebidrag trots att det funnits möjlighet till det. Gissar att det varit fall där AGs uppfattning om vilka anpassningar som behövs eller vilken arbetsförmåga som finns blivit snedvriden av vetskapen om det. :(
Jag vågar inte ens ta upp min diagnos för att ev kunna få anpassningar.

Generellt finns det numera stora svårigheter med arbetsanpassning. Vilket ofta brukar behövas i dylika fall. För 10 år sedan var arbetstempot och arbetsuppgifterna annorlunda hos oss. Nu är det mesta bortrationaliserat, effektiviserat och tempot högt. Alla ska kunna flera komplexa IT-system. Allt har deadlines. Man jobbar i team men har stort eget ansvar. Det fungerar inte för ett antal människor och då tar man inte in dem.

Fast lönebidrag är för dem med så allvarliga funktionsnedsättningar att de inte har full arbetsförmåga. Om arbetsgivaren då ändå anställer dem får arbetsgivaren en kompensation för den lägre arbetsförmågan och för de anpassningar som krävs för att personen alls ska kunna ha jobbet. Det har inte så mycket med lönenivå att göra egentligen.

Jag vet att arbetsmarknaden är väldigt hårt normerat på heltid i många yrken (och i andra inte alls) och jag tror att vi skulle få en mycket mer effektiv arbetsmarknad om det fanns högre flexibilitet i tankegångarna och organisationen av arbetet.

Jag tror som du att en person med lönebidrag inte klarar av att konkurrera med någon som kan jobba 100% och har full kompetens och passar in på arbetsplatsen utan anpassningar. Om det ska funka måste arbetsgivaren ha en aktiv strategi att använda sådana anställningar i någon utsträckning, jag tycker det är en del av CSR-arbetet man bör investera i.
Det kan ju också vara full arbetsförmåga på just en specifik arbetsplats. Jag har en kollega som jobbat här i väldigt många år som chaufför. Pga medicinska anledniningar blev han av med sitt C-kort (har fortfarande B) och kunde alltså inte längre köra merparten av våra bilar. Han jobbar fortfarande kvar här och kör andra fordon och företaget får lönebidrag för att ha honom kvar.

Det är ju inget fel på honom i övrigt och han hade kunnat jobba med massa andra saker utan anpassningar men just eftersom det inte funkade just här så finns bidraget, exakt hur den processen går till vet jag inte, det var långt innan jag började jobba här.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar