Politik for dummies

Nu får du ge dig, det går att anklaga mig för mycket men inte att vara historielös! Jag pratar nu om grundläggande ideologi och historisk bakgrund.

Grunden till kommunismen var idéer om ett klasslöst samhälle, eftersom det fanns många som inte hade det bra i äldre strikt hierarkiska samhällen. Idéerna började inte alls med Marx utan fanns även tidigare, om än inte så välformulerade. Sedan finns det en mängd olika inriktningar inom vad vi idag kallar "kommunism". Det är inte bara bolsjevism som är kommunism...

Du får läsa på lite mer själv. Kan dock inte rekommendera "Kapitalet", det är något av det tråkigaste jag tvingat mig igenom :D
Jag som är en riktig fjant skrev liksom en B-uppsats om svensk vänsterpress reaktioner på den tidiga avstaliniserande. Och jag har inte börjat luta åt vänster förrän senare än det... Men det som blir tydligt där, även i Chrusjtjovs tal 1956, är problemet med den enorma personkulten, snarare än kommunismen. Apropå det, och att C H Herrmansons citat om Stalin i samband med dennes död, syntes i partiledarutfrågningen... så skämdes han sedan för det, och han började göra upp med Stalin-kulten så tidigt som tre år efter dennes bortgång (alltså i samband med att han fått höra vad som sas på partikongressen jag pratade om). Såklart kan man vara kritisk mot saker han stöttade efter det också, men det är ganska stort.
 
Ja, det kan man undra. De har ju sagt att de vill ner till EUs miniminivå.

Jag tycker personligen att alla som kan försörja sig på egen hand ska få komma till Sverige och arbeta. Det är de som inte kan försörja sig själva som vi på nåt sätt behöver begränsa. Sverige är ett litet land. 10 miljoner invånare kan bara försörja ett visst antal personer genom bidrag och vi måste kunna integrera de som kommer hit. De som kommer hit ska inte behöva hamna i ett utanförskap utan hopp om att få komma in i samhället. De som vi tar emot ska vi kunna ta emot på ett bra sätt. D.v.s. jobb/utbildning, bostad och ett sammanhang i samhället.

Problemet är väl att det är ffa andra generationens svenskar som har hamnat i utanförskap, arbetslöshet och bidragsberoende. De är den gruppen som står för merparten av grov brottslighet i Sverige idag.

Jag anser fortfarande att vad gäller arbetskraftsinvandring ska vi skärpa villkoren betydligt och gå tillbaka till den gamla modellen där ag måste visa att någon som är boende i Sverige inte har samma kompetens och även facket har inflytande. I princip alla LSS skandaler är arbetskraftsinvandring, inte asylsökande. Så hur ska man komma tillrätta med det problemet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 435
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 937
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 333
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 491
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp