Över min döda kropp. Två poliser som utbildat sig till kriminaltekniker och spanare som pratar om sina jobb på ett intressant, lärorikt och roligt sätt.

Har bara det tipset just nu, men den gillar jag skarpt!
 
Legion of skanks (humor för okänsliga)

Matt & Shane's secret podcast (humor)

Painkiller Already (blandat)

Part of the problem (politik, libertarianskt perspektiv)

The Boyscast (bara för killar, tyvärr för den tjej som läser detta)
 
Jag är inte så stor på poddar men de jag helst lyssnar på är Maratonlabbet (massor med matnyttigt om löpning), Meditera Mera (för avslappning) och Produktivitetsbloggens podcast (för att bli mer produktiv och ordningssam). Jag vill lära mig saker i poddarna, orkar inte när det bara snattras ☺️
 
Flashback Forever, Creepypodden, och P3 Dokumentär är de som jag lyssnar mest på. Några fler är Bygga Åt Idioter, P3 Dystopia, Hundpodden Vår Bästa Vän, P3 Serie. Jag gillar poddar med längre avsnitt som jag kan ha på i bakgrunden medan jag gör annat, och det ska helst vara lärorikt eller lättsamt och roligt. Creepypodden och P3 Serie hör väl inte riktigt till någon av de kategorierna, utan är mer påhittade berättelser, men ibland så är det precis vad man vill ha.
 
Kanske inte podd i det vanliga snickesnack-formatet men jag är helt hooked på P3 Historia för tillfället. Har haft tema 1500-talet på ett antal kvällspromenader nu - allt från britternas Elizabeth och Mary Stuart via Katarina av Medici och senast Kristian II och Gustav Vasa. Och nu har det kommit ett nytt avsnitt om Nostradamus såg jag, kan knappt vänta tills jag får lyssna på det.

Mycket bra inlästa, lagom långa avsnitt (40-60 minuter). Även om man minns fragment från historietimmarna i skolan så är det i alla fall för mig många nya spännande saker som berättas på ett fängslande sätt. Lättsamt och lärorikt på samma gång, jag är så inne i avsnitten så jag hör mig själv mumla "what?!" :eek: "å nej" :cry: och "eeeuw!" :wtf: gång på gång rakt ut i mörkret. (Tur man inte möter så många.) Det finns förstås avsnitt som spänner över helt andra tidsåldrar också, häromdagen lyssnade jag på ett avsnitt om Frida Kahlo till exempel. Alla jag har lyssnat på har i alla fall varit mkt bra.

Sedan har jag hittat till SWBs avelspodd helt nyligen, har man intresse för SWB eller ridhästar av den typen så verkar den också bra och intressant. Och i övrigt varvar jag med Träningspodden, Europapodden eller USA-podden. Jag uppskattar också i huvudsak lärorikt/allmänbildande lyssnande så länge det presenteras bra och någorlunda lätt att ta till sig.
 
Fredagspodden
Ear biscuits
The Viall Files

Fredagspodden är alltid nummer 1 för mig, har lyssnat varje vecka sen de startade i princip. Sen går det lite i perioder vilka poddar jag lyssnar på. Och i perioder lyssnar jag bara på musik. Men just nu är de tre ⬆️ favoriterna skulle jag säga :) Jag gillar generellt sett snack-poddar utan så mycket fakta, vill inte behöva koncentrera mig genom hela avsnittet för att hänga med utan vill mest känna att jag sitter tyst bredvid några vänner som pratar eller hur jag ska förklara det 😅
 
Stil i P1 är en favoritpodd. Tror att jag lyssnat på alla avsnitten. Det är ytligt och samtligt långt ifrån. Det är historia nu och då och varför. Och sedan är jag så förtjust i programledarens röst.

Sedan har jag några andra jag gärna lyssnar på men alla de är mer hästrelaterade.
 
Historia Nu - programledaren ställer intressanta frågor till kunniga och intressanta personer. Allt från bödeln i svensk historia till homo erectus första samtal

This American Life - för intressanta teman, skickliga journalister och fin blandning av humor och allvar.

The New Yorker Fiction - författare väljer och läser andra författares noveller.
 
Trädgårdssnack och Odla med P1 är nog dom enda jag fastnat sådär väldigt för. Har testat lite olika , med varierande tema men på dom här två är tempot i lagom takt, intressant fakta å dom är mysiga att lyssna på :) kan både lyssna för fakta delen eller bara ha som bakgrundsljud, lyssnat om flera av avsnitten mer än en gång :) också Skitjakt, är tema blandat med jakt, mat å hund,, är ganska underhållande. Inte för att jag jagar men ändå, också har dom härliga dialekter, bara det gör d värt å lyssna ^^
 
Radiolab - mycket väl researchat, bra perspektiv på allt från vetenskap till samhälle
Everything is Alive - podd där alla föremål är vid liv och ett föremål intervjuas varje avsnitt. fantastiskt koncept, perfekt utfört.
In Our Time - BBC program som tar in en panel av vetenskapare kring ett specifikt ämne varje avsnitt, mycket hög kvalitet.
No Such Thing as a Fish - faktabaserad humor
The Allusionist - lingvistik, lite kortare avsnitt, lätttillgängligt för lyssnaren
Vetenskapsradion klotet - klimatkrisen
The organist - eh. Konst och sånt? svårfångad, men bra!
Naturmorgon - långa avsnitt, lugnt och mysigt.
 
Penns sunday school, inte vad du tro

Geologic podcast, inte vad du tror.

Citation needed, de läser vikipedia som dom vore experter.
 
Radiolab - bra research, samt ofta intressanta topics
Joe rogan experience - följt sen start men blir mer sällan nu pga att den gått över till spotify, komedi blandat med seriösa samtal
Your moms house - komedi på ganska grov nivå stundtals med kan skratta tills jag gråter (följer yhm, 2 bears 1 cave och dr drew)
Whiskey ginger - komedi
Theo von - komedi
 

Liknande trådar

Kultur Hej! Vad lyssnar ni på för bra poddar? Ge mig tips och en kort beskrivning av podden och vad ni gillar med den. Kan handla om vad...
Svar
16
· Visningar
722
Senast: Cha9
·
IT & mobiler Jag behöver köpa nya hörlurar i modell ear pod (tror jag att de heter). Någon som har tips? Måste passa yttepyttesmå öron, tåla att...
2
Svar
27
· Visningar
1 385
Senast: Cinzia
·
Samhälle Ja, jag är konservativ. Blir riktigt glad när poddar om gamla händelser tar upp uttalanden som Nordegren sagt. Hans röst gillar jag...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: tanten
·
Träning Hejsan! Jag använder flitigt mitt equiband i ridningen, men efter att ha lyssnat på lite podd funderar jag på att köpa appen. Är det...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Mymlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp