Har det, men medicineras inte. Gör vad jag kan för att få vården att ta ut mina äggstockar + äggledare...
 
Tack för svar!
Är det någon av er som hade en depression samtidigt? Hur kunde ni isf få reda på att ni hade pmds, med tanke på att depressioner också kan bli sämre under pms?
Jag är så jävla kluven till vad jag tror själv. Jag tycker mig ju må bättre liksom. Men samtidigt är jag tamefan alltid lite låg, även bra dagar. Har alltid varit sån så liksom... Jag vet inte vad som är normalt riktigt, vet inte hur det ska kännas.
Jag funderade på om jag hade PMDS i och med att mående var så knutet till menscykeln..
Men när depressionerna (recidiverande) äntligen fick en effektiv medicinering så försvann den känslan och funderingarna också. Därmed inte sagt att allting känns som en dans på rosor alltid. Jag kan såklart också vara låg vid ägglossning osv ibland. Men inte lika uttalat och absolut inte varje gång..
 
Nån här som har pmds? Hur upptäcktes det? Vad görs åt det? Hjälper det? Får ni biverkningar? Hur har vården fungerat tycker ni, tas ni på allvar?

Yup.
Min sambo upptäckte det åt mig, jag var ett psykfall 2 veckor i månaden ungefär. Gick till vårdcentralen och fick samtalsterapi + tabletter.
Stor skillnad :)

Jag blev trött av pillrena, men nu några år senare och byte av medicinsk substans så är jag piggare.
Fortfarande lite tandgnissling kvar.

Jag har provat sertralin men gillade det inte, blev trött och som en zombie. Escitalopram ska vara effektivast mot pmds (läste studier gjorda på det för nått år sen, har inga källor nu..) så det är det jag tar.

Ingen depression innan eller efter.

Lycka till!
 
Jag har PMDS, fick diagnosen när jag var 29. Kopplade mina symptom men menscykeln några år tidigare men trodde att det var normalt att ha "lite svängningar" i humöret. Jag kan gå igenom hela känslospektrat på 5 min, är i vanliga fall rätt lugn med mycket tålamod men då blixtrar det. Upplever ofta under pms att jag ska sälja hästen, separera från sambon, säga upp mig från jobbet och flytta ut på landet som eremit. Har bättre och sämre månader, när det är som sämst har jag självmordstankar och mycket nära ångest. Droppen blev när jag grät hysteriskt i 3 h för att de andra i dåvarande kollektivet åt middag utan mig och jag var själv hemma, vilket jag i vanliga fall älskade 🙄

Jag sökte direkt till gynekolog, upplever att vc knappt vet att diagnosen finns. Fick otroligt bra hjälp, de tog det på allvar och det var en lättnad att få bekräftelsen att min pms inte är normal. Började med Escitalopram men fick rätt mycket biverkningar, ffa magproblem. Bytte till Sertralin som fungerar bra, äter från 10 dagar innan mens. Är inte helt symtomfri men det är så mycket bättre, känns som att jag har ett liv även under pms.

Ångrar att jag inte sökte tidigare, hade sparat mig några års lidande :)
 
Nu har jag skickat ett meddelande till vårdcentralen, så får vi se vad de säger. @Aconites inlägg ovan gör att jag ska vara beredd på att vända mig till gyn istället, men jag har fått bra hjälp av min vårdcentral tidigare så jag håller hoppet uppe. :)
 
Hur är det med obehandlad pmds, kan man ha perioder när man inte märker av det alls eller är det liksom konstant illa den tiden på månaden?
Jag har varit så jävla mentalt stabil ett tag nu att det nästan är läskigt :laugh: Bör enligt mina mensappar ha pms nu eller få inom typ 2 sekunder, men hittills nada. Samma visa sist jag hade (eller skulle ha) ägglossning, inte ett spår av pms. Har en tid på VC i slutet på månaden så tanken är väl om jag ska avboka den eller inte.
 
Hur är det med obehandlad pmds, kan man ha perioder när man inte märker av det alls eller är det liksom konstant illa den tiden på månaden?
Jag har varit så jävla mentalt stabil ett tag nu att det nästan är läskigt :laugh: Bör enligt mina mensappar ha pms nu eller få inom typ 2 sekunder, men hittills nada. Samma visa sist jag hade (eller skulle ha) ägglossning, inte ett spår av pms. Har en tid på VC i slutet på månaden så tanken är väl om jag ska avboka den eller inte.
Jag märker skillnad beroende vilken äggstock som släpper, antar att andra faktorer spelar in också.
 
Jag var så ledsen för så små saker, kunde gråta floder för minsta motgång och hjärnan kunde hitta på paranoida saker som en vecka senare kändes helt absurda. T ex att min bästa kompis hatade mig i hemlighet :confused: Det gick upp och ner för mig. Vissa månader kände jag inte av det men om livet var tungt i övrigt, stress eller andra jobbiga saker så blev pmsen klart värre.

Nu äter jag p-pillret Yaz och livet är lite enklare när det är ordning på hormonerna. Som bonus slipper jag också bli dumkåt en dag i månaden som jag alltid blev vid ägglossning.
 
Känner igen mig så mycket i det ni skriver.
Blir ett rabiat psykfall varje månad, mer eller mindre men känner alltid av det. Blir vansinnigt lättirriterad, konfliktsökande (mest med sambon tyvärr, fattar inte att han står ut), gråter för ALLT och det går verkligen inte att få stopp på det, konstant hungrig och sugen på något och mår bara piss verkligen. Hela världen är emot mig och alla avskyr mig. Har inte sökt hjälp för det men borde nog göra det, om inte annat för omgivningens skull
 
Liten uppdatering från min front. Jag gick bet på vårdcentralen, kom inte ens förbi sjuksköterskan. Hen ringde upp mig och sa "PMDS, vad är det för något? Det måste vara något nytt?" och föreslog att jag skulle ta kontakt med en kurator. :meh: Då tappade jag sugen lite, men så sent som igår blev jag påhejad att söka hjälp igen, så jag skickade en egen vårdbegäran till kvinnokliniken. Fick svar idag att de ska skicka en kallelse till mig. Tjoho!
 
Liten uppdatering från min front. Jag gick bet på vårdcentralen, kom inte ens förbi sjuksköterskan. Hen ringde upp mig och sa "PMDS, vad är det för något? Det måste vara något nytt?" och föreslog att jag skulle ta kontakt med en kurator. :meh: Då tappade jag sugen lite, men så sent som igår blev jag påhejad att söka hjälp igen, så jag skickade en egen vårdbegäran till kvinnokliniken. Fick svar idag att de ska skicka en kallelse till mig. Tjoho!
Alltså :arghh: Gud vad frustrerande, vet en inte vad det är så får en väl för fan slå upp det iaf!
Bra att du tagit tag i det igen iaf, hoppas att kvinnokliniken är vettigare!
 
Alltså :arghh: Gud vad frustrerande, vet en inte vad det är så får en väl för fan slå upp det iaf!
Bra att du tagit tag i det igen iaf, hoppas att kvinnokliniken är vettigare!

Ja men eller hur! Dessutom, om man googlar PMDS så är den första sökträffen från 1177.se (och den sidan uppdaterades senast 2017, så det är inte så himla nytt direkt)...

Jag är helt säker på att kvinnokliniken är vettigare, de kan ju omöjligt ha mindre koll. :D
 
Kan ju uppdatera jag med förresten. Var in till vc, diagnos ställdes, ganska simpelt förfarande. Medicinerar med Premalex nu, det hjälper en hel del men de första dagarna är jobbiga ändå och det kan vara lite kinkigt sista dagarna också. Min ena mensapp prickar dock in exakt på rätt dag så jag är förberedd, det underlättar mycket det också.
 
Asarina Pharma AB har varit en fin kandidat för kvinnliga investerare relativt länge nu. De tar fram en hormonfri medicin som hindrar pms i flera former. Tänkte bara säga ifall någon vill ha lite koll och kanske få vara med och testa. Eller få medicinen utskriven när den är helt godkänd.

"Asarina Pharma (Solna, Sverige och Köpenhamn, Danmark) utvecklar innovativa och målinriktade produkter för att behandla kvinnor med allvarliga symptom associerade med menstruationscykeln, som exempelvis premenstruell dysforisk störning (PMDD).

Bolagets längst framskridna läkemedelskandidat, sepranolone, är den första terapin som utvecklas specifikt för PMDD. Sepranolone är en icke-hormonell aktiv substans som hämmar den sjukdomsframkallande effekten av progesteronmetaboliten allopregnanolone hos kvinnor som lider av PMDD. En klinisk fas IIb-studie i PMDD-patienter pågår."

https://www.karolinskadevelopment.com/sv/asarina-pharma-ab
 
Tack tjejer! Ni påminde mig om att jag sett ett mönster i min menscykel också då jag blivit särskilt känslig och haft lättare för att gråta det senaste halvåret. Det börjar dyka upp flera saker som gör att jag behöver nog besöka en gynekolog.
Plus en till sak till fördellistan för p-piller. Får ta en titt på det!
 
Samma här, tack för påminnelsen. Jag tror jag börjar med jättenattljusolja och ser om jag kan slippa undan tyngre medicinering, men det är tusan ta mig inte roligt den sista veckan innan mens. Och just förändringen tar så djäkla hårt, bergochdalbanan.
 
Samma här, tack för påminnelsen. Jag tror jag börjar med jättenattljusolja och ser om jag kan slippa undan tyngre medicinering, men det är tusan ta mig inte roligt den sista veckan innan mens. Och just förändringen tar så djäkla hårt, bergochdalbanan.

Jag upplever verkligen att jättenattljusolja lindrar. Däremot behöver jag bygga upp den sas under lång tid med hög dos om jag inte tagit på en tid (har en tendens att glömma att beställa hem...). Förut åt jag ett örtpreparat som var helt suveränt men jag var tvungen att sluta med det eftersom jag fick levervarning.
 
Jag upplever verkligen att jättenattljusolja lindrar. Däremot behöver jag bygga upp den sas under lång tid med hög dos om jag inte tagit på en tid (har en tendens att glömma att beställa hem...). Förut åt jag ett örtpreparat som var helt suveränt men jag var tvungen att sluta med det eftersom jag fick levervarning.
Vilket preparat var det? Kan vara bra med ett alternativ om det inte funkar med jättenattljusolja.
 
Jag har fördärvat många relationer pga mina hormoner, jag blir verkligen ett monster och jag får dessutom en lust att använda våld. Min lösning har varit hormonspiral som tagit bort min ägglossning. Men den senaste har lite tråkiga biverkningar i form av sämre möjligheter till orgasm (?). Jag kommer till slut men det tar dubbelt så lång tid som tidigare. Vet inte riktigt vad jag ska göra, jag trivs inte med att ha mens heller så att enbart behandla humöret räcker inte. Tips någon?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp