Politiktrådar

Bukefalos 30 år!

the_connemara

Trådstartare
Hej! Jag hade gärna velat skapa en tråd om i princip en specifik inrikespolitisk fråga. Jag tycker det är intressant att läsa politiktrådarna men att det är ungefär som att läsa "Vad gör vi"-trådar avseende vilket innehåll man kan hitta där = vad som helst. Men ofta upprepas dessutom samma tjafs oavsett trådstart, vilket känns tröttsamt. Det känns svårt att hålla sig till ämnet och därmed tvekar jag att ens starta en tråd. Jag förstår att trådar kan utvecklas men jag tycker inte samma slut oavsett start känns som en utveckling. Finns det någon idé om moderering för att det skulle kännas lite mer inbjudande att starta fler trådar inför kommande val kanske? Eller hur ska jag som användare tänka o agera om jag känner mig såhär tveksam? Min tvekan gäller alltså bara att trådar spårar ur och blir meningslösa utifrån trådstart snabbt, har zero fucks kvar till sociala mediers klimat av att inte ens vilja faktiskt diskutera med varandra men buke är mitt sista hopp 😁

Hej! Jag hade gärna velat skapa en tråd om i princip en specifik inrikespolitisk fråga. Jag tycker det är intressant att läsa politiktrådarna men att det är ungefär som att läsa "Vad gör vi"-trådar avseende vilket innehåll man kan hitta där = vad som helst. Men ofta upprepas dessutom samma tjafs oavsett trådstart, vilket känns tröttsamt. Det känns svårt att hålla sig till ämnet och därmed tvekar jag att ens starta en tråd. Jag förstår att trådar kan utvecklas men jag tycker inte samma slut oavsett start känns som en utveckling. Finns det någon idé om moderering för att det skulle kännas lite mer inbjudande att starta fler trådar inför kommande val kanske? Eller hur ska jag som användare tänka o agera om jag känner mig såhär tveksam? Min tvekan gäller alltså bara att trådar spårar ur och blir meningslösa utifrån trådstart snabbt, har zero fucks kvar till sociala mediers klimat av att inte ens vilja faktiskt diskutera med varandra men buke är mitt sista hopp 😁
Problemet är väl lite att det är så enormt brett ämne och tillslut handlar allting om samma grej och det finns inte utrymme för mer än det.

Politiken rör ju alla delar i samhället men folk vill sällan prata om alla delar. Förstår att vissa saker är viktigare för några än andra, jag som är i större behov av stöd både ekonomiskt och vårdmässigt har tex inte någon ork eller energi att engagera mig i miljön bara, jag tycker det är viktigt såklart men jag vill också överleva och kunna leva ett vanligt liv.

Är man ekonomiskt trygg så förstår jag att det finns energi och ork att fokusera på miljöfrågor osv. Det är tex så lätt att bli dumförklarad och bli sedd som en som inte bryr sig om miljön alls bara för att man måste välja alternativ som inte är miljövänliga alltid och det är så tråkigt.

Kort sagt så tycker jag målet med politiken är att göra att såpass ekonomiskt trygga och säkra i samhället att ork och energi finns att kämpa för miljön, man måste börja i rätt ände. Som tex kollektivtrafik istället för bilen är ju fantastisk men inte när det är både otrygg och enormt dyr så man kan lika gärna ta bilen mer eller mindre. Fixa den tex så att folk kan ställa bilen oftare.

Vanligen är det väl så att vi tillåter alla typer av trådar att avvika en hel del från det som skrivs i trådstarten.

Jag tycker det är bra när man ibland i trådarna uppmärksammar andra på ämnet i trådstarten. Samtidigt anser vi inte att trådstartaren äger tråden och själv kan bestämma vad som får skrivas i de.

Personligen gillar jag när inte alla har liknande åsikt i frågor, filterbubblorna som finns framförallt på annat håll tror jag inte är bra och även om det delvis är många här med liknande åskådning hoppas jag att olika åsikter leder till bättre diskussioner.

Sedan är det helt klart tråkigt med användare som mest verkar tramsa runt och verkar skriva mest för att uppröra andra, men om man försöker se bortom detta kanske det ibland finns motargument där som någon mer sansad person inte riktigt vågar skriva om här på sidorna.

Jag tror inte diskussionerna skulle bli bättre om vi stenhårt skulle tvinga alla att följa trådämnet, genom raderingar, banningar och pekpinnar i olika typer av trådar. Det skulle nog även få mig och övriga moderatorer bli aningens utarbetade :crazy:

Men rapportera gärna om ni tycker det blir väl mycket problem i trådar så kanske vi tillsammans kan få lite mer styr på vissa trådar.

Och det är helt ok att inte hålla med mig om detta och fortsätta den här diskussionen, helst med bra motargument.

Vanligen är det väl så att vi tillåter alla typer av trådar att avvika en hel del från det som skrivs i trådstarten.

Jag tycker det är bra när man ibland i trådarna uppmärksammar andra på ämnet i trådstarten. Samtidigt anser vi inte att trådstartaren äger tråden och själv kan bestämma vad som får skrivas i de.

Personligen gillar jag när inte alla har liknande åsikt i frågor, filterbubblorna som finns framförallt på annat håll tror jag inte är bra och även om det delvis är många här med liknande åskådning hoppas jag att olika åsikter leder till bättre diskussioner.

Sedan är det helt klart tråkigt med användare som mest verkar tramsa runt och verkar skriva mest för att uppröra andra, men om man försöker se bortom detta kanske det ibland finns motargument där som någon mer sansad person inte riktigt vågar skriva om här på sidorna.

Jag tror inte diskussionerna skulle bli bättre om vi stenhårt skulle tvinga alla att följa trådämnet, genom raderingar, banningar och pekpinnar i olika typer av trådar. Det skulle nog även få mig och övriga moderatorer bli aningens utarbetade :crazy:

Men rapportera gärna om ni tycker det blir väl mycket problem i trådar så kanske vi tillsammans kan få lite mer styr på vissa trådar.

Och det är helt ok att inte hålla med mig om detta och fortsätta den här diskussionen, helst med bra motargument.

Jag tänker på saker som ibland bryts ut till egna trådar alt att man faktiskt får starta sin egen tråd när ämnet helt avviker från trådstarten. Då blir det ju flera trådar med olika ämnen som är enklare att följa och diskutera det man är intresserad av, det hade jag gillat i alla fall! Tillägg, eller är det vad du tänker som filterbubbla förresten? Jag tänker alltså mest att jag kommer inte leta efter argument kring ideologi eller sakfrågor i en 100 sidor lång tråd där trådstarten är något helt annat, men ofta finns det där om man hinner och orkar följa tråden från start. Jag har dock inte riktigt uppfattat det som meningen?

I just detta fallet hade jag velat diskutera skillnaden mellan V och Mp. Men jag ser bara framför mig att det hamnar i att argumentera för och emot V och Mp för sig, inkl alla andra partier, och blir en likadan blandning som jag tycker de flesta politiktrådar hamnar i.

Lite som du också närmar dig tänker jag @Grazing, att det ofta hamnar i om vart resurserna ska gå och att andra sidan har fel typ.

Jag tänker såhär, att om det är något väldigt specifikt man vill diskutera, var extremt tydlig med det i trådstarten och rubriken. Och snabb med att rapportera när någon börjar dra in något annat (sen kan det ju hända att vi ändå gör bedömningen i just det fallet att det är relevant för diskussionen, men det kan ju ändras om det spårar ur mer senare).

Som exempel, om en tråd heter ”skillnaden mellan V och MP” och det är just det specifika man tar upp som frågeställning i trådstarten, så är det ju troligare att vi bryter ut ett spår om skillnaden mellan M och KD, t.ex, eftersom det annars blir ”gömt” under fel rubrik. Heter istället tråden ”skillnaden mellan politiska partier” är det ju större sannolikhet att jämförelser mellan andra partier får stå kvar, dels för att det passar in i tråden och folk som läser rubriken uppfattar att det hör dit.

Generellt har jag väl en uppfattning att folk gärna är rätt breda i sin rubriksättning, vilket kan vara positivt då det tillåter breda diskussioner med många perspektiv, men ofta ser jag nog att smalare rubriker är att föredra, dels för att diskussionen lättare håller sig till ämnet och uppmuntrar de som vill diskutera ”nåt liknande” faktiskt startar en ny tråd framför att ta det i den befintliga för att ”det ändå passar in i rubriken”.

Liknande trådar

• Byta jobb - automation?
  • Näthat och att tappa lusten
  • Vinster i skattefinansierade verksamheter
  • Alla era tankar om narcissism

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat