Polarstern

Happimess

Trådstartare
163 cm i manken född 1946, men det är också allt jag vet om denna häst. Vem var det egentligen?
Tack på förhand! :rofl:
 
Är det Polarstern 319 du menar, hingsten?
Jag tror att det är han eftersom han var född 1946 och var 163 cm hög. ;)
Han var även brun, född i Västtyskland, importerad till Flyinge 1952 och avlivad 1966 (eller störtad som det så "fint" hette).
Han blev pappa till Nepal 390, Niarchos 391, Nimrod 392 och Trumf 420, samt danska Polarquist DH 140 (som var u Clodette 5159 och därmed halvbror till Piaff 399).
Och 89 stamboksförda ston, 130 remontrar/ackordshästar och "en massa" tävlingshästar.
Polarstern var själv reservhäst i tyska fälttävlanslandslaget i OS 1952.

e Portwein u Filiale IV/400 e Alibaba u Felwacht Ost.VI 15695 e Pilgrim - Fahnengünster - October - Percunos - Chamant xx.

Polarstern var Trakehener - eller ostpreussare som rasen hette före 2:a världskriget, efter krigets slut döptes rasen om till Trakehener efter det utbombade (stats?)stuteriet Trakhenen.

Susanne
 
Då kommer jag med en fråga om vad som verkar vara en annan Polarstern. Denna info nedan är om arabhingsten Lowelas:

"Han var en av 16 avelshingstar som evakuerades från Trakehnen hösten 1944 undan de ryska trupperna. Endast en av dessa hingstar (Polarstern e Astor) återfanns vid krigsslutet. Vad som hände Lowelas är ej känt."

Polarstern e Astor? Vem? Trodde det bara fanns en med detta namn.
 
Det har funnits två Polarstern!

Den ene föddes 1946 och importerades till Sverige. Den andre var född 1930 och var e:Astor u:Polare. Han har aldrig funnits i Sverige. De flesta ättlingar jag känner till som finns i Sverige har anfäder som är importerade från Polen, så det var kanske där han hamnade efter andra världskrigets slut.
 
Vad det gäller hans död så gick han med ston på fribetäckning sommaren 1966 hos Milton som hade honom på station i Jönköping och han hittades självdöd på betet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 831
Senast: nexxa
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp