Plötslig försämring vid fång.

Absolut! Här där jag bor så har jag tidigare kunnat släppt henne på bete efter midsommar och hagen jag hyr är då överväxt. Beroende på väder och vind kan det vara så att hon får gå med de andra, men att jag har henne i en egen hage i hagen - just för att hon inte så överäta.

Nedbetat gräs är mycket värre än 1 m högt gräs. Framför allt om det varit långvarig torka och sedan kommer regn...

/Lizzie
Så bra! :) Många har dålig koll på det där och då kan det ju tyvärr bli väldigt fel...
 
När min shettis fick fång så var det sådär, kunde vara jättebra och så helt plötsligt jättedålig utan att något hade ändrats. Man kände sig helt maktlös :(
Hur som helst så visade det sig att han hade hela munnen full med foderinpackningar. Det blev infekterat och han svalde var och bakterier som gjorde fången värre. Antagligen var de orsaken till fången också eller iallafall en bidragande orsak.
Foderinpackningar är tydligen inte helt ovanligt på shettisar sa min veterinär så kanske värt att kolla upp.
Tack för tipset! Det ska jag stämma av med veterinären!

/Lizzie
Känner igen det där :(
 
Har hästen rotation är det jätteviktigt att trakterna sänks tillräckligt för den nya hoven att växa ut rätt, och det lindrar smärta. ( haft häst med svår rotation)
 
Har hästen rotation är det jätteviktigt att trakterna sänks tillräckligt för den nya hoven att växa ut rätt, och det lindrar smärta. ( haft häst med svår rotation)

Har utbildad hovis som fångverkat shettisen var 4:e vecka sedan i höstas. Hovis fick röntgenbilderna för att få koll på rotationen. Hovis är nu nöjd med hur hovarna har utvecklats och numera börjar se ut som friska hovar.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 190
Senast: Mli
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 457
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 012
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: Ellanamde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp