Bukefalos 28 år!

Politik for dummies

Man är väl olika där. Jag har aldrig röstat på ett parti som gynnar mig personligen. Jag är dock drillad i det sedan jag växte upp, min mamma var väldigt noga med att man absolut inte låter egna situationen styra utan att man röstar utifrån hur man vill att samhället ska fungera. Hon har fortsatt rösta på samma sätt trots att man väl kan säga att hon gjort något av en klassresa och sedan många år vinner betydligt mer personligen på andra blockets politik.

För mig är det också främmande att aktivt utgå från personliga utgångspunkter, hur en politik gynnar eller inte gynnar mig själv. Det är liksom större än det, ogillar starkt alla dessa plånboksanalyser som medierna drar klick på inför valet.

Jag vill ha ett starkt socialliberalt parti - och det är ledsamt att det inte finns.

Men jag vänder mig också starkt emot att ett visst sidas röstande skulle innebära att man bryr sig mer om hur samhället ska fungera än ett annat. För det stämmer verkligen inte .

Exempelvis är det extremt viktigt för ett samhälle att företagare finns och skapar arbetstillfällen - så då röstar man gärna på ett parti som inte ser företagare som suspekta giriga parasiter som står ivägen för statligt ägande. Som ett exempel.
 
6-timmars arbetsdag skulle jag också kunna ställa mig bakom tror jag!
Fast det kan du glömma, det kommer inte ske. Vi har redan stor brist på kompetent arbetskraft inom många yrken och samhället skulle stanna helt om 25% av arbetet inte utfördes. Hade någon jobbat för att vi skulle få 7,5 timmars arbetsdag hade det kanske varit realistiskt men det kommer nog inte heller ske.
 
Vilket en del redan har. 37,5 timmar är inte ovanligt.
Och det tycker jag är väldigt fel, sånt bör styras med lagstiftning och inte via fackföreningarnas godtycke. Men jag förstår att man kan ha olika syn på den saken, vissa kanske tycker det är en helt okej sak att förhandla fram för vissa grupper. Alla tjänar ju inte lika mycket så man behöver inte tycka att alla skall jobba lika mycket heller.
 
För mig är det också främmande att aktivt utgå från personliga utgångspunkter, hur en politik gynnar eller inte gynnar mig själv. Det är liksom större än det, ogillar starkt alla dessa plånboksanalyser som medierna drar klick på inför valet.

Jag vill ha ett starkt socialliberalt parti - och det är ledsamt att det inte finns.

Men jag vänder mig också starkt emot att ett visst sidas röstande skulle innebära att man bryr sig mer om hur samhället ska fungera än ett annat. För det stämmer verkligen inte .

Exempelvis är det extremt viktigt för ett samhälle att företagare finns och skapar arbetstillfällen - så då röstar man gärna på ett parti som inte ser företagare som suspekta giriga parasiter som står ivägen för statligt ägande. Som ett exempel.
Jag menade att jag är uppfostrad i att rösta på det parti som bäst matchar hur jag vill att samhället ska se ut. Det kan man såklart ha olika uppfattning om och därav göra olika politiska val. Menade inte så som du tolkade mig.
 
Fast det kan du glömma, det kommer inte ske. Vi har redan stor brist på kompetent arbetskraft inom många yrken och samhället skulle stanna helt om 25% av arbetet inte utfördes. Hade någon jobbat för att vi skulle få 7,5 timmars arbetsdag hade det kanske varit realistiskt men det kommer nog inte heller ske.
Har du missat att folk blir mer produktiva och alltså producerar mer på kortare tid än på längre tid? Finns ju en del studier på det.

Jag försökte leta reda på den, men hittade inte. Om du vill får du gärna länka till den, tack!



Detta känner jag är väldigt viktigt för mig också. Vilka partier är det som vill sänka abortgränsen? Du menar att det är SD och KD? På SDs hemsida står att de vill ha kvar 18 veckor och sen 22 v om man ansöker om det, tror jag...?
6-timmars arbetsdag skulle jag också kunna ställa mig bakom tror jag!



Såhär känner nog jag också... eller, egentligen har jag nog aldrig tänkt på det så mycket kanske. Men, jag tror att det som gynnar mig är vad som gynnar de flesta... jag är väl medelklass typ.

Tusen tack ska ni ha alla som svarat, jag har inte hunnit mer än skumma tråden än, känns väldigt snårigt detta faktiskt! Men ska försöka bli lite insatt..!
SD och KD har förut haft med det i sitt partiprogram men tagit bort det för några år sedan. Men med bakgrunden som partierna har så har jag väldigt svårt att tro att de har släppt det på riktigt liksom. Därav (och av fler anledningar) ryker hela den blåbruna soppan. Men abortdelen är den viktigaste för mig där med tanke på vad det symboliserar och vad det ger i förlängningen.
 
SD och KD har förut haft med det i sitt partiprogram men tagit bort det för några år sedan. Men med bakgrunden som partierna har så har jag väldigt svårt att tro att de har släppt det på riktigt liksom. Därav (och av fler anledningar) ryker hela den blåbruna soppan. Men abortdelen är den viktigaste för mig där med tanke på vad det symboliserar och vad det ger i förlängningen.

Okej, tack!
Ja, att förkorta eller ta bort rätten till abort känns riktigt 1800-tal för mig.
 
Har du missat att folk blir mer produktiva och alltså producerar mer på kortare tid än på längre tid? Finns ju en del studier på det.
Inom vissa branscher och under speciella förhållanden kanske, men hade det varit helt och hållet sant så hade vi redan haft 6 timmars arbetsdag. Sedan vet vi ju alla att när vi väl fått 6 timmars arbetsdag kommer det dröja några år och sedan kommer folk börja kräva 4 timmars arbetsdag, eftersom man producerar lika mycket på den kortare tiden...
 
Inom vissa branscher och under speciella förhållanden kanske, men hade det varit helt och hållet sant så hade vi redan haft 6 timmars arbetsdag. Sedan vet vi ju alla att när vi väl fått 6 timmars arbetsdag kommer det dröja några år och sedan kommer folk börja kräva 4 timmars arbetsdag, eftersom man producerar lika mycket på den kortare tiden...
Ja givetvis beror det lite på. Men som jag skrev tidigare, jag har gjort hela min kandidat genom att bara jobba till kl 12, max 4 timmar/dag, oftast bara 3. De flesta sitter nu och skriver sina diskussioner. Det var jag klar med för 2 veckor sedan. Jag har istället varit väldigt effektiv. Det hände att jag skrev 5 sidor på 3 timmar (komplett med källor och allt). Jag får MYCKET mer gjort om jag arbetar effektivt och få timmar. Hade jag suttit som många andra, till kl 17 så hade jag inte heller varit klar än.
Och det finns studier som menar på att detta stämmer. Inte mitt specialområde dock så jag kan inte länka dem.
 
För mig är det också främmande att aktivt utgå från personliga utgångspunkter, hur en politik gynnar eller inte gynnar mig själv. Det är liksom större än det, ogillar starkt alla dessa plånboksanalyser som medierna drar klick på inför valet.

Jag vill ha ett starkt socialliberalt parti - och det är ledsamt att det inte finns.

Men jag vänder mig också starkt emot att ett visst sidas röstande skulle innebära att man bryr sig mer om hur samhället ska fungera än ett annat. För det stämmer verkligen inte .

Exempelvis är det extremt viktigt för ett samhälle att företagare finns och skapar arbetstillfällen - så då röstar man gärna på ett parti som inte ser företagare som suspekta giriga parasiter som står ivägen för statligt ägande. Som ett exempel.
Behöver inte innebära mer i plånboken för att en röstar på något som gynnar en själv.

Att vilja rösta för att göra det enklare att driva eget gynnar mig och då tänker jag inte framförallt ekonomiskt.
Ett parti som jobbar för att få fler och bättre cykelvägar i kommunen skulle gynna mig men ger inte mer i plånboken om jag inte räknar in bensin jag sparar in.

Dessa är bara 2 exempel på många fler. Min ideologi och vad jag tror är bra för samhället gynnar faktiskt även mig personligen ihop med många andra, inte allt men en del.
 
Jag försökte leta reda på den, men hittade inte. Om du vill får du gärna länka till den, tack!



Detta känner jag är väldigt viktigt för mig också. Vilka partier är det som vill sänka abortgränsen? Du menar att det är SD och KD? På SDs hemsida står att de vill ha kvar 18 veckor och sen 22 v om man ansöker om det, tror jag...?
6-timmars arbetsdag skulle jag också kunna ställa mig bakom tror jag!



Såhär känner nog jag också... eller, egentligen har jag nog aldrig tänkt på det så mycket kanske. Men, jag tror att det som gynnar mig är vad som gynnar de flesta... jag är väl medelklass typ.

Tusen tack ska ni ha alla som svarat, jag har inte hunnit mer än skumma tråden än, känns väldigt snårigt detta faktiskt! Men ska försöka bli lite insatt..!
Den hette tydligen Dags att rösta Valskola 2022. Jag är så kass på att länka på telefon.
 
För mig är kvinnofrågor otroligt viktigt. På det tåget hamnar även rättigheter för HBTQ-personer (har inte koll på alla bokstäver, sorry) och det är för mig en självklarhet att alla ska ha lika rättigheter. Där tycker jag att vi har backat. Vi har två partier som vill sänka abortgränsen. De har förvisso tagit bort den texten ur partiprogrammet - men det ingår liksom i deras grundpolitik så jag litar inte på det ett dugg. Sänker man abortgränsen så kommer andra saker hänga med på tåget, garanterat. Abortgränsen är bara ett steg på vägen, första symptomet på ett MYCKET större problem.

Jag kommer med andra ord inte rösta på något som riskerar att gagna SD eller KD. Därmed faller M och L också bort.

Jag är också mycket engagerad i 6 timmars arbetsdag. Jag har under min kandidat bara pluggat fram till kl 12. Och gissa vad? Jag är en av de enda som var klar i tid. Många sitter i panik och skriver på sina diskussioner fortfarande, jag var klar för nästan två veckor sedan. Jag blir så otroligt mycket mer effektiv när jag får använda den tiden jag är som mest effektiv och sedan kan vila hjärnan resten av tiden. Så vill jag arbeta i framtiden.
Jag tycker också att sjukvård är otroligt viktigt ihop med naturen, miljön och våra lantbrukare. Jag kan tyvärr inte få in allt jag tycker är viktigt i samma parti. Men jag lutar åt några stycken som passar in i det mesta iaf.
Jag har också drömt om 6 timmars arbetsdag, tror det skulle göra livet bättre för de flesta.
Jag känner lite likadant. Fast jag kommer rösta på ett parti som inte är mitt klockrena förstaval, för att den politiken gynnar mitt jobb. Jag vill inte stå där sen med lång näsa och antingen bli uppsagd enligt någon slags sist in-mentalitet eller bli omplacerad till den avdelning jag jobbat på tidigare som inte är politiskt bunden och där jag utsatts för mobbning, och veta att jag själv bidrog till det genom att rösta ”fel”.

Och jag tycker båda är lika ”rätt”, man ”får” vara egoistisk och man ”får” rösta med hjärtat, ingen ska ha pekpinnar på det.
Jag tänker inte alls så. Jag röstar inte utifrån vad som gynnar mig personligen eller yrkesmässigt utan på det samhälle som jag vill att vi ska ha och leva i, allihopa. Jag vill att fler ska få det bättre, säkrare, tryggare och med fler möjligheter.
Inte att JAG ska få det bättre.
 
Hjärtefråga: KLIMATET

Hjärtefråga 2: Inte ge SD inflytande.

Gör mitt val ganska lätt, har typ två partier att välja mellan. Lite rädd att MP trillar ur riksdagen så kanske röstar V (för första gången i mitt liv). Eller taktikröstar på S.

Hur som är allt annat ganska underordnat klimatet, vi slår oss gärna för bröstet och säger att Sverige är så bra ändå… för att vi exporterat våra utsläpp. Om jag bajsar på grannens gräsmatta betyder det inte att jag inte har bajsat.
 
Hjärtefråga: KLIMATET

Hjärtefråga 2: Inte ge SD inflytande.

Gör mitt val ganska lätt, har typ två partier att välja mellan. Lite rädd att MP trillar ur riksdagen så kanske röstar V (för första gången i mitt liv). Eller taktikröstar på S.

Hur som är allt annat ganska underordnat klimatet, vi slår oss gärna för bröstet och säger att Sverige är så bra ändå… för att vi exporterat våra utsläpp. Om jag bajsar på grannens gräsmatta betyder det inte att jag inte har bajsat.
Den här ledaren tyckte jag illustrerade det sista du säger ganska bra:
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/sveriges-tid-som-gron-forebild-i-eu-ar-over/
 
Behöver inte innebära mer i plånboken för att en röstar på något som gynnar en själv.

Att vilja rösta för att göra det enklare att driva eget gynnar mig och då tänker jag inte framförallt ekonomiskt.
Ett parti som jobbar för att få fler och bättre cykelvägar i kommunen skulle gynna mig men ger inte mer i plånboken om jag inte räknar in bensin jag sparar in.

Dessa är bara 2 exempel på många fler. Min ideologi och vad jag tror är bra för samhället gynnar faktiskt även mig personligen ihop med många andra, inte allt men en del.
Plånboken var ett sånt där återkommande irriterande exempel som dyker upp analyser av vid varje val. Jag tror inte det går att undvika att man utgår från sin egen världsuppfattning som är baserad på egna erfarenheter.

Jag tänker att ”felet” i dina exempel skulle kunna utgöras av att om du slutar cykla av någon anledning (skada eller liknande) så skulle du plötsligt ändra uppfattning och tycka att satsning på cykelvägar är dåligt. Eller om du slutar vara egenföretagare plötsligt tycker att de frågorna är helt oviktiga. Om drivkraften bakom valet styrs av personligt utfall, snarare än hur man vill att samhället ska vara för alla oss som utgör det.
 
Den här ledaren tyckte jag illustrerade det sista du säger ganska bra:
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/sveriges-tid-som-gron-forebild-i-eu-ar-over/
Ja! Huvudet på spiken. Tyvärr är det alltför många som inte vill ta tag i problemet för ”Sverige är inte värst”. Resonerar man så behöver vi väl inte ta tag i så mycket alls, vi är sällan värst på någonting. Skjutvåldet till exempel, vi behöver inte göra någonting åt det för vi är fortfarande bättre än Finland!
 
Jag är förstagångsväljare i år (har bara fått rösta i ett EU-val tidigare) och tycker det här är supersvårt. Jag känner mig ganska säker på vilka partier jag överlag står ganska nära på ett övergripande plan, men en röst på dem kommer gynna andra partier som jag absolut inte sympatiserar med i viktiga frågor. Då är frågan om jag ska taktikrösta på ett parti jag egentligen inte gillar lika mycket bara för att undvika vissa andra vid makten? Samtidigt känns det som att om många gör så riskerar vissa partier att få väldigt låga siffror och då kommer ju inte mina egentliga åsikter att få någon representation... Jag tycker också det känns omständligt och svårt att sätta mig in i region- och kommunpolitiken, där är det ju andra frågor som är viktiga än på riksdagsnivå. Menmen, jag har ju en hel sommar på mig att läsa på och fatta vettiga beslut.
 
Jag har också drömt om 6 timmars arbetsdag, tror det skulle göra livet bättre för de flesta.

Jag tänker inte alls så. Jag röstar inte utifrån vad som gynnar mig personligen eller yrkesmässigt utan på det samhälle som jag vill att vi ska ha och leva i, allihopa. Jag vill att fler ska få det bättre, säkrare, tryggare och med fler möjligheter.
Inte att JAG ska få det bättre.

Fast för mig är det inte att jag ska få det bättre utan att öht ha ett jobb och kunna överleva...
 
Fast för mig är det inte att jag ska få det bättre utan att öht ha ett jobb och kunna överleva...
EXAKT. Så är det för mig också. Har jag otur och M/KD/bruna sörjan får för stor makt efter valet kommer jag ha två alternativ. 1) Få sparken för att jag är sist in. 2) Behöva gå till en annan avdelning, och det finns bara en som jag p.g.a. utbildning kan vara på, och det är där jag blivit mobbad. Vill absolut inte behöva hamna där igen.

Så jag taktikröstar inte, eller röstar av egotrippade skäl, för att jag ska få det bättre eller en högre lön eller vad det är folk tror. Jag vill ha kvar mitt jobb, slippa vara arbetslös med allt som hör till det och slippa vara i en grupp där folk är elaka.
 
Jag tror inte riktigt på ideologi, för mig är det den "gamla världen" och den finns inte längre. Jag brukar gå runt på några partier i rösningen. Jag kommer aldrig rösta på rasistiska partier eller religiösa partier, så SD och KD försvinner omedelbart.
Jag röstar också annorlunda i kommunval än i riksvalet. Ofta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 659
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 259
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 753
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp