Bukefalos 28 år!

Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

hittade ett annat nu där jag har en 8a och kommentaren "rakt, perfekt uppställd" så hur får man 10 då? om det är perfekt på 8a?


Det var bara uppställningen som var perfekt?, sedan fanns det annat i bed.punkten att ta hänsyn till som inte var perfekt. Sedan ska man inte bortse från skrivarens förmåga/oförmåga att inte hinna med, glömma av, eller ibland ta saken i egna händer sas och "ta bort" ord som är viktiga för domaren ex för att korta ner sitt skrivande, skriva på fel rad osv.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

det var på punkten "halt, hälsning" så jag hälsade kanske fel? :P
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Jag känner ingen domare som skulle dra ner så för en misslyckad hälsning-men de kanske finns de också......

Men det är ju annat som ska läggas in även om det bara är en halt i bedömningspunkten-form,stadighet, hur hästen gör halten-att den bär för klassens krav och inte dyker fram, stillheten o dess längd, stegen före, ryttarens förberedelse-bara exempel.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Är du säker på att punkten inte hette något i stil med
"AX Inridning i samlad galopp
X Halt – Orörlighet – Hälsning
XC Samlad trav"
för så ser det ut på alla program jag sett. Och då är det ju flera saker som ska stämma in för att man ska få en 10a, även om jag håller med om att det var konstigt att du inte fick en bättre kommentar. Det kan ju varit skrivaren som missat också.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Nej det står exakt "halt, hälsning" och programmet var märke 1 för jag har som sagt bara tävlat på klubbtävlingar.

Och det är en skritt och trav klass men skitsamma
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Vårt distrikt anordnade en sådan kurs där jag var med och red. Vi var 4 st som visade 4 olika program. Så dömer domaren eller något hette den. Vi blev filmade och så fick deltagarna skuggdöma (om jag inte minns fel) och så tittade vi på filmerna och gick igenom moment för moment och så talade domaren om varför hon hade satt ett visst poäng och vad som krävdes för ett bättre.

Hittar inget sånt hos mig :(
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

för så ser det ut på alla program jag sett. Och då är det ju flera saker som ska stämma in för att man ska få en 10a, även om jag håller med om att det var konstigt att du inte fick en bättre kommentar. Det kan ju varit skrivaren som missat också.


Ex LB:1 O LA:1 har halt som ensam i sin bedömningspunkt, dock är det inte bara uppställningen eller rakheten som ska bedömas som jag gav ex på tidigare.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Programridning för nån duktig domare är ju annars superintressant att titta på för att få en förståelse för bedömning.

Var och tittade på programridning för Bo Tibblin förrförra helgen. Jättespännande när han guidade ekipagen till att gå från femmor till sjuor/åttor på rörelser som de hade svårare för. Man såg så stor skillnad som åskådare och fick faktiskt en större förståelse till vad (åtminstone Bo T) domare tittar på.

Bor du nära Kalmarregionen så vet jag att han ska hålla ett par till här i krokarna nu i vår.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Nej, båda har
AX Inridning i arbetstrav
X Halt – Hälsning
XC Arbetstrav :)
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Nej, vid den avslutande halten har enbart halten en egen bedömning :)
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Programridning för nån duktig domare är ju annars superintressant att titta på för att få en förståelse för bedömning.

Var och tittade på programridning för Bo Tibblin förrförra helgen. Jättespännande när han guidade ekipagen till att gå från femmor till sjuor/åttor på rörelser som de hade svårare för. Man såg så stor skillnad som åskådare och fick faktiskt en större förståelse till vad (åtminstone Bo T) domare tittar på.

Bor du nära Kalmarregionen så vet jag att han ska hålla ett par till här i krokarna nu i vår.

Åh det hade ju varit så roligt! Bor tyävrr för långt ifrån :( Men har funderat en tid på att anmäla mig som notarie till en domare bara för att sitta med. Skriver dock så långsamt att jag är nervös att inte hinna med, annars hade det nog varit lärorikt. :D
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Det är det absolut bästa sättet att lära sig, och gärna till olika domare för alla domare tittar på olika saker. Jag som tidigare inte tävlat nämnvärt i dressyr tyckte att det var roligt och lärorikt och fick en större lust att tävla faktiskt av att sitta som domarsekreterare. I alla fall de jag har suttit med har förklarat en del mellan kommentarerna så man förstår vad de ger för poäng för helheten. Jag tyckte inte att det var svårt att hinna med att skriva och jag var supernervös första gången just för att jag knappt varit på en dressyrbana själv.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Det finns inget program som har en egen poäng för den inledande halten. Däremot har kanske 2/3 av alla program en egen poäng för den avslutande halten.
Undrar när de lägger poängen på den avslutade vägen eller när den hamnar på den avslutande halten? Räknar de in inridningen i halten till poängen i själva halten? Eller borde poängen sättas efter att hästen står stilla? Bara en fundering... :D
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Det stämmer. Jaa, det undrar jag också. Många gånger har jag fått samma poäng på den avslutande ridningen mot X som jag får på halten, vilket säkert inte är allt för ovanligt, antar jag.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Sen tycker jag överlag att domare har svårt att anpassa bedömningen enligt klassen. Tex en LC har ju sina almänna krav och LB sina. Alltså SKA man kunna få 9 eller 10 på en mycket bra genomförd punkt även där men det är som att de fastnar på 6-7 EVENTUELLT 8 som poäng:confused:

Det är som att även om hästen går enligt LC standards (typ väl framme för hjälperna och lyhörd i rätt takt) och gör, låt säga en volt, helt enligt konstens alla regler så får man ändå bara en 8. Varför då? För att hästen inte går i form? Men det ska den inte behöva göra i LC?

Och sen som någon sa. Man bedöms som ett ekipage tex "i klass 7 poäng" och gör man minsta miss blir det en 6a och även om man får till något i princip perfekt får man ändå bara en 8a...:crazy:
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Sen tycker jag överlag att domare har svårt att anpassa bedömningen enligt klassen. Tex en LC har ju sina almänna krav och LB sina. Alltså SKA man kunna få 9 eller 10 på en mycket bra genomförd punkt även där men det är som att de fastnar på 6-7 EVENTUELLT 8 som poäng:confused:

Jag känner en som fick en tia nyss i LB.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Undrar när de lägger poängen på den avslutade vägen eller när den hamnar på den avslutande halten? Räknar de in inridningen i halten till poängen i själva halten? Eller borde poängen sättas efter att hästen står stilla? Bara en fundering... :D

Sista stegen räknas också in-och mer därtill, jag tog några ex ovan.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Sen tycker jag överlag att domare har svårt att anpassa bedömningen enligt klassen. Tex en LC har ju sina almänna krav och LB sina. Alltså SKA man kunna få 9 eller 10 på en mycket bra genomförd punkt även där men det är som att de fastnar på 6-7 EVENTUELLT 8 som poäng:confused:

Det är som att även om hästen går enligt LC standards (typ väl framme för hjälperna och lyhörd i rätt takt) och gör, låt säga en volt, helt enligt konstens alla regler så får man ändå bara en 8. Varför då? För att hästen inte går i form? Men det ska den inte behöva göra i LC?

Jo, hästen ska bära sig själv, arbeta med eftergift och en lätt kontakt med handen även i LC. Dock får den gå i en lite lägre och längre form än i LB och högre. Kraven ökar för varje nivå. Tänk dig att LC omfattar det allra mest grundläggande den unga hästen ska kunna, bära sig med eftergift och kontakt, start/stopp, rakt fram/svänga.
Att gå i fel form genom en hel uppvisning, med spänd/sänkt rygg utan någon fin kontakt, är inget som bygger upp hästen till en hållbar trevlig ridhäst, och det ska inte belönas i form av godkända betyg.

Sedan är det krasst sett så att inte särskilt många ekipage på LC/LB nivå är tillräckligt bra för att få 9 och 10 i betyg. De är förstås inte obefintliga, men väldigt väldigt få. Det här med grundridning är något som tyvärr försummas på många håll.
 
Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Det var nog så jag menade... Inte ska de j gå med spänd rygg och ur form heller...

Tycker fortfarande att det ska gå att få 9:or och 10:or i LC och LB.

Nu bor ju jag i o försig på Åland så det kanske är annorlunda här.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 159
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 223
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Verdandi
·
Tjatter Så, på allmän begäran är den nu - såklart! - här! Årets upplagda av Secret Santa! :banana: Precis som vanligt finns ett gäng regler, läs...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
38 628
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp