Platsreservation på tåg - Etikettfråga

Det här förstår inte jag, varför krångla till det för andra? Kommer alltid att finnas någon som tycker att det är jobbigt men kanske inte vågar säga ifrån och då stuva om hela vagnen.
Jag gör likadant. Om jag har plats bredvid någon som brett ut sig över båda sätena är det enklast att slå sig ner på en tom plats istället för att be personen tränga ihop sig. Samma sak gäller om jag egentligen har en plats jag inte gillar, typ vid ett bord där man måste sitta och trängas med främlingar om benutrymmet, eller gångplats där jag måste hänga över en främling för att ladda telefonen.

Sen är det ju djupt rotat i svenskt beteende, att man inte sätter sig bredvid någon i kollektivtrafiken om det finns lediga dubbelsäten. :p
 
Säger alltid till, jag blir lätt illamående och bokar plats framlänges för att undvika det. En gång var det en som inte ville flytta sig för hen blev illamående av sin plats (baklänges), och då upplyste jag om att jag också blir det och det var därför jag bokat en specifik plats framlänges, och passade på att tipsa om hur man gjorde det.
 
Platsen i sig är ofta skit samma men jag vill vara ifred.

Btw senaste gången jag bokade fönsterplats:

A6185572-6C6F-4AD4-BD8A-3DFD4CCD3CDF.jpeg


Snorungen bakom ba: ”Wow, såg du älgen!”.

Käften.
 
Norrtåg: sätter mig aldrig på platsen jag bokat, kollar inte ens vilken det är. Nästan aldrig nån som ber mig flytta mig heller, men när nån gör det undrar jag alltid varför när det finns likvärdiga lediga platser runt mig (och det är osannolikt att nån kommer på som har bokat nån av dem).

SJ: sätter mig på min plats och säger till om nån sitter där, eftersom det annars är stor risk att jag kommer behöva flytta runt om jag sitter fel.
Ja precis. Det beror på tåget hur fullt det brukar bli och om "alla" eller "ingen" av de andra också sitter på bokade platser.
Sen brukar jag inte väcka folk som sover i onödan och låta t.ex. familjer som inte fått platser ihop byta dem. Å andra sidan när det är viktigt för mig att få just den bokade platsen så ber jag om den (mycket prylar, trött, behöver sitta framåt osv.) Många låter den som kom först och har satt sig innerst ha kvar den platsen men för mig spelar det roll att få den och kan inte påminna mig att någon har gnölat om det.

Längs Norrlandskusten så blir ju tågen mer/mindre fulla utifrån hur långt söderut/norrut på sträckan de är. Jag uppfattar det som en allmän kultur att låta folk bre ut sig över dubbelsäten så länge de räcker till alla. När det börjar bli dags att flytta ihop så vet folk det och blir inte bli något trassel.

Det jag tycker är jobbigt är när och hur man ska säga ifrån till folk som stör i den tysta avdelningen. Visar sig alltid vara antingen folk som fått de sista platserna på fullbokat tåg men inte begripit skillnaden eller folk som inte kan läsa informationen och pratar mer eller mindre dålig engelska. Antingen ursäktar de sig jättemycket (så jag får dåligt samvete för att ha klagat på dem) eller så har de viktiga samtal som måste ringas och har minsann inte bett om att få sitta i någon tyst avdelning (så jag bara stör mig ännu mer på dem).
 
Jag gör likadant. Om jag har plats bredvid någon som brett ut sig över båda sätena är det enklast att slå sig ner på en tom plats istället för att be personen tränga ihop sig. Samma sak gäller om jag egentligen har en plats jag inte gillar, typ vid ett bord där man måste sitta och trängas med främlingar om benutrymmet, eller gångplats där jag måste hänga över en främling för att ladda telefonen.

Sen är det ju djupt rotat i svenskt beteende, att man inte sätter sig bredvid någon i kollektivtrafiken om det finns lediga dubbelsäten. :p

Men det är väl inte bra svenskt beteende - tycker det är allmänt hyfs i åtminstone Nordeuropa (har inte så stor erfarenhet av andra kulturer).

Blev fullkomligt rasande på en kvinna som gick på samtidigt som mig och satte sig på sätet bredvid mig, när kupén var mer eller mindre tom. Ställde mig då faktiskt direkt upp, ba om ursäkt (så att hon flyttade sig) och gick sedan o satte mig på en annan plats.
Det var dessutom tidigt på morgonen - ge folk plats att existera liksom!

(Allt i London, mina vänner höll med mig om skumt beteende)
 
Btw senaste gången jag bokade fönsterplats:

Visa bifogad fil 22958

Snorungen bakom ba: ”Wow, såg du älgen!”.

Käften.
Å, en sådan där bra plats som man kan luta sig när man vill sova. :p

Tips: Fönstren är korrekt utritade på kartbilderna av sätenas placering när man bokar (iaf hos SJ) så det går att välja om man vill ha en förnster-fönsterplats eller en vägg-fönsterplats.
 
Någon gång när det inte är fullt och personen är artig kan jag byta plats om den är likvärdig, dvs jag bokar alltid fönster framåt. På SJ och längre resor är min plats min, som jag bokat av en anledning. Fasar lite för resa till och från Stockholm nu. Liten rygga med katten till Stockholm så inga problem, men på vägen tillbaka blir det hund också. Så jag har valt en plats vid gången. Eller det var det enda som fanns kvar eftersom mitt tåg blev inställt. :meh: Så jag vet att det kommer bli överfullt. Min standardgrej är att jag tittar på numret, säger artigt. Ursäkta men jag tror du sitter på min plats. Sedan står jag där och tittar på dem tills de flyttar på sig. Tyst uppfordrande väntan är underskattat. :angel: Passiv-aggressivitet är effektivt för de flesta konflikträdda svenskar.

Vad som verkligen irriterar är när någon som är rädd/allergisk för djur och inte drar sig för att säga det bokar plats i en djurkupé! :rage: men herregud vad väntar du dig? Sedan kommer det ofta, ja men det var fullt. Inte mitt problem.
 
Ni som har råkat ut för djurrädda eller allergiker i djurkupén: vad säger de när ni kommer? Låter helt absurt att de anmärker på att en använder kupén till det den är till för.
 
Om jag åker med hundarna vill jag ha den plats jag bokat. Jag behöver en fönsterplats för att slippa närheten till de som går i gången. Jag vill inte hålla på och flytta 2 hundar och en bur i djurkupén så jag vill ha min bokade plats direkt om någon sitter på den.
 
Ni som har råkat ut för djurrädda eller allergiker i djurkupén: vad säger de när ni kommer? Låter helt absurt att de anmärker på att en använder kupén till det den är till för.

När jag åkte Uppsala-Stockholm med hund och gick in i djurkupen (fd rökkupen) satt där en tjej.
- Jag är allergisk så du kan inte ha hundarna här.
- Varför sitter du då i djurkupen?

Hon pös väldigt snabbt 😎
 
På tågen jag pendlar med är den i princip alltid full 😇. Sätter man sig "fel" då får man ju vara beredd att flytta.
Men X40 har bekvämt nog ett antal Obokningsbara platser i andra vagnar de gånger det är mycket folk. Lär man sig var de är har man sitt på det torra om någon av de är ledig.

Ja, precis! Har vart med en gång någon har protesterat mot jag ska ha min plats.

Jag kanske åker tider som obokade vagnen är sällan full, åkte mycket där tills jag blev bekväm av mig och ville ha bokad plats. Oftast är bara vagn2 (mellanvagnen på 3vagnars tåget) som är obokad eller bara underdelen, har inte sett något annat, när gäller X40. Den som går Göteborg - Stockholm.
Sätter de in extra obokat nu i juletider? Såg häromdan 3st tåg multippekopplade i ett tågset, i Västerås. :)
 
När jag åkte Uppsala-Stockholm med hund och gick in i djurkupen (fd rökkupen) satt där en tjej.
- Jag är allergisk så du kan inte ha hundarna här.
- Varför sitter du då i djurkupen?

Hon pös väldigt snabbt 😎
I det fallet lät det ju iaf som om personen hade råkat sätta sig i fel vagn. :)
 
Ni som har råkat ut för djurrädda eller allergiker i djurkupén: vad säger de när ni kommer? Låter helt absurt att de anmärker på att en använder kupén till det den är till för.

Det är jättevanligt. De säger ofta till mig om att de är allergiska, hundrädda osv.
Jag får peka på skylten med hunden och upplysa om att de sitter på djurplatser och att djuren har företräde.
 
När jag åkte Uppsala-Stockholm med hund och gick in i djurkupen (fd rökkupen) satt där en tjej.
- Jag är allergisk så du kan inte ha hundarna här.
- Varför sitter du då i djurkupen?

Hon pös väldigt snabbt 😎

:rofl::rofl::rofl:
Exakt det har hänt mig också. När jag kom in med min hund i tåget (1 tim resa och tåglinjen var säkert totalt 3 tim) till min bokade plats i djurdelen så ställer sig en kvinna upp med väldigt myndig uppsyn. Harklar sig och talar väldigt bestämt om för mig att hennes son minsann inte kan sitta där hundar vistas pga att han är ALLERGISK. Jaha, svarar jag, men ni befinner er tyvärr i djurkupén så vi kommer att åka vår resa här.
Blev knäpptyst, kvinnan snörpte på munnen så hårt det nånsin gick och väste åt sin son att resa sig. Jag skrattade inombords hela vägen...:grin:


TS - jag säger alltid till om min plats då jag reser med djur. Jag vill inte flytta runt. Jag kan byta med andra djurägare dock om det är för att få bättre ordning i kupén.
Fö förstår jag inte varför det ska blandas rovdjur och stackars gnagare osv. Nån uppdelning hade gärna fått finnas. Åkte en gng 14 tim med en stackars kanin bland 4 hundar, jag var rädd att den skulle dö av stress...
 
Så, om någon har satt sig på det säte som du har betalat extra för, men det finns andra lediga platser i vagnen, ber du då personen att flytta på sig? Eller sätter du dig på ett annat säte och hoppas att det inte är bokat av någon annan?
Ja, jag ber dom flytta sig. Risken är att om man slår sig ner på en ledig plats så kommer det sedan en person som bokat den platsen, så då är det bättre att ta sin plats man bokat redan från början.

Jag har själv fått be personer flytta sig, men det har inte varit något krångel så länge man är artig/vänlig och någon gång har till och med platsen bredvid varit ledig.

Tillhör inte dom som gillar att flytta runt.
 
Det jag tycker är jobbigt är när och hur man ska säga ifrån till folk som stör i den tysta avdelningen. Visar sig alltid vara antingen folk som fått de sista platserna på fullbokat tåg men inte begripit skillnaden eller folk som inte kan läsa informationen och pratar mer eller mindre dålig engelska. Antingen ursäktar de sig jättemycket (så jag får dåligt samvete för att ha klagat på dem) eller så har de viktiga samtal som måste ringas och har minsann inte bett om att få sitta i någon tyst avdelning (så jag bara stör mig ännu mer på dem).
Ha jag kontrar med folk som inte har hörlurar men måste få lyssna på sin musik eller se sin film med ljud. Då blir jag häxa surtant och ber dem att stänga av. Eller människan som satt och skickade filmer och fick på Snapchat med ljudfilter. Hon tyckte att jag behövde spänna av lite, jag konstatera att det är inte så lätt med det ljudet.
 

Liknande trådar

Äldre SJs regionaltåg gäller det. Det är säkert en mycket dum och uppenbar fråga, men jag är otroligt nervös för en tågresa jag ska göra och...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: sussantuss
·
Övr. Katt Hur gör ni när ni åker buss/tåg med era katter. Har mina föräldrar ca 3 timmars tåg/bussresa bort och vill ju ta med katten när jag åker...
Svar
10
· Visningar
2 364
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp