Plötsligt seg häst!

Elzaa

Trådstartare
Har en vanligtvis pigg D-ponny som nu blivit seg. Driver på framåt men då blir han lite grinig och slår med svansen.
Står och hänger efter ridpassen. Han som annars brukar vara vaken och inte kunna stå still.

Kan detta bero på fällningen nu på våren?
Vad göra? Just nu får han ca 7 kg hö och har precis börjat med 0.5 kg betfibermix.
B-vitamin? Funkar det!
 
Har en vanligtvis pigg D-ponny som nu blivit seg. Driver på framåt men då blir han lite grinig och slår med svansen.
Står och hänger efter ridpassen. Han som annars brukar vara vaken och inte kunna stå still.

Kan detta bero på fällningen nu på våren?
Vad göra? Just nu får han ca 7 kg hö och har precis börjat med 0.5 kg betfibermix.
B-vitamin? Funkar det!
Jag kan absolut se att vår ulliga ponny blir tröttare och mer loj såhär års, men om han surade när jag bad honom gå på så skulle jag nog mer misstänka att han har ont.
Men det är min ponny och hur han och jag har det ihop, du känner din häst bäst.
Man kan tänka sig att efter några månader(?) i lerig hage under senvintern så kan det säkert uppstå en del skavanker. De kanske läker av sig själva med lite vila, om problemet kvarstår efter vila och pälsfällning skulle jag kolla upp den på klinik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 098
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 044
Senast: yamyam
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp