Plugga + mammaledig

Sv: Plugga + mammaledig

CSN är ju till största delen inget bidrag utan ett lån. Så länge man uppfyller kraven för föräldrapenning och studier så ser jag inte problemet.

Pengar behövs väl alltid. Men jag tycker det är väldigt märkligt och om jag hade fått bestämma så hade det inte varit så. Pluggar man heltid så är det CSN som ska försörja är man heltid föräldraledig så är det F-peng som försörjer. Annars är det ju som att jobba heltid OCH ta ut f-peng samtidigt jag kan liksom inte se skillnaden. Men tur för många att det inte är jag som bestämmer ;)

Men stopp nu, största delen av CSN är ju ett LÅN som man är återbetalningsskyldig.

Om man är föräldraledig ska man vara med barnet, vad man gör med tiden är väl inget som F-kassan behöver bry sig om. Däremot är det fortfarande så att du inte går tjäna för mycket för att kunna få studiemedel.

Ja just därför knorrar jag. Ett lån som man får ägna resten av sittliv till att betala tillbaka. Är det då rimligt att man kan plugga nör man är föräldraledig och därmed "slippa" låna? hm.... jag vet inte jae....

Äh man har ju inte obegränsat med föräldradagar.

Om någon lyckas få ihop heltidsstudier och föräldraledigheten så är det väl inget du behöver knorra över?

Oj va många svar det blev, jag ville mest gnälla av mig då det kändes som att prata med en vägg så fort jag försökte diskutera med de få som jag känner som har barn hur man ska lösa det praktiska.

'Neeej du behöver inte tänka på om det går att få föräldrapenning och csn samtidigt eller hur du ska lägga upp studierna, blaha blaha för du kommer inte orka, du kommer inte vilja när bebisen väl har kommit.' Och så vidare..

Det enda jag känner att de har en poäng i är att jag alltid kan göra saker sen. Visst.

Jag fattar att man nog helst ligger hemma och snusar bebis och bara är, att allt ställs på ända när bebisen väl kommer och att ingenting någonsin blir som planerat men jag känner att jag ändå vill och måste försöka.

Vi är båda unga, outbildade och har skitjobb. Att det inte skulle bli en dans på rosor när vi valde att behålla var vi medvetna om men jag vill komma ur en livssituation jag inte tycker är så där jätterolig för varken oss eller i framtiden (när hen blivit lite äldre) för barnet. Och det är jag villig att jobba arslet av mig för och jag har varit inställd på det sen dag ett.

Men när alla är så rent ut sagt jävla negativt inställda till det börjar jag själv tvivla, på min förmåga att klara av det och om allt går bara man vill eller om man bara ska svälja det dom säger och ta emot.

Jag blir hemskt peppad när jag läser att det åtminstone går, och det känns även som att man får en lite mer nyanserad bild på att det kanske inte heller går när ni skriver hur det kändes för er. :)

Kan tillägga att utbildningen sker på distans och självklart är vi två om detta. Vi kommer båda vara föräldralediga fast inte samtidigt mer än dom 30 dubbeldagar man får.

Kan tillägga att utbildningen sker på distans och självklart är vi två om detta. Vi kommer båda vara föräldralediga fast inte samtidigt mer än dom 30 dubbeldagar man får.

Måste tillägga att min utbildning inte är på distans, det kanske är lättare med distansstudier där man inte har fasta tider för föreläsningar etc.

kl
Jag har inte kombinerat csn-lån plus föräldrapenning.

Senast ändrad:

Ja just därför knorrar jag. Ett lån som man får ägna resten av sittliv till att betala tillbaka. Är det då rimligt att man kan plugga nör man är föräldraledig och därmed "slippa" låna? hm.... jag vet inte jae....

"slippa låna" ...
Suck, nej jag orkar inte dra igång en diskussion om alla som "slipper låna" pga andra omständigheter.

Jag har siktet inställt på högskola, helst till hösten men det beror på när jag läst klart på komvux och hade tänkt läsa på distans.
Bebis kommer slutet av juli men kan ju komma tidigare eller så går jag över..

Ett av mina drömyrken, jag har alltid haft lätt för mig i skolan och gillar att plugga. Men får bara höra att det gåååååååååår inte. Fan vad less jag blir. Blir man verkligen så otroligt handikappad av att få barn att man inte orkar sköta någonting?

Klart det blir kämpigt, det fattar väl jag också, klart det inte blir roligt om man får ett oroligt barn. Man kanske till och med får ta studieuppehåll till nästa termin om det inte går. Men kan man få försöka utan att folk ska vara så negativa?

Måste man trycka på pausknappen i flera år för att man får barn?

Alltså åh, vill bara gnälla av mig.

Det samma när det kommer till hund, har längtat efter hund så länge jag kan minnas. Inser själv
att bebis + valp inte är en bra kombination men kanske när hen fyllt ett om det känns bra. Det får man
väl känna efter då?

Har alltid velat bott i hus. Ändå får jag höra att när jag väl får barn kommer jag inte vela ha nåndera, inte orka göra nånting
utan då kommer jag vara tacksam för att jag bor i lägenhet och inte har några djur, förutom katten då.

Alltså känns som att man verkligen stänger in sig själv om man har det tankesättet men nu känns det som
att många runt mig tänker exakt så och då är det svårt att veta om jag är dum i huvudet för att jag strävar
efter ett annat liv eller inte.

Nu har ju jag ju inga barn men du kan inte pröva att bara läsa några kurser från utbildningen som du ska gå? Du kan ju få ett väldigt snällt barn och jag tror att man kan behöva någonting annat än att bara vara hemma :)

Den bästa gissningen om hur det kommer att bli är att du går till dig själv. Är du en sån som normalt är mycket aktiv (tex har jobb och många aktiviteter parallellt med skolan), inte är så känslig för sömnstörningar och allmänt tålig så är det nog mer troligt att du kommer att trivas med att plugga samtidigt. Man blir inte radikalt annorlunda bara för att man får barn.

Men detta måste ju enbart gälla rena distansstudier och förmodligen även att man har en låg föräldrapenning? Har man rätt till takbeloppet verkar det konstigt om man samtidigt skulle ha rätt till studiebidrag. Men studier som förutsätter närvaro på plats borde inte gå att kombinera med föräldrapenning eftersom man ska ha "rumslig kontakt" med barnet för att få ta ut föräldrapenning och rent formellt får man inte ta med sig barn till universitetet av säkerhetsskäl (även om jag bara har hört talas om ett enda fall där nån blivit stoppad).

Vad jag förstått så är det i princip bara distansstudier som omfattas. Däremot har det nog inget samband med nivån på föräldrapenningen. Min sambo hade inte högsta nivån men låg inte jättemycket under.
(Sen har ju förvisso CSN ett fribelopp som man får hålla koll på.)

Senast ändrad:

Hopp, nu har jag fått reda p att jobbet vill avsluta min anställning, aldrig känt mig så förnedrad och nedvärderad som när dom sitter och hittar på om hur dåligt jag presterar på jobbet, att jag inte passar för ett sånt jobb, har dålig attityd (say whaat). Rent skitsnack då jag presterat bra och fått mycket beröm på jobbet.

Självklart kommer detta i samband med att dom fått reda på graviditeten pga sjukskrivningen.

Kommer såklart dra in facket men i slutändan känner jag att jag inte vill vara kvar på företaget då jag aldrig blivit så dåligt behandlad. Fy fan och tvi.

Men fy fan va illa :crazy: Tyvärr verkar det inte helt ovanligt...
Hur länge har du arbetat där? Vilken bransch är det inom?

Jag har inga egentliga svar på föräldrapenning, CSN osv., men tycker absolut att du ska testa att plugga parallellt om du är sugen på det! Som någon sa tidigare, börja med ett par fristående kurser och se hur det känns. Vad är det värsta som kan hända? :bump:

Jag tycker du ska köra, men inte ha för höga krav på dig själv, och inte se det som något nedelag om du t ex inte tar alla kurser utan skjuter up något e d. Funkar det så är det toppen o om det inte funkar får du inte se det som något nederlag heller utan som ett gott försök, för det är inte värt att brnna ut sig så totalt att du knappt mins barnets första tid heller.

Jag började jobba 60 procent (inte hemifrån så kanske inte jämförbart) redan när vårt andra barn var 5 månader (pappan var hemma så barnet hade alltid en förälder hos sig) och jag kände att jag blev lite snuvad på föräldraledigheten o bebistiden där. Nu ändrades min jobbsituation här vid jul när hon fyller ett så jag kommer att vara hemma med henne under våren (vilket inte var plan A9, och är faktiskt riktigt nöjd med det, det känns jättebra att få vara mer fl med henne.

Mm, verkar va väldigt vanligt speciellt när det gäller sånna här jobb, mkt vanligt ingångsjobb för ungdomar.

Känner mig så jäkla äcklad och arg och ledsen och nedbruten att jag inte vill dit mer, alls. Men jag måste, för att jag vill ge dom en jävla knäpp på näsan innan dom blir av med mig.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: julgrisen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 826
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 014
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka