Plugga upp CSN-terminer

lady_vip

Trådstartare
Jag pluggade 3 år ganska nyligen, blev klar 2011. Nu funderar jag (väldigt löst) på att plugga igen, mina återstående 6 terminer.

Ni som "använt upp" era CSN-terminer, eller pluggat en andra gång, hur tänkte ni?

Jag är väldigt kluven, dels mer studieskulder, om jag är tillräckligt motiverad. Men känner även att utbildning är ju aldrig fel.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Äsch, jag har maxat ut mina CSN-pengar och det är helt okej. Jag har ingenting emot att ha studieskulder. Det känns inte ett dugg betungande faktiskt. Det gav mig massor att plugga och jag har helt andra chanser i livet nu än jag hade innan jag började.

Motivationen för att plugga är dock ett värre inslag enligt mig. Det är sjukt jobbigt att tvinga sig till att plugga.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Jag har tog studielån i 14 terminer, men det var lätt värt det. De första åren efteråt när jag hade rätt låg och oregelbunden lön var det lite jobbigt med återbetalningen, men tack vare utbildningen jag har så har min löneutveckling varit bra, så det har lönat sig, idag går jag plus på löneökning minus lånekostnad. Förutom då att jag har ett jätteroligt jobb, som jag aldrig hade kunnat få utan utbildning. :)
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Min lön blir nog tyvärr inte bättre om jag byter bransch, men jag trivs förhoppningsvis bättre och det är ju värt en hel del.

Sökte in iaf så får vi se:)
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Är det inget som du kan läsa samtidigt som du jobbar, o slippa ta studielån? Många kurser o utbildningar går att läsa på distans på deltid.

Jag har pluggat deltid i över 2 år, får lite extra lediga dagar av arbetsgivaren pga att studierna är relevanta för jobbet. Det har varit mycket jobb på kvällar o helger men det är som du säger, att det ger så mkt.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Det är en helt annan grej än mitt nuvarande jobb och jag lägger redan i dagsläget över 50 timmar i veckan på jobbet. Så ska jag plugga får jag i så fall ta tjänstledigt, annars kommer jag nog gå in i väggen rätt fort;)
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Det är en helt annan grej än mitt nuvarande jobb och jag lägger redan i dagsläget över 50 timmar i veckan på jobbet. Så ska jag plugga får jag i så fall ta tjänstledigt, annars kommer jag nog gå in i väggen rätt fort;)

Ja då förstår jag att det inte går ihop....:)
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Är det inget som du kan läsa samtidigt som du jobbar, o slippa ta studielån?
Fast vad är poängen med det?
Har man rätt till studielån lönar det sig med den låga räntan att ta alla CSN-pengar och sätta in de på ett fondsparkonto eller ett låst sparkonto med bättre ränta.

Eftersom räntan är så låg på lånet så känns det väldigt småsnålt att inte ta studielån och istället streta, stressa och jobba. Man behöver ju inte.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Får jag hoppa in med 4 frågor?

Hur många terminer får man med CSN och kan man göra så att man bara använder bidragsdelen då?
Hur mycket ligger bidraget på och vad ligger totalsumman på som man kan få av CSN?

För lat för att googla ikväll.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Hur många terminer får man med CSN och kan man göra så att man bara använder bidragsdelen då?
Du får plugga i 6 år med CSN. Alltså 12 terminer. Det spelar ingen roll om du tar fullt studielån eller bara bidragsdelen, utan har du fått en utbetalning från CSN så räknas den, vilket innebär att du inte kan få 24 terminer ifall du bara tar halva bidraget, utan det är ändå maximalt 6 år.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Tack för svaret.

Då har jag 10 terminer kvar, och det ger ju en hel del utbildningar att välja mellan. Gäller CSN även för komvux?
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Bidraget brukar ligga på runt 2500, lånet 6000. Sista året jag pluggade tog jag tilläggslån (om man är över 25 och har tjänat en viss summa året innan kan man göra det) på 2000. Så jag fick alltså ca 10500/månad.

Som Ramona tidigare skrivit är CSN-lån så pass förmånligt att jag inte lidit ett dugg av att ta extra lån, hjälpte mig snarare att fokusera på studierna.
 
Sv: Plugga upp CSN-terminer

Ja, det är ett väldigt förmånligt lån. Jag betalar av 1715 kr var tredje månad men har typ bara 6000 kr kvar.

Får se hur jag gör då. Funderar på att börja plugga eftersom ett jobb inte fungerar riktigt. Finns ju på halvtid, heltid, distans m.m.
Kan då ta det alternativ som passar mig bäst.


tack för era svar :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 701
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Det är nog min första dagbokstråd. Vad jag minns. Men just nu tycker jag synd om min själv och behöver kräkas ut min skit någonstans...
Svar
14
· Visningar
948
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp