Jag SA till, och damen (ja, i mitt huvud har jag ett annat ord...

) som satt på min bokade fönsterplats i en i övrigt fullsatt men knäpptyst vagn - "jag har inte åkt tåg på 30 år och jag skulle gärna vilja sitta här och njuta, jag blir åksjuk om jag sitter där" säger hon och pekar på den tomma stolen ut mot gången. Jag står där och försöker processa situationen, ska jag insistera på MIN fönsterplats som jag planerat sovapå typ 3 av de 5 timmarna jag ska vara på tåget efter min arbetsnatt jag kommer direkt ifrån, eller ska jag vara ogin och tjafsa när alla i vagnen hör samtalet m-y-c-k-e-t väl? Mina ögon fladdrar runt i vagnen för att söka stöd av någon, men alla sitter där och bara är tyssssta. Jag suckar djupt frågar hur långt hon ska (lika långt som jag ska) och säger, jag vill ha min plats efter nästa station. Ok? Tanten nickar glatt och jag sätter mig ner på ytterplatsen. Under resan tilll nästa station sitter tanten (host) och bläddrar i en veckotidning. Jag känner attt min irritation stiger. Vid nästa station så harklar jag mig och säger tyst, att jag vill byta plats. Det är fortfarande knäpptyst i den fulla vagnen, man skulle kunna höra en knappnål falla.
Tanten börjar böla. Snyfta och säger högt att hon mår sååå dåligt av att sitta på ytterplats. Jag som normalt är oerhört svag för russintanter är dock jefligt irriterad och trött, och nu skiter jag i att hela vagnen hör hur oerhört självisk jag är. Jag säger "jag är ledsen, men jag har betalt för och bokat exakt just den där platsen och den vill jag ha NU. Tanten flyttar över sig till ytterplats och jag får kliva över hennes väska som står framför henne.
Under hela resten av resan sitter hon och bläddrar och läser i sina veckotidningar, och r-å-k-a-r varje gång hon byter blad, att stöta till mig. Hon hostar och snörvlar, blänger surt på mig och tar fram en flaska hårspray med jämna mellanrum som hon sprayar håret - och mig med.
Jag bara blundar hela resan, sneglar då och då på henne när hon stöter till mig med armbågen. Jag kunde inte sova en blund på de där 5 timmarna på tåget.
Så jorå, säg till. Och ha en bra resa!