Plötslig försämring vid fång.

Ett tips är att laka ur ponnyns hö, d v s blötlägga det och sedan hälla bort vattnet. På det viset blir du av med mycket socker. Men du vet säkert redan det och kanske t o m redan gör det.
Varför den blivit sämre är förstås jättesvårt att svara på, men den där eländiga sjukdomen kan ju gå lite upp och ner.
Hur som helst så lider jag med er båda och hoppas verkligen att det ordnar sig för er!
 
Inte för att vara tråkig, men får hon bara hö två ggr/dag? Det går inte att ordna så hon får det mer utspritt över dygnet då magen inte klarar att gå tom så länge.

Fodrar 5 ggr per dygn!
Men timern fodrar två av ggr så jag hinner göra lite annat än att passa hö tider. Sen är hagen så bra att det finns blåbärsris, tröd och sly o liite liite gräs att smusla med när de är ute. står de i box är det två Två till tre fordringar kväll, natt tidig morgon och den mer ute.
 
Här kommer en liten uppdatering.

Tyvärr visade sig klinikveterinären kallsinnig till vidare utredning av ponnyn och höll inte med om att tänderna kunde vara problem.

Det visade sig också att jag haft besök i stallet (Hittade spår) och någon har förmodligen matat ponnyn. Det finns ju folk som inte förstår det där med boxvila...

Ponnyn var riktigt dålig i början av december och jag kände att hon inte kan stå på ständig buttabeh heller. Som en ren desperat sista chansning köpte jag djävulsklorot till henne. Till min förvåning svarade ponnyn bra på det.

Ponnyn blev bättre och i stället för att stå själv i stallet kunde hon vara i ligghallen och se sina kompisar och från och med början mitten av december.

Efter några veckor var hon så pass bra att hon kunde vara i hagen!!!

Jag tog också beslutet att inte vaccinera ponnyn eftersom hon 3 år på rad fått fång av vaccinationen. Detta är inget ovanligt upptäckte jag.

Min hovis har fångverkat ponnyn var 4:e vecka och var här förra veckan. Då blev han glad för ponnyn hovar ser jättefina ut och börjar anta formen av friska hovar.

Ponnyn är pigg och rör sig hur fint som helst. Känns som rena miraklet. Om hon sedan måste få djävulsklorot resten av livet- Då får det vara så.

/Lizzie
20190317_171001.jpg
 
Jätteskönt hon är bättre! Men var medveten om att djävulsklo fungerar smärtstillande, på vissa hästar mer än butta. Och att det inte är helt snällt mot mage och inre organ. Dvs försök ta bort det.

Enligt doseringen ska ponnyn ha 20 ml, och jag ger nu 10 ml. Jag gör det för att se om det sker någon försämring och det är också ett sätt att fasa ut djävulskloroten om den inte behövs. Har haft den lägre dosen en månad nu, och det blir ingen försämring så är tanken att minska till 5 ml ett tag och sedan ta bort det. Allra bäst är ju om hon klarar sig utan, men jag är beredd att ta till det som kur vid minsta lilla stappel från den lilla fröken.

Jag har framför allt varit ute efter de antiinflammatoriska egenskaperna, men vet att på vissa hästar fungerar den väldigt bra som smärtstillande.

Om det bara varit smärtan som blivit maskerad så hade inte hovarna blivit bra. Vid hovisbesöket för en vecka sedan, så tyckte hovis att shettisens hovar såg riktigt, riktigt bra ut. Ingen breddning etc. Hovis kommer fortsättningsvis kolla shettisen var 4:e vecka tills vi vet att vi är helt på banan igen. Och framför allt att vi klarar våren och de första spirande gröna stråna...

/Lizzie
 
Risken för magsår vid användning av djävulsklo är inte så stor. NSAIDs som fenylbutazon utgör en mycket större risk. Detta beror på att NSAIDs blockerar enzymer i COX. Dessa enzymer existerar i två olika former, COX-1 och COX-2. COX-1 är en ”snäll” form av enzymer som är nödvändiga för att kroppens naturliga cellsystem ska fungera. COX-2 existerar endast när DNA har aktiverats för att producera inflammatoriska reaktioner. Det är således COX-2 man vill blockera men inte COX-1. Läkemedel som ”butta” blockerar både COX-1 och COX-2 och har därför den största risken att producera magsår.

Djävulsklo hämmar endast COX-2 och innebär därför en betydligt mindre risk för magsår. En person som har stor erfarenhet av användning av djävulsklo är Dr Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på fång- och IR-hästar. Hon säger bl.a. följande:

“I've used an awful lot of Devil's Claw including in highly stressed (e.g. laminitic) and high risk (racing) horses and never had a problem with gastric ulcer symptoms”.

Dock ska man alltid vara försiktig vid användning av smärtstillande preparat och behöver hästen inte längre dessa preparat så ska man naturligtvis sluta ge dom.
 
Risken för magsår vid användning av djävulsklo är inte så stor. NSAIDs som fenylbutazon utgör en mycket större risk. Detta beror på att NSAIDs blockerar enzymer i COX. Dessa enzymer existerar i två olika former, COX-1 och COX-2. COX-1 är en ”snäll” form av enzymer som är nödvändiga för att kroppens naturliga cellsystem ska fungera. COX-2 existerar endast när DNA har aktiverats för att producera inflammatoriska reaktioner. Det är således COX-2 man vill blockera men inte COX-1. Läkemedel som ”butta” blockerar både COX-1 och COX-2 och har därför den största risken att producera magsår.

Djävulsklo hämmar endast COX-2 och innebär därför en betydligt mindre risk för magsår. En person som har stor erfarenhet av användning av djävulsklo är Dr Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på fång- och IR-hästar. Hon säger bl.a. följande:

“I've used an awful lot of Devil's Claw including in highly stressed (e.g. laminitic) and high risk (racing) horses and never had a problem with gastric ulcer symptoms”.

Dock ska man alltid vara försiktig vid användning av smärtstillande preparat och behöver hästen inte längre dessa preparat så ska man naturligtvis sluta ge dom.

Ta för bra info :bow:

/Lizzie
 
Våren är i antågande och jag har börjat låta mina hästar gå i sommardelen av hagen. Det är med hjärtat i halsgropen med tanke på min shettis, men jag tänker så här.

Det gröna kommer upp även utmed staketet i vinterhagen. Så när jag såg att tillväxten kom igång så bestämde jag mig för att pållarna får gå en liten stund varje dag och pilla i sig gammal mönja och det gröna som kommer.

Vi har hållit på nu i två veckor och 30 min per dag släpps de ut i sommardelen och sedan vallas de tillbaka. Här kommer en liten filmsnutt på damerna när de blir tillbaka vallade från sommardelen - kan bara säga att det är med ren lycka som jag ser lilla shettisens livsglädje :love: . Jag skulle ha filmat i fredags, för då sprang shettisen ÄNNU fortare och avslutade det hela med en härlig serie bocksprång när hon kom upp till vinterrasthagen. Nu håller jag tummarna hårt att fröken klarar vårens gräs när det sätter fart ordentligt med tillväxten. Kan tillägga att sommardelen av min hage även den är en rasthage. Jag har inte mark nog för bete, utan det hyr jag separat.



Shettisen har nu stått på 5 ml Djävulsklorot i 3 veckor och det har inte inträffat något försämring, utan snarare tvärtom.

/Lizzie
 
Våren är i antågande och jag har börjat låta mina hästar gå i sommardelen av hagen. Det är med hjärtat i halsgropen med tanke på min shettis, men jag tänker så här.

Det gröna kommer upp även utmed staketet i vinterhagen. Så när jag såg att tillväxten kom igång så bestämde jag mig för att pållarna får gå en liten stund varje dag och pilla i sig gammal mönja och det gröna som kommer.

Vi har hållit på nu i två veckor och 30 min per dag släpps de ut i sommardelen och sedan vallas de tillbaka. Här kommer en liten filmsnutt på damerna när de blir tillbaka vallade från sommardelen - kan bara säga att det är med ren lycka som jag ser lilla shettisens livsglädje :love: . Jag skulle ha filmat i fredags, för då sprang shettisen ÄNNU fortare och avslutade det hela med en härlig serie bocksprång när hon kom upp till vinterrasthagen. Nu håller jag tummarna hårt att fröken klarar vårens gräs när det sätter fart ordentligt med tillväxten. Kan tillägga att sommardelen av min hage även den är en rasthage. Jag har inte mark nog för bete, utan det hyr jag separat.



Shettisen har nu stått på 5 ml Djävulsklorot i 3 veckor och det har inte inträffat något försämring, utan snarare tvärtom.

/Lizzie


Hur tänker du att Djävulsklobehandlingen har något att göra i sammanhanget nu ang ponnyn ?
 
Hur tänker du att Djävulsklobehandlingen har något att göra i sammanhanget nu ang ponnyn ?

Håller på att fasa ut Djävulsklobehandlingen sakta bara. Vill bara ha koll på att hon det inte är enbart Djävulklotinkturen som gör att hon är pigg och glad eftersom den är smärtstillande. Att då minska från 10 ml till 5 ml var för mig ett sätt att se om hon blev sämre. Den här veckan är sista veckan som hon får 5 ml, för att sedan ta bort den helt och hållet.

/Lizzie
 
Jag vågar inte ha min fångponny (diagnostiserad med PPID) på bete. Hon går i skogshage året om med 2-3 kg hö per dygn beroende på näringsvärde. En sån liten ponny äter på bete sitt dagsbehov på 30-60 min beroende på hur betet ser ut. Så generellt kan man då säga att den då äter ca 10 gånger sitt dagsbehov under en dag ute på bete. Vilket är en enorm risk för fång. Så om din är så känslig att den får såna besvärliga fånganfall av både avmaskning och vaccin så skulle jag inte våga ha den på bete. Men du känner din ponny bäst och vet bäst vad den klarar av.
Håller hur som helst tummarna för att den slipper fler fånganfall 💕
 
Jag vågar inte ha min fångponny (diagnostiserad med PPID) på bete. Hon går i skogshage året om med 2-3 kg hö per dygn beroende på näringsvärde. En sån liten ponny äter på bete sitt dagsbehov på 30-60 min beroende på hur betet ser ut. Så generellt kan man då säga att den då äter ca 10 gånger sitt dagsbehov under en dag ute på bete. Vilket är en enorm risk för fång. Så om din är så känslig att den får såna besvärliga fånganfall av både avmaskning och vaccin så skulle jag inte våga ha den på bete. Men du känner din ponny bäst och vet bäst vad den klarar av.
Håller hur som helst tummarna för att den slipper fler fånganfall 💕

Nej, på rent bete kommer hon inte att få gå. Det räcker med det lilla gröna hon pillar i sig utmed staketkanterna här hemma i min rasthage. Innan problemen med fång började så kunde jag släppa henne på bete under juli, när den värsta tillväxten var över. Dessutom då med munkorg. Det har funkar utan att ponnyn blivit för tjock. I år kommer jag dock leta reda på en annan shettiskompis så får ponnyn vara kvar hemma när de andra går på bete.

/Lizzie
 
Nej, på rent bete kommer hon inte att få gå. Det räcker med det lilla gröna hon pillar i sig utmed staketkanterna här hemma i min rasthage. Innan problemen med fång började så kunde jag släppa henne på bete under juli, när den värsta tillväxten var över. Dessutom då med munkorg. Det har funkar utan att ponnyn blivit för tjock. I år kommer jag dock leta reda på en annan shettiskompis så får ponnyn vara kvar hemma när de andra går på bete.

/Lizzie
Du har koll på när gräset är som farligast och så? Att nedbetat gräs inte är "snällare" etc?
 
Du har koll på när gräset är som farligast och så? Att nedbetat gräs inte är "snällare" etc?

Absolut! Här där jag bor så har jag tidigare kunnat släppt henne på bete efter midsommar och hagen jag hyr är då överväxt. Beroende på väder och vind kan det vara så att hon får gå med de andra, men att jag har henne i en egen hage i hagen - just för att hon inte så överäta.

Nedbetat gräs är mycket värre än 1 m högt gräs. Framför allt om det varit långvarig torka och sedan kommer regn...

/Lizzie
 
Absolut! Här där jag bor så har jag tidigare kunnat släppt henne på bete efter midsommar och hagen jag hyr är då överväxt. Beroende på väder och vind kan det vara så att hon får gå med de andra, men att jag har henne i en egen hage i hagen - just för att hon inte så överäta.

Nedbetat gräs är mycket värre än 1 m högt gräs. Framför allt om det varit långvarig torka och sedan kommer regn...

/Lizzie

Måste hon prompt gå på gräs alls?
 

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 197
Senast: Mli
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 465
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 050
Senast: Ellanamde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp