Plöja & så - kostnader

M

mala

Nån här som är bonde eller liknande som vet vad det skulle kosta per hektar att plöja upp åkermark (jättegammal vall med mest mossa) och så nytt? Ska inte vara för hö utan för bete. Och vad det kan kosta att plöja och så ett hygge som stått ett par år och som tidigare varit åker, för 50 år sen eller så.
Kan inte plöja eller sånt själv utan skulle i så fall leja bort det.

Sv: Plöja & så - kostnader

Kan var helt ute men har hört ett pris på att hyra in förare och maskin kring 350-400 kr timmen (+ moms?)

Här hos mig ligger timpenningen på kring 300 kr för förare o maskin. Utöver jobbet för att plöja, harva och så tillkommer även kostnaden för betesfröna. Dom är förvånansvärt dyra dom. Sen kanske du vill ha i någon gödning också? Och om det är länge sen det varit i ordning där så kanske du också behöver få det kalkat?

Jag har inget svar men, är intresserad av samma sak. Tanken är att vi ska så in vall som ska kunna efterbetas. Behöver en tålig yta då en del av marken brukar översvämmas på vårkanten. (Har öppna diken och marken ligger lägre än havvattennivån när det är riktigt högt vatten.)

Med hygge, menar du då mark där det varit skog fram till för två år sen? I så fall är det ett jättejobb att plöja upp. Stubbarna måste ju bort först.

6 år sen skogen togs bort. Skogsvård-vaddetnuheter har okejat att det inte ska planteras skog där igen. Det växer en del hallonbuskar men mest skogsgräs. Det gör ju inget om det är sånt gräs men det är så mycke ris. Stubbarna är låga. Har försökt få nåns kor att gå där men ingen vill har bara fått erbjudande att köpa kor. Tycker att de är för risigt för hästarnsa

Hur lång tid tar det ungfär att köra över en hektar med respektive redskap? Om man tar den gamla åkern som exempel. Den är slät och fin och utan rösen eller sly så den bör vara enkel.

Tor det var på hippocampus som det fanns om betesvallar och vad alla olika sorterna gräs var bra för och hur tåliga de var. Sen ska väl Granngården ha proffs också? Här har de lagt ner :-(

Ett tips är att släppa dit några grisar ,dom bökar upp allt och fixar bort hallonen. Sen kan man så i mellan stubbarna för hand.
Jag har vänner som har väldigt steniga hagar där nässlorna tagit överhanden, där gick grisar en sommar sen sådde dom i och det blev jättebra.

Grisar hade också varit bra fast det finns ingen som har såna i närheten. Kor finns och får. Fast ingen vill låna ut och jag vill inte köpa. Grisar skulle jag inte våga ansvara för själv heller. Hygget ligger en bra bit från stallet och även om vi har ett bra batteriaggregat så finns det ju risk att stora grisar rymmer och springer omkring i skogen. Hur får man tag på dom om dom vill bege sig ut på promenad? :crazy:
Det skulle finnas mekaniska grisar som hade samma efekt som riktiga men som gick att stänga av eller styra med fjärrkontroll :D

Hej
Det här är min bransch :D Passade på att kolla i den prislista vi använder oss av när vi utför jobb åt andra.

Plöjning av gammal vall på åkermark kostar 450-500kr/tim exkl moms, då ingår traktor, förare, bränsle o plog. Normalkapacitet på ett mindre gärde är 0,5-0,7hektar/timme

Ska den upplöjda vallen sen sås krävs det harvning före sådd, normalt 2ggr. Harvning kostar 400-450kr/tim, men det går fortare att harva så man hinner nästan 3ha/tim.

Sådd av ny vall kostar också mellan 400-500kr/tim och man sår 1ha/tim.

Alla kostnader är beräknad på en medelstor traktor o lite mindre maskiner eftersom åkern verkar var lite mindre.

Vad vallfrö kostar kan jag tyvärr inte just nu, sorry

Hygget är en svårare nöt att knäcka. Finns stubbarna kvar måste de bort först, innan jag skulle villja plöja. Tyvärr krävs det grävmaskin för det. Tror dessutom att det blir alldeles förkostsamt att omvandla den fd skogen till åker igen. Låt istället hästarna börja beta redan nu så kommer ni på lite sikt få en trevlig beteshage

:bow: :bow: :bow:
Åkern är 1,5 hektar så arbetet borde kosta strax över 2000:- för arbetet och sedan tillkommer frö.

Tyvärr har vi för få hästar för att de ska fixa både beteshagarna och upptrampning av 2 hektar hygge. Finns det andra maskinella sätt att meja ner ris och skräp och gegga till det? En av grannkillarna kör enduro (stavning????) och ett tag funderade jag på att be honom övningsköra på hygget. Kan det vara en idé? Eller kan man anlita nån som bränner skiten utan att det blir skogsbrand?

Utgår från att du har summerat rätt, är för trött för att räkna själv.

Bränna ris, kvistar o gräs borde kunna fungera bra, stubbar brinner dock lite sämre. Tror ni på det så invänta lämpligt väder o informera brandkåren, vet inte om det krävs tillstånd.

Tror mer på grisarna än motorcyklar, men hur som helst stubbarna måste bort innan det går att plöja.

jolly_jumper skrev:
Utgår från att du har summerat rätt, är för trött för att räkna själv.

Bränna ris, kvistar o gräs borde kunna fungera bra, stubbar brinner dock lite sämre. Tror ni på det så invänta lämpligt väder o informera brandkåren, vet inte om det krävs tillstånd.

Tror mer på grisarna än motorcyklar, men hur som helst stubbarna måste bort innan det går att plöja.

Jag tror på grisar. Det tar en tid för dom att göra "jobbet" men dom gödslar bra under tiden :D

Jag har också en gammal förfallen vall som ska ordnas till och har tid att vänta så det får bli grisar :idea:

*suck* Ett kungarike för en gris.
Om vi fått marken plöjd med trynen skulle vi inte behöva plöja den med traktor. Det ska ju vara betesmark så då kan det ju finnas stubbar bara man slipper riset och busksnåren.
Tänk om grannkillarna ändå kunde intressera sig för grisar istället för motorcyklar. Då vet jag en bra grishage som de kunde ha fått låna ;)

Dalsland skrev:
Jag tror på grisar. Det tar en tid för dom att göra "jobbet" men dom gödslar bra under tiden :D

Jag har också en gammal förfallen vall som ska ordnas till och har tid att vänta så det får bli grisar :idea:

Var får man grisarna ifrån????
Jag kan också vänta. Åkern kan ju plöjas och sås om för den är ju lättkörd. Men hygget. Jag kan inte köpa grisar för jag vill ju bara utnyttja deras trynen ett tag och sen kan dom åka hem igen.

:rofl: :rofl:

Du skulle också kunna chansa på att bara bränna av hygget, strunta i grisarna, och så hygget för hand. Kan gå bra, kan gå dåligt. Borde bli billigare men det är en chansning, i värsta fall får ni göra om det.

Dalsland skrev:
Är du vegetarian?
Det är inte jag :D
Urk :eek: Jag äter bara kött från affären :D
Allvarligt. Man måste väl ha massa grisar för att det ska bli nån efekt? Käkar du upp hela flocken? Och hur har du ihjäl dom? Kan man skjuta dom i hagen eller måste man ta med dom hem och döda dom hemma? Mitt hygge ligger ju ute i skogen.

Läste för ett bra tag sedan i en skogstidning om en kille som erbjöd uthyrning av grisar för just marberedning av hyggen. Han skötte allt, fixade grisar, staket o tillsyn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 636
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 357
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 161
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka