Pluggfråga Hash-filer och nyckelvärden (datavetenskap)

Sparvoga

Trådstartare
Finns det någon här som läst om hashfiler? Nu har jag googlat o googlat och sökt i boken, men kan inte hitta något bra svar:confused:

Frågan är lite förkortad, Varför man INTE ska använda invånares tre första siffror i teleonnummer som nyckelvärde när man ska skapa en hash-fil??? I föreläsninsanteckningarna står att nyckelvärdet bara kan vara ett?? men så står det inte i boken, fattar inte det här.

Är för att det kan bildas kluster eller vad:confused::confused::confused:

Sv: Pluggfråga Hash-filer och nyckelvärden (datavetenskap)

Jag är inte expert på det här (har bara gjort en hashtabell med bokstäver som nycklar). Men jag tror att du bordu kunna använda de 3 första tecknen i ett telefonnummer som nycklar. Då löper serien från 000-999. Det föreläsaren menar att du inte får göra, tror jag, är att lägga 0 som nyckel som i sin tur pekar på 0-9 och att dessa i sin tur pekar på 0-9. Utan det får bara vara en nyckel, som i sin tur pekar på den riktiga data. Förstår du hur jag menar?

Nu minns jag inte så mycket om hasttabeller, men har några idéer:

- kan det vara så att det lätt blir dubletter?
- ska inte nycklarna vara svåra/omöjliga att koppa till själva posten?

För att du då alltför enkelt får konflikter, två värden med samma nyckel. Beroende på vad du ska ha din hash till är det antingen ej önskvärt eller riktigt dåligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Några här läste kanske min tråd om att jag och barnen ska flytta så fort vi får lägenhet på närliggande orten. Jag har 7 år efter min... 2
Svar
27
· Visningar
3 554
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Fattar inte.. Digikameran gör filmerna i .MOV och jag har konverterat dem till .avi i "RAD Video Tool" och sedan jobbat med filerna i...
Svar
2
· Visningar
1 000
L
Western Snacka om tramsigt. Nu ska man leta överallt i bukefalos för att hitta info om western. Western-tävlingar på ett ställe, Quarter-avel... 2
Svar
24
· Visningar
2 183
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V