Platsreservation på tåg - Etikettfråga

Ja, precis! Har vart med en gång någon har protesterat mot jag ska ha min plats.

Jag kanske åker tider som obokade vagnen är sällan full, åkte mycket där tills jag blev bekväm av mig och ville ha bokad plats. Oftast är bara vagn2 (mellanvagnen på 3vagnars tåget) som är obokad eller bara underdelen, har inte sett något annat, när gäller X40. Den som går Göteborg - Stockholm.
Sätter de in extra obokat nu i juletider? Såg häromdan 3st tåg multippekopplade i ett tågset, i Västerås. :)
De kör multipel ganska många avgångar på den sträckan. Jag pendlar del av den. Beror på vilken tid och dag man åker..
Beror också om man hamnar på tåg som går ända till Göteborg, eller de som bara går till Västerås eller Hallsberg.
Extra obokat sa jag väl aldrig? Det finns dock ett antal ensamsäten mm som inte är bokningsbara (onumrerade). Jag tycker de är rätt bra när det är mycket folk. Men så. Åker jag inte så långt heller.
Jag har sett utan obokad vagn också.
Kan ha sett med fler obokad vagnar. Men jag lägger inte märke till sånt längre. Åker för ofta (på pendlarkort dvs obokat) för att bry mig.
 
Ber också folk flytta sig (eller rättare sagt, säger mest att det är min plats så byter de självmant).

Självklart byter jag själv direkt också om jag åker obokat/sitter på nån annans plats. Enda gången jag inte gjort det är senast när jag och sonen (då 2,5) fått platser mittemot varandra och föredrog att vara bredvid, då frågade jag om det var ok att ta min andra bokade plats istället.
 
De kör multipel ganska många avgångar på den sträckan. Jag pendlar del av den. Beror på vilken tid och dag man åker..
Beror också om man hamnar på tåg som går ända till Göteborg, eller de som bara går till Västerås eller Hallsberg.
Extra obokat sa jag väl aldrig? Det finns dock ett antal ensamsäten mm som inte är bokningsbara (onumrerade). Jag tycker de är rätt bra när det är mycket folk. Men så. Åker jag inte så långt heller.
Jag har sett utan obokad vagn också.
Kan ha sett med fler obokad vagnar. Men jag lägger inte märke till sånt längre. Åker för ofta (på pendlarkort dvs obokat) för att bry mig.

Då missförstod jag dig med extra obokat. Brukar åka mest med de som går hela sträckan alltså till stockholm från Göteborg eler tvärtom, åker oftast Skövde - Västerås och omvänt. :)
 
Helt enkelt för att jag själv tycker att det känns jobbigt att säga till den som nu har tagit min plats. Har jag hundarna med mig (och dessutom har valt platser med hundarna i åtanke) känns det lättare att insistera på att jag behöver just mina säten. Men har faktiskt blivit bättre på att säga till direkt även när jag åker själv, just efter att bevittnat något tillfälle där mitt platsbyte har fått konsekvenser för ett antal personer.

Periodvis har jag rest ofta mellan Lund och Stockholm och pga autism och social fobi har det hänt att jag satt mig i en lugnare del av vagnen för att jag just då inte har fixat att behöva sitta intill en okänd människa på tåget. I de fallen har jag satt mig på min plats, men sedan flyttat mig till en annan del av tåget för att kunna koppla av. Dock har jag sett till att flytta på mig direkt när någon kommer som har bokat platsen. Egentligen skulle jag kanske alltid boka en extra plats, men eftersom det oftast inte är något större problem att dela säte är det inte något jag har gjort när jag åker utan hundar.

Då förstår jag bättre :) Undviker tåg som pesten efter min enda färd i vuxen ålder som gick åt skogen men det var sovkupe. Skulle själv bli jättestressad om jag valde fel plats och inte kunna slappna av när jag kanske behövde flytta så därav min fundering. Om det vore långt till nästa stopp kanske.
 
När tåget sen blir fullt blir det en härlig cirkus med tillhörande gruff när folk börjar flytta runt till sina rätta platser. Folk tappar bort och glömmer bagage, det suckas, gnälls och klagas.
/Tågvärd som uppskattar när folk sätter sig på sina rätta platser från början.

Jo, jag kan tänka mig att det kan bli en rejäl cirkus i slutändan. Som resenär som finner den egna platsen upptagen i en halvtom vagn känns det ju som en smidig lösning att sätta sig där det är ledigt, men när man sedan ser att alltfler påstigande också tvingas leta annan ledig plats i det alltmer välfyllda tåget inser man ju hur mycket smidigare det hade varit om ingen satt sig på fel plats till att börja med.
 

Liknande trådar

Äldre SJs regionaltåg gäller det. Det är säkert en mycket dum och uppenbar fråga, men jag är otroligt nervös för en tågresa jag ska göra och...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: sussantuss
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni åker buss/tåg med era katter. Har mina föräldrar ca 3 timmars tåg/bussresa bort och vill ju ta med katten när jag åker...
Svar
10
· Visningar
2 364
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp