PNH Tjatter - Part II

• Hästhantering
  • Trådstartare Trådstartare CaliforniaSwed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 093
  • Visningar Visningar 59 712
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

April2008239.jpg
[/QUOTE]

vad sött:love:

NEj jag tycker du är på rätt spår. Många hästar fixa sen egen Approach and Retreat själv. så de tror de ska komma ut. Och det är inte för att jävlas. Det är för trycket är lättad, De bara vet inte bättre. Många kan lasta men att stanna blir svårt och vi som människor har svårt att bryta ner allt steg för steg (rampen steg 1, en fot i steg 2 två fot i steg 3 osv) till den stegen var de ska stanna i finken, och att fatta att hästarna kan har svårt steg för steg så det är att man börjar om från början för varje steg. om ni hänger med det jag säger. Som Erika säger, vad är det för lek/steg som är trasig?

Stina - Ja ja, vi ska filma om det hålla dig tyst!:p

Alyssa - Jo, komma på söndag. Pratat med HK(hemlig kompis) och hon pratar om att komma på lördag men söndag kan vi leka själv. Kanske stina kommer med? Hon kan hålla kameran.

Eufemia - Har du fått nåt paket? Passa den?

Lundborg - Visst är de söta. Helt otrolig att Rex dra ner en skadad älg som väger 250kg men vakta med livet en skadad lamm på 2,5kg. Han låg med henne i fyra dagar och aldrig lämnade sängen hennes.

Sv: PNH Tjatter - Part II

CS:
Hej! Ja, jag har fått paket. Har inte hunnit prova ännu så jag återkommer. Det var skillnad på kvalitet, tycker jag. Jättefin!!! Har nu även fått hem min lev 2 så snart är min lev 1 till salu!

KL

Hej igen :)!

På grund av en massa tråkiga omständigheter:cry:, som jag inte vill gå in på här, har jag varit osynlig länge nu. Men, nu känner jag mig redo att ta tag i hästarna igen:love:

Har börjat komma igång med att träna igen och jag har börjat lite med årets föl. Så roligt att se hur de reagerar och hur fort de snappar upp och fattar vad det går ut på. Återkommer säkert snart igen med massor av frågor ;)

Eftersom det redan varit uppe om tradera :idea:
Det är ingen som har lite utbildningsmateriel som ni vill lägga ut på auktion där :angel:. Håller på och letar efter julklappar till nära och kära (och kanske tom mig själv :rofl:).

Lisen

Å vad roligt med fölis.
Vi har också ett årsföl i stallet som jag arbetat lite med. Är ju inte så pass duktig att jag kanske borde arbeta med föl, men pnh-metoden känns så mycket bättre än den "traditionella" :angel:

Oj, vad hon är duktig och lyssnar :love: Helt underbart att få arbeta med en "oförstörd" häst ;)
Ser LBI sidor hos henne, precis som hos min. Och jag kan tydligt se vad man måste ha gjort för fel med min när han var liten för att han skulle ha blivit så som han var när han och jag träffades första gången.

Har mest kört Friendly game, med "Lillan", funkar super.

Tänk vad mycket man får gratis om man kan ta med "Horsenalities" redan i den första utbildningen!

Men jag har en fråga:
Då jag inte har läst så mycket om fölhantering via PNH, hur går det till att avvänja sto och föl från varandra via deras metod?

Hej!

Jag vet inte hur man vänjer av föl enligt PNH. Jag gör som jag alltid gjort:o. Först hamnar fölen i gemensam box mellan sina mammor på natten, men går ihop på dagen. Senare skiljs de helt och hållet när de är runt 8-9 månader, lite beroende på hur mammorna mår och orkar med dem.

Det är roligt att börja se på fölen på ett annat sätt:idea:. Jag har två föl i år. Ett som är extremt RB Extrovert och ett som är LB extrovert. Det som är riktigt intressant är att när man börjar se den skillnaden inser man också att det inte finns ETT sätt att träna föl. De måste hanteras helt olika för att det inte ska bli fel. Den lille som är RB Extrovert kan bli riktigt farlig om man inte tänker sig för eftersom han bokstavligen springer rakt över en om han blir rädd. Den andre blir i princip aldrig rädd.

Vi har inte tränat så mycket. Jag tror det är viktigt att de får vara föl, dvs barnungar så länge som möjligt. Främst är det så att jag använder PNH-tänket för den dagliga hanteringen som innebär att kunna gå till och från hagen samt att kunna stå uppbunden och bli borstad, typ.

Lisen

Det är på samma sätt som jag gjort med "Lillan".
Använt PNH för den enkla vardagliga hanteringen.

Vi har också avvänjt på samma sätt som dig tidigare, dock har det bara funnits ett föl i stallet åt gången tyvärr. Har ju bara ett sto i stallet ;)
Men detta föl blir helt panikslagen (RBE) när hon blir själv i boxen och mamma är utanför. Springer med huvudet rakt in i väggen och försöker även hoppa över boxväggen. Riktigt otäckt. Tänkte därför att det måste finnas något annat sätt.
Någon som har någon idé. Just nu ligger avvänjingen på is då det känns alldeles för farligt. :crazy:

Hej!

Svårt när de blir så panikslagna. Funkar det om de står i var sin box bredvid varandra? Hjälper det om du stannar hos fölet, eller blir det lika hysteriskt då?

Har du bara ett sto, inga andra hästar i stallet? Jag har ett underbart tvåårssto som jag tog hjälp av i år. Hon fick agera extramamma och det har funkat perfekt att fölisarna fick gå med henne i början och mammorna stod kvar inne i stallet.

Är det ett hingst- eller stoföl?

Det är ett litet sto, snart 5 månader.
Förut fanns det ett gamalt sto i stallet (hon skulle ha varit gamelmormor till fölet nu om hon levt). Hon var den bäst extramamma som fanns, hon tog sig an fölen som sina egna (haft flera själv, bl.a. min häst) så då var det aldrig några problem. Fölen fick till och med dia henne, trots att hon inte hade någon mjölk. Hon bara stod där och lät dem snutta :love:
Detta är det första fölet sedan hon gick bort.

Annars är det 3 vallacker i stallet (5, 8 och 20 år) ingen av dem passar som "barnvakt" tyvärr. Även om de också är inne så spelar det ingen roll, hon är så mammig. Inte heller om någon av oss människor är med i boxen, hon får panik ändå.

Det räcker med att mamma är på andra sidan boxväggen ute i gången så får hon panik.

Å vad jag saknar det gamla stoet nu...

Det är ett litet sto, snart 5 månader.
Förut fanns det ett gamalt sto i stallet (hon skulle ha varit gamelmormor till fölet nu om hon levt). Hon var den bäst extramamma som fanns, hon tog sig an fölen som sina egna (haft flera själv, bl.a. min häst) så då var det aldrig några problem. Fölen fick till och med dia henne, trots att hon inte hade någon mjölk. Hon bara stod där och lät dem snutta :love:
Detta är det första fölet sedan hon gick bort.

Annars är det 3 vallacker i stallet (5, 8 och 20 år) ingen av dem passar som "barnvakt" tyvärr. Även om de också är inne så spelar det ingen roll, hon är så mammig. Inte heller om någon av oss människor är med i boxen, hon får panik ändå.

Det räcker med att mamma är på andra sidan boxväggen ute i gången så får hon panik.

Å vad jag saknar det gamla stoet nu...

Då tänker jag så här att med ett fem månaders stoföl är det ju ingen panik alls (under förutsättning att inte mamman mår dåligt o tappar hull tex). Vänta en månad till och se om fölet är mer moget då. Går det ytterligare en eller två månader kommer fölet att vara mer självständigt och mamman kommer säkert att ha gjort lite av jobbet själv i hagen.

Hur reagerar fölet om du istället tar ut det från mamman? Jag hade nog, om jag gjort något öht, istället tagit ut fölet i repgrimma. Sen hade vi stått precis utanför mammas box och gjort lite friendly game bara hon och jag.

nu har ju pållen tappat en sko =(
precis innan helgen och nu när snön försvunnit, jag som hade tänkt mej en mysig skogstur men icke..
kan ju köra lite NH träning, förslag tack! :laugh:
behöver inte vara i padock! (kan ju gå ut o gå före/efter annars)

bild från i sommras på sötbollen
24919171.jpg

och en från förra veckan
24827097.jpg

Chopper va min först helt o hållet PNH föl. Jag har haft fler förut men Chopper skulle jag enligt PNH och jag tycker det var en stor skillnad. Jag fick ser det jag skulle har gjort med mina andra för att undvika vissa saker de tog med sig till vuxen stadiet som jag då var tvungen att fixa senare.

Enligt PNH så gör man avvänjningen ska göras i olika steg. Givetvis man har redan lekt de 7 lekar med fölet och skapat ett förhållande. Men första steg är att kunna vara utanför mammans box. steg 2 är i ett box paddock bredvid med men att de kan ser varandra och att det finns ett hål var om fölet vill dricka så är det upp till mamman om den får. Steg 3 är att det finns ett box emellan de men kan fortfarande ser varandra. Steg 4 är olika hagar hela dagen. Man börjar dessa som tränings pass för minuter till timmar beroende på stoet och fölet. Vi fick ser när Pat gjorde det med Smart 7 och det är mycket info om föl hantering på deras dvd och böcker som Pat rekommendera.

Jag hade lätt med Chopper. När han var 2 veckor så valde jag ut de två valacker som jag tyckte hade det bästa Horsenality av alla mina och slängde in de med stoet och föl. Chopper var en RB när han var född och jag fick en LB tack vara hjälpen med valacker. Plus jag håller inte med att man ska låt de vara föl, Givetvis träna man inte de som en stor häst men det mer tid man kan spendera med de det bättre de blir. Jag fick träna bort alla choppers dåliga grejer som kom up när han var liten så nu när han är stor är han kul lugnt med i stort sätt ingen dåliga vanor utan att han är lite över mattig. Inridningen har gått klock rent för han var i stort sätt bered redan vid 1 års tid (det var/är jag som är RB:angel:) Sen när han fyllde 1 år så började leka rejält. Jag tror man har chansen att skapa det man vill ha för en vuxen häst när de är små. När det gäller en av mina andra föl som jag har kvar så ser jag det jag kunna har gjort när han var liten att kunna ger han mer självförtroende. Fast han ext. LB när han blir RB så har det varit ext där med. Jag tycker foal imprinting ger så mycket mer än att bara låt de vara. Vi inte bara låta våra barn gå lös för vara barn, vi ger de love, reglar och disciplin lika mycket. Vi vill guida de så på förhoppningsvis växer de till väldigt fina människor. Jag ser att vi ska göra samma med föl. Innan de väger 400kg.

När jag avvändjade Chopper så när jag tränade så träna vi först bredvid mamman sen på andra sidan foder häck sen längre bort från mamman tills slut var vi ridbanan och mamma var up vid fodret. Och kände säkra med mig. Nu avvändjade honom sent. pga att det fanns ingen behöv att göra det tidigare. men när jag gjorde det så flytta jag de bara på olika hagar så var det ingen problem, han gnegde (stavning???)några minuter men snart gick till Red (valacken som gick med han) och sen var det inget mer. När jag flyttade stoet till sommar bete då var de 3 som var kvar lika orolig men jag ser det som flocken och inte föl/mamman.

oj:onu var det långt. Sorry. Det är en intressant ämne. Som sagt man kan beställa back order DVD's från Savvy Club om Smart 7 när de avvändjade honom. Och hur mycket träning de gjorde med han mm.

nu har ju pållen tappat en sko =(
precis innan helgen och nu när snön försvunnit, jag som hade tänkt mej en mysig skogstur men icke..
kan ju köra lite NH träning, förslag tack! :laugh:
behöver inte vara i padock! (kan ju gå ut o gå före/efter annars)

puttar.. :angel:

Kör seven games i skogen!:idea: Squeeze mellan dig och trädet, över stockar..

Hej alla!

Jag måste fråga er som hållit på lite längre, har ni nånsin känt att ni inte kommit nån vart? Jag tycker just nu jag stampar på stället och efter en timme med Tara i corralen idag började jag nästan fundera över ifall det alls är meningen jag ska hålla på med hästar... :eek:

Lyckligtvis gick det snabbt över och jag kom på bättre tankar men visst kan det vara jobbigt ibland.

Jag har ju nu bytt från min 12 lina till 22 och försökt att i C. game träna att öka från skritt till trav och ingenting funkar och Tara har plötsligt blivit jätteosäker. Idag fick jag lägga ner allt och tillbringa vad som kändes en eeevighet med att köra friendly game med sticken, inte på henne utan brevid henne tills hon slutade "rycka till" varje gång jag lyfte sticken.

(Och jag har ju inte ens träffat henne då jag efter 0 respons vid lång fas 1 snabbt gått upp till fas 4 i och varje gång bara slagit ner i zon 5)

Man får ju hoppas att det är som S. Burns säger; att man måste ur sin "comfort zone" för att lära sej nåt nytt, och det har varit så enkelt och bra för oss att traggla 7 G fram och tillbaka, lugnt och tryggt, men så kan vi ju inte hålla på i evigheter.

Lite vilsen känner jag mej nog :confused:

Precis när man kommit igång med hilltherapy, 3 dagar, så blir det glashalt så man knappt kan gå utanför dörren!!! :cry:
Sen igår började det snöa och i morse hade det kommit:cry:flera dm och fortsatte snöa hela förmiddagen...Ingen tur till CS alltså...Förlåt för det CS...:crazy:

Alltså hellre mycket snö än jättehalkigt, för då landar man iallafall mjukt. :grin:

Det gör inget. Bara pga av att du kom inte så var jag tvungen att städa och pga tjatfia så var jag tvungen att jul pynta. Så nu är vår jätte fejk trä uppe belysningen är på.

Min HK kommer idag och så ska jag har två st tjejer på proa (hur den är nu stavat:confused:) som kommer för en vecka. Kan ger de Saffe för starters?!?!:devil:

Idag är det Chopper och Red tror jag. Vi ska upp till travet med Chopper om allt går som sist. Provade sist men han sänkte huvud och längde stigen (eller är det stegen? för trött för att vara säkert) så jag accepterade det istället. Sen måste jag starta om alltihopa med en sadel på han.:crazy:

Eufemia - Synd att den var för små. Vad vill du göra nu? Skicka tillbaks den?Jag har en arab storlek men jag använder den på chopper nu. Jag kan ser hur stor den regular är på han om han kan har det istället nu. Jag kolla upp det idag.;)

Satterstina - Reserv på båda grimmor är 500:- om du är efter den svarta.

Senast ändrad av en moderator:

Det var billigt men jag tror faktiskt den e för liten... Jag köpte en grimma i sommras och jag tror den var regular, fick knappt ihop den..:o Så det skulle vara om jag köpte den för tyglarnas skull...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske... 65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 506
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Renoverings-hjälpen
  • Vad läser du just nu?
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur