Politik for dummies

Ja att L föredrar alliansen utan SD är väl solklart, men när det väl kommer till kritan så verkar de föredra en alliansregering där SD på något sätt är med. Röstar man på L så kan man nog vara säker på att det indirekt kommer leda till ökat inflytande för SD.
Jo, Pehrson sa ju i en intervju med SvD att: "Åkesson kan lita på Liberalerna".
 
Ja att L föredrar alliansen utan SD är väl solklart, men när det väl kommer till kritan så verkar de föredra en alliansregering där SD på något sätt är med. Röstar man på L så kan man nog vara säker på att det indirekt kommer leda till ökat inflytande för SD.

Tja, alternativet är en S regering där V på något sätt är med. Pest eller kolera liksom...
 
Tja, alternativet är en S regering där V på något sätt är med. Pest eller kolera liksom...
Om vi bortser ifrån att jag tycker att det inte är rättvist att jämföra V och SD, så finns det en annan poäng. V är betydligt mindre än S som är det största partiet på den sidan, som det ser ut nu är SD STÖRSTA partiet på högerkanten - vilka kommer få mest inflytande tror du? Även om jag har svårt att se Åkesson som statsminister oavsett, kommer de kunna kräva mer när de är STÖRST.
 
Om vi bortser ifrån att jag tycker att det inte är rättvist att jämföra V och SD, så finns det en annan poäng. V är betydligt mindre än S som är det största partiet på den sidan, som det ser ut nu är SD STÖRSTA partiet på högerkanten - vilka kommer få mest inflytande tror du? Även om jag har svårt att se Åkesson som statsminister oavsett, kommer de kunna kräva mer när de är STÖRST.
Samtidigt har väl inte SD krävt att få sitta i en regering vilket V krävt.
 
Ja, klart de måste försöka förhandla om det på något vis, i praktiken lär det säkert inte bli så. Vän av vänsterpolitik noterar nog med besvikelse att D sagt krav, "men inget ultimatum" och vän av högerpolitik ser nog bara kravet.

Och vän av mittenpolitik ser kravet som omöjligt att tillgodose och tänker därför det som ett lite onödigt förhandlingsutspel som riskerar att skrämma bort väljare i mitten. Vänner av konservativ högerpolitik bryr sig nog inte så mycket om V:s krav, de har några andra alternativ att rösta på.
 
Och vän av mittenpolitik ser kravet som omöjligt att tillgodose och tänker därför det som ett lite onödigt förhandlingsutspel som riskerar att skrämma bort väljare i mitten. Vänner av konservativ högerpolitik bryr sig nog inte så mycket om V:s krav, de har några andra alternativ att rösta på.
Jo, samtidigt så riskerar ju V att tappa väljare om de inte säger så (sedan rapporterar ju media om att folk med insyn sagt att de kan tänka sig att släppa det kravet).
 
Jo, samtidigt så riskerar ju V att tappa väljare om de inte säger så (sedan rapporterar ju media om att folk med insyn sagt att de kan tänka sig att släppa det kravet).

Kanske. Jag tänker att det är svårt att bedöma den delen, om hårda krav på vänsterpolitikinflytande kanske skulle kunna varit bättre än att ge trumfkortet till Busch/Kristersson/Åkesson att kunna visa upp att en röst på andra sidan kan innebära statsråd från V. De har själva strategiskt valt att inte ge det trumfkortet till andra sidan; genom att SD inte kräver regeringsplats och har gått ut med det innan valet.
 
Kanske. Jag tänker att det är svårt att bedöma den delen, om hårda krav på vänsterpolitikinflytande kanske skulle kunna varit bättre än att ge trumfkortet till Busch/Kristersson/Åkesson att kunna visa upp att en röst på andra sidan kan innebära statsråd från V. De har själva strategiskt valt att inte ge det trumfkortet till andra sidan; genom att SD inte kräver regeringsplats och har gått ut med det innan valet.
Se min post ovan, verkar inte som att SD vill säga varken bu eller bä om sina krav i nuläget.
 
Kanske. Jag tänker att det är svårt att bedöma den delen, om hårda krav på vänsterpolitikinflytande kanske skulle kunna varit bättre än att ge trumfkortet till Busch/Kristersson/Åkesson att kunna visa upp att en röst på andra sidan kan innebära statsråd från V. De har själva strategiskt valt att inte ge det trumfkortet till andra sidan; genom att SD inte kräver regeringsplats och har gått ut med det innan valet.
Mjo, det är såklart så att även jag tänkt tanken. För jag är verkligen livrädd för att SD ska få något som helst inflytande (oavsett ministerposter). Sedan vill jag ändå flagga för att ja, SD har sagt så nu. Men när under tiden när SD verkat göra bra för sig i opinionsundersökningar så verkar trycket inifrån ökat vad gäller ministerposter.
 
Hittar inte artikeln nu, men MP verkar förlita sig på stödröstning från S för att inte trilla ur riksdagen eftersom de vet hur viktiga deras röster är.
 
Jag blir alltid så provocerad av detta. Hur kan man likställa V och SD? Bara att titta på deras förslag, hur de röstat och hur de uttalar sig i olika frågor. Man kan ju såklart ha olika åsikter rent ideologiskt men SD sticker ju ut på så många sätt.

Jag tycker att V gör det också. Det finns två extrempartier i svensk politik: V och SD. Det ena har sina rötter i kommunismen och det andra i nazismen. Hade jag fått som jag velat hade ingen av dem fått nåt inflytande över Sverige alls. Tyvärr verkar inte svenska folket håller med mig.
 
Jag blir alltid så provocerad av detta. Hur kan man likställa V och SD? Bara att titta på deras förslag, hur de röstat och hur de uttalar sig i olika frågor. Man kan ju såklart ha olika åsikter rent ideologiskt men SD sticker ju ut på så många sätt.

Jag brukar tänka "cancer eller förkylning" istället för "pest eller kolera". För det är liksom inte samma dimensioner även om det vore väldigt skadligt för vårt land att få in många delar av vänsterns syn på ekonomisk politik (från mitt perspektiv).
 
Jag tycker att V gör det också. Det finns två extrempartier i svensk politik: V och SD. Det ena har sina rötter i kommunismen och det andra i nazismen. Hade jag fått som jag velat hade ingen av dem fått nåt inflytande över Sverige alls. Tyvärr verkar inte svenska folket håller med mig.
Jag skulle säga att det är fyra partier som sticker ut, förutom V och SD även Fi och MP. Resterande skiljer sig bara i smådetaljer och skulle kunna regera ihop i vilka konstellationer som helst.
 
Men det är farligt att stödrösta på MP för om de slutar på 3,9% är rösten bortkastad

Det är därför man stödröstar. Om MP åker ut är det ändå förmodligen kört så det spelar mindre roll vart rösten lades. Det finns liksom inga alternativ som uppstår av att MP åker ut och något annat parti blir något starkare. Då blir det skitpolitik oavsett tills vi lyckas få ut idioterna ur Rosenbad ändå. I så fall måste det ske i synkroniserad anda där MP drar tillbaka sina valsedlar och samtliga röster hamnar på näraliggande alternativ.
 
Jag brukar tänka "cancer eller förkylning" istället för "pest eller kolera". För det är liksom inte samma dimensioner även om det vore väldigt skadligt för vårt land att få in många delar av vänsterns syn på ekonomisk politik (från mitt perspektiv).
Ja det känns väl som en mer rimlig jämförelse. Jag är helt med på att alla inte delar vänsterns syn på ekonomisk politik men SD slår ju liksom alla rekord i dumhet när det gäller tex klimatet osv. Vi kommer ju vara utdöda på rekordtid om SD och dess likar får bestämma runt om i världen. Då spelar ju inte ekonomisk politik så himla stor roll..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 442
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 940
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 495
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp