Podium / Distanssadel

M

miina

Vad är en podium sadel?
Hur är en sådan uppbyggd?
Vad är fördelen och nackdelen?
Vilka tillverkar dessa och vart kommer de ifrån?
Är det fler som äger en sådan?
Kanske konstiga frågor då jag själv köpt en i höstas, som jag inte trivs med alls.
Den ligger dock väldigt bra på min valack, men man hamnar väldigt högt upp.
Jag kan verkligen inget om dessa.:confused:
Ska nu sälja min, men har inga svar på köparnas frågor.. :cry:
Tacksam för alla svar, länkar, info, erfarenheter.. Ja ALLT
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag har en Podium distanssadel.Trivdes jättebra i min.Visst tyckte jag också att det kändes som om man satt väldigt högt upp i början men det vande jag mej vid jättesnabbt,och det känns konstigare än det ser ut.Den tillverkas i Italien och är en bladsadel,alltså inga bossor under.Fördelen är att den är väldigt lätt,mindre än fem kg.Sen finns det små fickor under själva sitsen som man kan fylla med sand tex. om man väger för lite själv.Den är skonsam och ligger bra åtminstone på dom flesta araber.Man får en bra,lodsits och orkar stå länge i den.Det kan ju kännas lite tomt framför knäna,men det är nog mest en vanesak.Så var det för mej i alla fall och jag saknar sadeln nästan lika mycket som ridningen .
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag tror inte jag har några fickor på den.. måste undersöka :idea:
Men du har helt rätt ang att det inte finns något framför knäna.
Min är extremt lätt då den inte är gjord i läder.. Väger inte mkt alls..
Men fy bubblan vad den är hård i sittsen :mad: och bred, mitt bäckenben är inte gjord för sadeln :(
Kanske ska behålla den ändå..
För framtiden. Den ligger ju trots allt bra, bara jag som inte gillar den :crazy:
Finns det någon ÅF i sverige på de?
Tack för snabbt svar btw! :bow:
 
Sv: Podium / Distanssadel

Tänk på att det är en bladsadel som inte är stoppad, den kräver därför en tjock pad tex westernpad
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag har en Podium som jag har ridit upp till 16 mil i. Jag trivdes inte så bra i den först men den ligger väldigt bra på hästen. På tävling har jag renskinn under, hemma polypad. Jag PM:ar dej återförsäljare eftersom mitt förra inlägg antagligen togs bort, reklam?

/ Karin
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag fattar inte, på sidan om bomlöst länkas till tillverkare men när jag la in länk till tillverkare och svensk återförsäljare tas det bort, vad är skilnaden? När får man tipsa om länkar?
 
Sv: Podium / Distanssadel

...och jag fick en varning:smirk: när jag länkade till ett stall.
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag kan inte läsa varenda inlägg här inne, ser man ngt som bryter mot forumreglerna går det utmärkt att använda den lilla triangeln.
 
Sv: Podium / Distanssadel

Jag är evigt tacksam för alla svar! :bow:
Å ja, jag fick ditt PM :bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 934
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 394
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 328
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 640
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp