Bukefalos 28 år!

Poäng på tävling

T

torpare

Är det någon kunnig som kan förklara hur poängskalan används på tävling?
Alltså vad står siffrorna för? Hur mkt är medelpoängen i de olika klasserna (mest intresserad av tölt och fyrgång).
Hoppas någon förstår frågan......
 
Sv: Poäng på tävling

Medelpoängen?

Poängskalan är mellan 0-10.
OK är 5.
Så ser poängskalan ut, oavsett klass.
I passgrenar så får du tid (samt poängen om du rider PP1)
 
Sv: Poäng på tävling

Hur bra är ok, bra och dåligt?

När räknas poängen som bra resp dåliga?
 
Sv: Poäng på tävling

Det beror nog på vem du frågar.
Får du under 5 så är det något som domarna inte är nöjda med - takten, tempot, formen, aktionen, ryttarens inverkan.
Är det över 5 är det ju något av ovanstående som är mer än OK.

För mig PERSONLIGEN varierar mitt tycke av bra och dålig poäng beroende på vad jag tävlar på för häst.
Tävlar jag min svarta valack, nu 8 år gammal är en okej poäng från 6 och uppåt, ligger han på 5-5.5 är det väl inte hela världen (dock lite surt) men under 5 har vi inte riktigt skött oss alls :rofl:
Med mammas valack (Pappan till min kille) är allt över 5.5 bra!
Så om poängen är bra resp. dåligt är upp till en själv.

Men om man ska följa poängskalan så är allt över 5 från okej och uppåt. (10 är ju givetvis FANTASTISKT)
Från 5 och nedåt bör man träna lite till.
 
Sv: Poäng på tävling

Bra resp. dåligt beror helt på vad det är för häst!
En häst som jag tävlade förra sommaren med väldigt svårt för tölt, .. så var jag verkligen jätte nöjd om han fick 4.5 för tölt! -då var han fantastiskt! Medan en 5.5 för skritt var hemskt.. och 6.5 & uppåt var bra.

Så, det beror helt på vad man är på för slags tävling och vad man har för häst. Är du på en lokal tävling brukar de flesta vara jätte nöjda om de fått en 6a! medan om man åker på en regional tävling så blir man missnöjd med "bara" en 6a.
 
Sv: Poäng på tävling

Enligt domarhandledningen, som man som ryttare kan ha nytta av att läsa också (finns längst bak i FIPO och på feifs hemsida) är det så här (generalisterat, det beror ju på gångart/moment i grenen):

0-3,5 Felområde
Kraftiga taktproblem
helt fel tempo (beror på gångart)
Stora problem mellan ryttaren och hästen
Grov ridning (gult kort)

4,0-4,5 Övergång till medelområde
konstanta mindre taktproblem eller något felaktigt tempo
enstaka tydliga problem
ren takt, men väldigt små, markbundna rörelser

5,0-6,5 Medelområde
ok --> god takt, ok rörelser
bra rörelser, men styv rygg/länd

7,0-7,5 Övergång till bra område
Korrekt takt, tempo och bärighet
Stora rörelser, ok sväv, ok form/bärighet/överlinje

8,0 - 10,0 Bra område
Absolut ren takt
Stora rumsliga rörelser, bra sväv (beroende på gångart)
bra hållning och bärighet, smidig
"Wow-faktor"
Energisk, men avslappnad
Fantastisk!

/Malin
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
763
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Enya
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 540
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp