Politik for dummies

Det är jättestor skillnad mellan dem. Visst att det finns enstaka frågor där flera tycker samma, men det skiljer sig mycket hur de önskar att samhället ska fungera och hur de anser att man ska ta sig dit. Jag tror att man blir rätt förvirrad om man startar med sakfrågorna, bättre att sätta sig in i ideologin först och sen ta sig ut mot sakfrågorna.

Om du har tid och är villig att lägga tid på läsning så kanske du skulle läsa partiprogrammen? Där står det oftast om ideologi, drömsamhälle och vägen dit.

Edit. Finns det några frågor som du tycker är extra viktiga? Ibland kan det finnas intresseorganisationer som sammanställt hur partierna ställer sig i olika frågor och som även ger betyg. Tex så gör WWF en granskning och betygssätter partierna i miljöfrågor (https://www.wwf.se/wwfs-valgransking-2022/#intro). Finns säkert liknande på fler områden!
Efter att ha kollat där, (och andra allmänna intryck) känner jag spontant att S och M lika gärna skulle kunna bilda regering. De tycker ändå så lika.
 
Men va? Även om det är lika i viss frågor så står de ju i grunden långt från varandra.
Ja, såklart i grunden. Men i den här listan från WWF så tror jag det var oftare som S och M tyckte samma sak, än att S delade åsikt med något av de andra rödgröna partierna. Det framstår som lite samma sak med deras hårdare tag inom polisen etc.
 
Ja, såklart i grunden. Men i den här listan från WWF så tror jag det var oftare som S och M tyckte samma sak, än att S delade åsikt med något av de andra rödgröna partierna. Det framstår som lite samma sak med deras hårdare tag inom polisen etc.
Är väl det här jag menade med att man kan bli förvirrad om man tittar på sakpolitik utan att ha med ideologi.
Nu har ju S definitivt glidit långt åt höger vilket jag tycker är sorgligt, men inte så att de är nära M..
 
Är väl det här jag menade med att man kan bli förvirrad om man tittar på sakpolitik utan att ha med ideologi.
Nu har ju S definitivt glidit långt åt höger vilket jag tycker är sorgligt, men inte så att de är nära M..
Jaja, såklart. Men om man tar med det faktum att de glidit olyckligt mycket åt höger, och att det finns ganska många sakpolitiska frågor som är liknande (och S verkar ju inte ha några större problem med att regera med en borgerlig budget) så tänker jag att det man kanske inte ska utesluta alternativet om det blir ett nytt kaos liknande 2018, eller det känns troligare nu än då åtminstone - även om det är ganska otroligt.
 
Jaja, såklart. Men om man tar med det faktum att de glidit olyckligt mycket åt höger, och att det finns ganska många sakpolitiska frågor som är liknande (och S verkar ju inte ha några större problem med att regera med en borgerlig budget) så tänker jag att det man kanske inte ska utesluta alternativet om det blir ett nytt kaos liknande 2018, eller det känns troligare nu än då åtminstone - även om det är ganska otroligt.
Jag tror att S har stora problem med tt regera med en borgerlig budget, men vad ska de göra..

Jag skulle bli väldigt förvånad om det hände.
 
Jaja, såklart. Men om man tar med det faktum att de glidit olyckligt mycket åt höger, och att det finns ganska många sakpolitiska frågor som är liknande (och S verkar ju inte ha några större problem med att regera med en borgerlig budget) så tänker jag att det man kanske inte ska utesluta alternativet om det blir ett nytt kaos liknande 2018, eller det känns troligare nu än då åtminstone - även om det är ganska otroligt.
Samhället i stort glider allt mer och mer åt höger, idag är det ute att försöka samarbeta på något sätt med andra, man ska bara sätta sig själv i främsta rummet och helt strunta i andra. Så för att partierna ska kunna få några röster, måste de tona ner de där bitarna som innehåller att man ibland kan behöva ta hänsyn till andra.
 
Samhället i stort glider allt mer och mer åt höger, idag är det ute att försöka samarbeta på något sätt med andra, man ska bara sätta sig själv i främsta rummet och helt strunta i andra. Så för att partierna ska kunna få några röster, måste de tona ner de där bitarna som innehåller att man ibland kan behöva ta hänsyn till andra.
Jag ser nog ingen som driver en sådan linje. Inte ens de partier som ligger längst till höger. Jag har nog aldrig träffat en svensk med den åsikten. En enstaka amerikan har vädrat såna åsikter.
 
Jag såg nyligen i en lokaltidning att de frågat de olika kommunpolitikerna vad de vill göra för att förhindra att unga blir kriminella (minns inte exakt hur det var formulerat).

Det var väldigt intressant, och nog var det en stor skillnad mellan partierna!

Några partier pratade om förebyggande arbete och hade olika förslag på hur man skulle få elever att ha det bättre i skolan, ett parti pratade även om hur man borde jobba för att ge ungdomar en bättre fritid. Några andra partier pratade direkt om att polis borde få lättare att ingripa och ett parti ville utöver mer poliser även se en kraftig ökning av övervakningskameror, väktare m.m.

Kan tilläggas då att bland de partier som fokuserade på förebyggande arbete i skolor osv även nämnde att det borde gå lättare att få kontakt med socialtjänsten m.m. Bland de som fokuserade på poliser nämndes inte skolorna öht.

Allt det säger för mig ganska mycket om hur partierna ser på samhället och människor i stort.
 
Liberalerna är väldigt tydliga med att de inte kommer rösta fram en regering där SD ingår. Däremot kan man tänka sig att göra upp i sakpolitiska frågor där man tycker lika. M och KD är mer SD-vänliga
Jag skulle inte lita ett dugg på var liberalerna står i förhållande till SD. Jag hör tugget i bakgrunden och man kommer göra som moderaterna vill helt enkelt.
 
Jag såg nyligen i en lokaltidning att de frågat de olika kommunpolitikerna vad de vill göra för att förhindra att unga blir kriminella (minns inte exakt hur det var formulerat).

Det var väldigt intressant, och nog var det en stor skillnad mellan partierna!

Några partier pratade om förebyggande arbete och hade olika förslag på hur man skulle få elever att ha det bättre i skolan, ett parti pratade även om hur man borde jobba för att ge ungdomar en bättre fritid. Några andra partier pratade direkt om att polis borde få lättare att ingripa och ett parti ville utöver mer poliser även se en kraftig ökning av övervakningskameror, väktare m.m.

Kan tilläggas då att bland de partier som fokuserade på förebyggande arbete i skolor osv även nämnde att det borde gå lättare att få kontakt med socialtjänsten m.m. Bland de som fokuserade på poliser nämndes inte skolorna öht.

Allt det säger för mig ganska mycket om hur partierna ser på samhället och människor i stort.
Just den skillnaden tror jag också finns på riksnivå (alltså inte bara inom kommunpolitiken) och ligger i grunden till partiernas olika ideologier.

För mig när man radar upp skillnaderna sådär konkret så blir det klart vilket slags samhälle jag vill ha och vars grundideologi jag håller med om.
 
Apropå fokus på polisen etc. Jag hörde häromdagen att lag och ordning ligger högst upp på listan över väljarnas viktigaste punkter.
Är det bara jag som blev nästan lite "ledsen" över det?
Kändes som att man fokuserar mera på att hålla nere brotten än att sätta in åtgärder tidigare innan de blir brottslingar. För jag antar liksom att åtgärderna skulle räknas mera in hos skolan etc.
Javisst är det viktigt med det men jag känner att vi har större problem (klimatet).

Jag får dock erkänna att jag blev frustrerad över hur lågt klimatet hamnade (3-4e plats om jag minns korrekt) och det kan såklart påverkat min känsla ovan.
 
Apropå fokus på polisen etc. Jag hörde häromdagen att lag och ordning ligger högst upp på listan över väljarnas viktigaste punkter.
Är det bara jag som blev nästan lite "ledsen" över det?
Kändes som att man fokuserar mera på att hålla nere brotten än att sätta in åtgärder tidigare innan de blir brottslingar. För jag antar liksom att åtgärderna skulle räknas mera in hos skolan etc.
Javisst är det viktigt med det men jag känner att vi har större problem (klimatet).

Jag får dock erkänna att jag blev frustrerad över hur lågt klimatet hamnade (3-4e plats om jag minns korrekt) och det kan såklart påverkat min känsla ovan.
Tacka nyhetstidningarna för det, de framställer det ju gärna som att Sverige är extremt(!) otryggt :meh:
 
Men är det någon som tror på de rödgrönas kriminalpolitik? Nu har de ju regerat i åtta år igen och det har enbart blivit värre. Gängen blir bara värre och polisen står handfallen. Låter det inte som om vi borde testa helt andra taktiker nu när denna visat sig värdelös?
 
Men är det någon som tror på de rödgrönas kriminalpolitik? Nu har de ju regerat i åtta år igen och det har enbart blivit värre. Gängen blir bara värre och polisen står handfallen. Låter det inte som om vi borde testa helt andra taktiker nu när denna visat sig värdelös?
Ja och nej. Men jag kan inte ta det som ett argument för att prova ännu mer värdelösa ”taktiker” med repression helt utan helhetssyn. Dessutom är det polisen som står för den polisiära taktiken och inte politiker.
 
Men är det någon som tror på de rödgrönas kriminalpolitik? Nu har de ju regerat i åtta år igen och det har enbart blivit värre. Gängen blir bara värre och polisen står handfallen. Låter det inte som om vi borde testa helt andra taktiker nu när denna visat sig värdelös?
Det kan ju då till en början vara lämpligt att läsa vad som sagts av de som forskar på området. Strängare straff och fler poliser brukar inte visa sig effektivt.

(Förövrigt, i texten jag nämnde: Det enda parti som pratade om skola OCH fritid var KD...)
 
Jag skulle inte lita ett dugg på var liberalerna står i förhållande till SD. Jag hör tugget i bakgrunden och man kommer göra som moderaterna vill helt enkelt.

Visst bor du i Skåne? Tror liberalerna där har en helt annan syn på SD än vad stora delar på landet har. Här uppe hos mig är det en helt annan inställning
 
Det kan ju då till en början vara lämpligt att läsa vad som sagts av de som forskar på området. Strängare straff och fler poliser brukar inte visa sig effektivt.

(Förövrigt, i texten jag nämnde: Det enda parti som pratade om skola OCH fritid var KD...)
Strängare straff hjälper på så vis att det tar längre tid för livsstilskriminella att få komma ut och begå nya brott. Men för övrigt är det andra regler för rättegångar som behövs, exempelvis det här med att i Sverige är det enbart vad som sägs på rättegången som gäller, oavsett vad som sagts tidigare under förhör. Det betyder att den åtalade i lugn och ro kan dikta ihop en historia och sedan är det den som gäller under rättegången. Så är det inte i andra länder och det måste ändras även i Sverige. Å andra sidan är våra fängelser redan överbelagda och det problemet kommer ju öka om det skulle gå att dömma flera brottslingar... Nej, fler poliser hjälper knappast, det är effektivare användande av de som redan finns som behövs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 563
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 163
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 377
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 656
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp