plötslig transporträdsla

lillamyggan

Trådstartare
Har lastat och åkt iväg med min häst massa gånger. Ibland har han tvekat lite med att gå in i transporten men det har räckt att nån ställt sig bakom så har han gått in.

Igår skulle vi åka hem från en tävling och jag får inte in hästen i transporten. Det går bara inte. Tillslut fick jag rida hem. (2,5 h, puh)

Fattar inte vad som var fel. Han gick in duktigt när vi skulle åka och inget hände på resan. Inget har någonsin hänt när vi har varit ute ock åkt.

Någon som har någon idé om vad som orsakat detta och vad jag ska göra åt det. Lastträna javisst men om han går in fint ibland och ibland bara tvärvägrar så hjälper det kanske inte att lastträna.

Sv: plötslig transporträdsla

Gick själv körningen bra? Inga hastiga svängar, inget obehagligt på vägen som du kan minnas alls?

ohh var du på finsta?

hur är transporten? mörk, ljus? går stadigt? låter den innuti? mellanvägg? åker brett eller smalt?

tips: åk själv i transporten och försök lista ut om hästen reagerat på något spec...
:idea:

Hur vet DU att inget hände?????? Du var väl inte i transporten med hästen??

Räcker med att han tappade balansen, slog sig, hörde ett läskigt ljud etc...

Min var likadan, tvekade lite men gick in, blev dock värre och värre och till slut så var det nog, stod i ÅTTA timmar för att få hem honom. :crazy:

Har försökt att åka i transporten med honom och ja, jag fattar varför han är rädd, det skramlar och hoppar och jag fick klamra mig till bommen för att kunne stå upp. Släpet var ett nytt Gaupen (samma som VV).

Har nu beställt ett nytt extra stort Böckmann med comfort-fjädring, sänkt chassis, fönster, ventiler, sidopaddning, mjuk mellanvägg etc och hoppas att det kommer hjälpa med ett bättre släp så vi kan åka utan att han behöver vara så rädd....

Vad har du för transport?

Jag har ju ett gammalt släp. Det är helt godkänt att åka med men helt klart inte något lyxsläp.

Nä du har rätt det är klart att jag inte kan veta exakt vad som hände på ditvägen.

Om jag hade råd skulle jag köpa ett bättre släp men det får nog vänta ett tag. Håller på att spara till något annat just nu.

Hej. Ja jag var på Finsta. Han gick helt ok men blev rädd för en blomkruka:confused: !!!! så vi kom sist. Ja ja så kan det gå.....

Det är ju som sagt en ganska gammal transport så det är nog mörkare än dagens. Vi har mellanvägg men har svetsat om så han står lite bredare, vilket han verkar nöjd med.

Klart det kan ha hänt nått som gjorde att det blev så här men jag tror fler faktorer spelade in.

Då tror jag det främst beror på att ditt släp är dåligt, tyvärr.... Visst kostar det, själv har jag fått ta lån. Men det är det värd om det kan få hästen att känna sig trygg.

Annars kan du ju hyra ett nytt släp om ni ska iväg?

ohh var du där på lördagen eller söndagen? jag var där båda dagarna... hur ser din häst ut och vad heter den? pm:a kanske är bättre.. hehe

jag e nyfiken!!;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 064
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 198
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka