pleg och tävlning

J

Jenni73

Halloj,

Vi ska på tävling med några hästar i helgen och eftersom veterinären inte kunde komma och plegga förra veckan när vi hade en klippning inbokad så är hästarna oklippta. Nu har jag hört att man inte kan plegga dom några dagar innan eftersom det fortfarande finns kvar i blodet och man kan åka fast för doping(plus att vi inte vill tävla med pleggade hästar :-)) Hur länge finns plegget kvar?

//Jenni
 
tack för svaret, då får nog min kära kusin hoppa lurviga ponnyer :)

//Jenni
 
Men... har hört att pleg numera har LIVSTIDS karens?? Det säger vet. här i Norge iaf....

Kan ni inte klippa hästarna utan att droga då? :confused:
 
Livstids karens? Det betyder alltså att alla hästar som någonsin pleggats är borta från tävlingsbanan för alltid. Tror inte det du. ;)

Pratar du möjligen om slakt-karens? För det är en helt annan sak.
 
Visst, det var ju det jag menade, att hästar som fått pleg inte får gå till mat. :p

Haha, om alla pleggade tävlingshästar inte fick tävla mer så blev det nog inte många kvar... :angel:
 
Vi lyckades faktiskt klippa den ena i går utan att plegga honom :-) Förra året blev han bara halvklippt för när vi kom ner mot magen började han bete sig som en lite djävul. Men nu verkar han ha blivit en vuxen ponny :-)

//Jenni
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp