Bukefalos 28 år!

"Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Lösa hästar på vägen är väl inte rätt någonstans? Känns inte som hans fel om lösa hästar hoppade upp på vägen...

Är man ute och rider i mörker måste man ha reflexer så man ser ut som en julgran minst, ett par på hästens ben räcker absolut inte! Man ser inte som bilförare VAD det är som finns i mörkret men är det mycket reflexer och gärna lampor så har man åtmistone större chans att upptäcka att det är något annat än en människa.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Oj vad knepigt.. När man som ekipage är ute och rider i trafiken räknas man ju som fordon och då är det den som rör sig fortast som bär ansvaret. Men lösa hästar räknas väl nästan som vilket vilt som helst isf?:confused:

Man kan tycka att folk borde ha större koll på sina hästar men samtidigt så framgår det inte av artikeln hur hästarna hade det.. de kanske hade bra hagar som i vanliga fall är "rymmningssäkra" men en slug shettis kanske tröttnde och tog sig ut?

För några år sedan blev en häst påkörd bara nån kilometer från där jag bor. Det var en ovanligt blåsig dag och hästen hade blivit skrämd och sprungit rakt igenom eltråden och ut på landsvägen där den omedelbart blev påkörd av en lastbil som omöjligt hade kunnat väja. I det fallet kan man ju knappast klandra hästägaren för att det var dåliga hagar eller lastbilschauffören som helt plötsligt hade en häst framför lastbilen...

oj vad engagerad jag blev då;D
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Stallägaren var säkert oansvarig och släppte med FLIT ut hästarna när hon såg en bil komma i maklig fart på vägen utanför ALLT för att hoppas på att hästen skulle bli påkörd så stallägaren hade nåt att gnälla över !!!

MEN ALLVARLIGT ???
Dagisdebatt ! Hästar är levande djur som inte alltid gör som man säger (precis som barn) och det här är helt enkelt en tragisk olycka !!!

Att kasta skit på den ena eller andra hjälper ingen sida att "rätta de som kan göras bättre"
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Alltså.. en häst blev påkörd igår här också I undersåker..
Hästen dog, ingen i bilen skadades.
Men jag undrade, är det som att krocka med en älg? Hela vägbanan var full av blod och det var obehagligt att åka över. Hur kommer det sig att det blir så mycket blod från en häst men inte brukar det väl bli det av en älg?

Visst jag tycker det är bilägarens ansvars men man kan också undra HUR hästarna kommit lösa över huvudtaget eftersom det är Ägarens ansvar i mina ögon att kolla ström till staket och att staket och liknande är helt över huvudtaget, om man ex leder och de sliter sig så finns det väl kanske inte så mycket att göra..
Men att hästarna är ordentligt satt i hagen från början tycker jag är ett ansvar för ägare, att se till in i det längsta möjliga se till att hästar inte kan komma ut och ställa till med olyckor i trafiken.

Olyckor händer, självklart. Men det är alltid tråkigt att vara den som i slutändan blir ståendes utan häst
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Kan detta vara samma olycka som skrivs om i tråden "sååå arg!!!"/Gnägg

Där förklaras olyckan ur dottern till ponnyägarens synvikel. Datum och hästras stämmer.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

*kl

Ponnyn hade inte rymt. Den var på väg att ledas in från hagen men skrämdes av bilen och slet sig och sprang ut på vägen. Iaf enligt en annan artikel om fallet, som finns här på buke...

Jag tror fö att man aldrig kan bura in hästar tillräckligt säkert för att risken för rymning totalt upphör. Om man inte låser in dem i stall 24 tim om dygnet då... Sen tycker jag att man som bilförare har det ansvaret att man kör så sakta att man hinner se saker. Men nu var det enligt uppgift kolsvart ute, hästen hade inga reflexer och var omöjlig för bilföraren att se. En olycka som sagt.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Oj vad knepigt.. När man som ekipage är ute och rider i trafiken räknas man ju som fordon och då är det den som rör sig fortast som bär ansvaret. Men lösa hästar räknas väl nästan som vilket vilt som helst isf?:confused:

Nej, lösa hästar eller hästar överhuvudtaget räknas inte som vilt, utan föraren blir ensam skyldig.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Det är faktiskt så att hästar räknas som vilt och ALLTID har företräde framför alla andra fordon i trafiken. Man får rida nästan överallt, undantag är motorväg och enskilt område! Som bilförare får du alltså ingen ersättning om hästen blir rädd och skadar din bil, men undantag finns ju överallt! Sen har ju vi som håller på med dessa djur ett ansvar i att se till att man syns så bra som möjligt när vi är ute på vägarna! Var rädda om er och hästarna!
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

*KL*

En reflektion från min sida, bilägaren har ju redan påtagit sig betalningsansvar så där brister det ju inte. Bilägaren säger att denne inte såg något förrän hästen hoppade upp på vägen, hästägaren säger att hon hörde en bil och viftade med en ficklampa. Hur långt tror man att en ficklampa räcker? Nada vill jag påstå, vart har gamla hederliga reflexer tagit vägen?

Jag förstår bilägarens synpunkter, på samma sätt som jag förstår hästägaren. Men det jag inte begriper, det är varför det är så sabla svårt att underlätta för varann? Reflexer räddar många onödiga uppkomna situationer.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

(GT)
Vilket ansvar har bilföraren, och vilket har hästägarna?
Det undrar den 21-årige man som krockade med en häst i Lärbro i tisdags kväll.
- Det är klart att krocken är mitt fel, men samtidigt måste man kunna ställa krav på hur hästar hanteras, säger han.

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=4626021

Hästägaren hade reflex grimma på shettisens huvud och hade en ficklampa hon blinkade med när hon såg bilisten komma !

Hästen blev rädd och slet sig eftersom bilisten kom på en 70 väg. Det finns en tråd om detta på gnägg.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

(GT)
Vilket ansvar har bilföraren, och vilket har hästägarna?
Det undrar den 21-årige man som krockade med en häst i Lärbro i tisdags kväll.
- Det är klart att krocken är mitt fel, men samtidigt måste man kunna ställa krav på hur hästar hanteras, säger han.

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=4626021
I tidningsartikeln står följande rader:
Det var helt kolmörkt, och plötsligt hoppade hästen upp på vägen. Jag körde inte för fort, men hann ändå inte ens reagera, jag såg inga reflexer eller någonting, säger föraren.
Jag skulle vilja veta vad skillnaden är att det råkade vara en häst som hoppade upp på vägen eller om det hade varit en älg eller ett vildsvin? De brukar ju inte heller direkt ha några reflexer på sig...
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Nej, lösa hästar eller hästar överhuvudtaget räknas inte som vilt, utan föraren blir ensam skyldig.

Jag hoppas verkligen inte rättssamhället har sjunkit så lågt. Lösa hästar skall vara hästägarens ansvar föraren till bilen skall enbart kunna dömas om han visat vårdslöshet i trafik eller kört för fort. Helt otroligt. Häst och mörker plus vägar går inte ihop i min värld heller.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

I tidningsartikeln står följande rader:
Jag skulle vilja veta vad skillnaden är att det råkade vara en häst som hoppade upp på vägen eller om det hade varit en älg eller ett vildsvin? De brukar ju inte heller direkt ha några reflexer på sig...

Precis!
Vad jag fick höra båda gångerna jag tog körkort (B 1986 och BE 2005) togs det flera ggr upp att man som bilist anpassar hastigheten efter förutsättningarna, dvs är det mörkt måste man vara mer uppmärksam och/eller minska farten.

Givetvis kan ju ingen bilist rå för när ngt levande plötsligt hoppar upp på vägen och blir påkört om bilisten kör vettigt, men man kan ju ändå inte helt skylla på "alla andra".

Själv höll jag på att köra över en tonåring på cykel för ngt år sedan. Han kom på fel sida av vägen skymd av en häck, kan säga att jag inte direkt räknade med det! Men jag åkte i ett bostadsområde, jag tycker man får räkna med att det finns en och annan hjärndöd typ som vistas där eftersom mkt folk bor där.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Sjunkit så lågt är nog ganska fel ord. Dessa lagar kom till långt innan bilar var vanliga på vägen.
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Precis lagarna om att hästen är ett fordon skrevs för längesen. Jag anser att man skall få rida på cykelvägar om sådana finns. Detta medför att man inte är mitt i biltrafiken längre. Dock är hästar djur och man har aldrig några garantier att inget skall hända. Om fler bilförare vet att de anses vara "deras fel" kanske bilister är försiktigare kring hästområden och när de passerar ryttarekipage?
Vill oxå uppmana alla som sysslar med häst att ha massa reflexer på sig själva och hästarna!
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Jag hoppas verkligen inte rättssamhället har sjunkit så lågt. Lösa hästar skall vara hästägarens ansvar föraren till bilen skall enbart kunna dömas om han visat vårdslöshet i trafik eller kört för fort. Helt otroligt. Häst och mörker plus vägar går inte ihop i min värld heller.
Betalningsansvaret för hästen tar trafikförsäkringen utan bonusförlust.
PL
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Det är faktiskt så att hästar "räknas" som vilt, och har enligt lag företräde i trafiken! Sen är det ju upp till oss ryttare att se till att föra fram hästen i trafiken på ett (för dem) säkert sätt! Jag vet att många slarvar med att sätta på reflexer o dyl. "man ska ju bara skritta ut i skogen"! Olyckan är lätt framme o skogsturen kan bli katastrof! I vårat stall förlorade vi en häst pga just en så´n olycka, två hästar vart skrämda utanför stallet (tjejerna hann ej sitta upp) på em. Vi var ute och letade hela natten, ringde trafikuppl., polis osv. för att bilister skulle veta att det var lösa hästar. På morgonen efter vart en av hästarna överkörd! Föraren kunde inte göra någonting eftersom han/hon inte såg hästen! Hemskt för alla! SNÄLLA!!! Var rädda om er! Andvänd reflexer även om ni "bara" ska skritta ut i skogen! Olyckan är så himla lätt framme!!
 
Sv: "Plötsligt hoppade hästen upp på vägen"

Precis lagarna om att hästen är ett fordon skrevs för längesen. Jag anser att man skall få rida på cykelvägar om sådana finns. Detta medför att man inte är mitt i biltrafiken längre. Dock är hästar djur och man har aldrig några garantier att inget skall hända. Om fler bilförare vet att de anses vara "deras fel" kanske bilister är försiktigare kring hästområden och när de passerar ryttarekipage?
Vill oxå uppmana alla som sysslar med häst att ha massa reflexer på sig själva och hästarna!

Jag anser att hästar inte har på några större vägar att göra över huvud taget. Mindre skogs vägar och liknande är ju såklart "hästvägar" med men inte vägar med asfalt IMO.

P.S. IMO = In my opinion = i min mening.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 541
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 009
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (GT) - Jag var tvungen att kasta mig undan. Annars hade jag också blivit överkörd! Det berättar Christina Dahlberg i Lärbro dagen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 991
Senast: DLX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp