Jag har pmds. För min del började det efter att jag fick barn, har aldrig upplevt några problem innan det.
Fick hjälp av kvinnokliniken och medicinerar med escalitopram. Börjar när jag känner av att humöret sviktar, brukar vara ca 14 dagar innan mens. Har en något oregelbunden menscykel så det är svårt att veta exakt när det kommer börja, annars hade det varit lättare att förebygga lite. Men jag upplever att det fungerar ganska direkt när jag väl börjat ta dom.
Vissa månader har jag nästan inga bekymmer alls, andra är jag enormt konfliktsökande, ilsken, ledsen och allt känns nattsvart. Funderar lite på om det beror på om jag ibland har utebliven ägglossning och att det påverkar.
De månader jag har problem (vilket är de flesta) så brukar det vara som värst precis dagarna innan mensen, då kan jag dubbla dosen de sista dagarna.
 
Var på kvinnokliniken idag och fick träffa en mycket trevlig läkare. Hon sa att jag var ett typexempel på PMDS och då brukar de vilja testa med antidepressiva först. Ska börja ta redan imorgon eftersom mensen är ungefär 10 dagar bort. Läkaren skulle ringa mig i april och höra hur det går, om dosen behöver ändras eller om vi måste titta på andra alternativ (vet dock inte vad det skulle vara, vi gick inte in på det).
 
Ni som medicinerar med Premalex, har ni 10/20 mg eller är det någon som har högre dos?
Jag startar på 10 mg första tre-fyra dagarna, ökar sen till 20 mg resten av tiden fram till mens. Funkar klockrent men sista dagarna är tamefan ett jävla aber ändå. Funtar på om det går att öka till 30 mg eller så de dagarna eller om det då är annan medicin som gäller, hoppas ju såklart på att kunna öka på Premalexen då den funkar utmärkt annars. Någon med erfarenhet?

(Arbetar på att få en tid på vårdcentralen så nej, jag har inga planer på att experimentera själv hemma :p)
 
Ni som medicinerar med Premalex, har ni 10/20 mg eller är det någon som har högre dos?
Jag startar på 10 mg första tre-fyra dagarna, ökar sen till 20 mg resten av tiden fram till mens. Funkar klockrent men sista dagarna är tamefan ett jävla aber ändå. Funtar på om det går att öka till 30 mg eller så de dagarna eller om det då är annan medicin som gäller, hoppas ju såklart på att kunna öka på Premalexen då den funkar utmärkt annars. Någon med erfarenhet?

(Arbetar på att få en tid på vårdcentralen så nej, jag har inga planer på att experimentera själv hemma :p)

Jag kör på 10 mg hela tiden och det räcker för mig.

Hoppas du får svar från vården snart!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Barn och djur
  • Komma i kontakt med Telia

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp