Pollenallergi hos häst

Sv: Pollenallergi hos häst

Jag har också en pollen/kvalsterallergisk häst, det kommer alltid över en natt varje vår när pollen säsongen startar, kom nu i påskhelgen!:(. Eftersom att jag tävlar så kan man inte behandla med vad som helst, provade därför nostril vet. Är inne på min 2:a flaska nu men jag tycker nästan att han blir mer irriterad när jag har puffat honom i näsan än innan? ska prova att låta bli några dar och se om han lugnar sig!
På vintern/hösten/sensommaren är han symtomfri, Jag har tagit bort allt som dammar i hans omgivning- har han på spån, ger hösilage , blöt krafft, ingen sopning i stallet när han är inne m,m.
Rider ute med nosnät, hjälper hyffsat.
Man får sukta efter regn då blir han bra direkt!
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag har också en pollen/kvalsterallergisk häst, det kommer alltid över en natt varje vår när pollen säsongen startar, kom nu i påskhelgen!:(. Eftersom att jag tävlar så kan man inte behandla med vad som helst, provade därför nostril vet. Är inne på min 2:a flaska nu men jag tycker nästan att han blir mer irriterad när jag har puffat honom i näsan än innan? ska prova att låta bli några dar och se om han lugnar sig!

Jag har provat Nostrilvet på rätt många hästar o det har funkat på alla men på lite olika sätt. T ex en häst måste man puffa 1-2 timmar INNAN man tänkt rida, då funkar det bäst för honom. Prova det.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag har också en pollen/kvalsterallergisk häst, det kommer alltid över en natt varje vår när pollen säsongen startar, kom nu i påskhelgen!:(. Eftersom att jag tävlar så kan man inte behandla med vad som helst, provade därför nostril vet. Är inne på min 2:a flaska nu men jag tycker nästan att han blir mer irriterad när jag har puffat honom i näsan än innan? ska prova att låta bli några dar och se om han lugnar sig!
På vintern/hösten/sensommaren är han symtomfri, Jag har tagit bort allt som dammar i hans omgivning- har han på spån, ger hösilage , blöt krafft, ingen sopning i stallet när han är inne m,m.
Rider ute med nosnät, hjälper hyffsat.
Man får sukta efter regn då blir han bra direkt!

Jag kan rekommendera Secreta pro från equistro.se. Det är örter och de hjälpte min häst direkt!
 
Sv: Pollenallergi hos häst

*KL*

Nu har ju iofs inte denna tråden varit aktiv på några dagar, men jag försöker ändå...

Jag har precis fått reda på att min häst är pollenallergiker. vet. var här och tog blodprover mm. Han har nu fått något som heter Ventopulmin, något geléaktigt som ska ges i fodret. När det är slut funderar jag på att skaffa Nostrilvet.

Han är väldigt hängig, rinner ur ögon och näsan på honom, han flåsar som bara den och han hostar väldigt mkt. Veterinären sa att han skulle ridas som vanligt! Och att det bara är bra om han rids. Men när jag rider så hostar han och flåsar som en blådåre :crazy:

Ni som har pollenallergiska hästar, hur gör ni? rider ni o tränar som vanligt?

Känns så taskigt att rida och anstränga honom när han mår som han gör, men jag måste ju på något sätt lita på veterinären också *confused*

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag vet inte? Men det låter inte kul att ansktränga en häst som hostar och flåsar, jag skulle nog ta det ganska lungt, lätt arbete mycket skritt o lite trav. Min hästs allergi yttrar sig inte så, Han blir väldigt irriterad i näsan! Ruskar med huvudet och frustar mycket, kliar näsan mot benen. Han hostar och flåsar aldrig! Jag rider på som vanligt, försöker rida inomhus dom dagar när halterna är som högst, nu har ju björken exploderat och jag ska tävla till helgen:crazy:. Hoppas det kommer lite regn innan dess. Har slutat med nosnät för han hatar det!:o. Kör på med Nostril vet, puffar i timme innan ridning.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Ventipulminet kommer ju göra att han andas lättare då det vidgar luftvägarna. O precis som din veterinär sa så är det bättre att de rör på sig men givetvis ska du anpassa ridningen efter hur din häst mår för dagen!

Jag tycker du ska ge honom Nostrilvet också innan ridningen. Det är ju inget som går ut i blodet utan det lägger sig som en "gele" inne i näsan o hindrar sporer o pollen från att komma in o irritera slemhinnor o luftvägar.

Nostrilvet hittar du här: www.hippovitae.se Läs vad som står där så förstår du hur jag menar.

Lycka till!
 
Sv: Pollenallergi hos häst

KL
Har precis börjat använda Nostril vet och tycker det är svårt att veta hur hårt man ska trycka. Nu har hästen börjat acceptera att få detta i näsan, hittills har hon annars viftat så mycket med huvudet att man fått vara glad om något alls kom in, men nu står hon relativt still så då kan man ju försöka findosera så gott det går. Vill ju gärna få ut minst 50 doser om inte 100.

Har gett både morgon innan utsläpp och kväll innan ridning. Ger ni andra bara innan ridning? Är det för mycket med 4 puffar per dag? Vet inte vad allergin beror på så är svårt att veta om pollen eller stallmiljön är värst... :confused:
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag har bara puffat min vid ridning men mår hästen dåligt även i hagen så ska du givetvis puffa innan utsläpp.
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Jag vet inte? Men det låter inte kul att ansktränga en häst som hostar och flåsar, jag skulle nog ta det ganska lungt, lätt arbete mycket skritt o lite trav. Min hästs allergi yttrar sig inte så, Han blir väldigt irriterad i näsan! Ruskar med huvudet och frustar mycket, kliar näsan mot benen. Han hostar och flåsar aldrig! Jag rider på som vanligt, försöker rida inomhus dom dagar när halterna är som högst, nu har ju björken exploderat och jag ska tävla till helgen:crazy:. Hoppas det kommer lite regn innan dess. Har slutat med nosnät för han hatar det!:o. Kör på med Nostril vet, puffar i timme innan ridning.

Nä, det är inte alls roligt att rida en häst som hostar o flåsar, så jag har faktiskt tagit det väldigt lugnt med honom. Idag var han mkt bättre dock, han var superpigg o hostade inte en enda gång. Jag ringde ATG i Skara igår o rådfrågade ang ridningen, och hon sa att det var bra att han rörde på sig för att få ut slemmet, men inte anstränga honom så han blir trött. Så jag tar det lugnt med honom, han är ju trots allt på bättringsvägen.

Ja, vi får verkligen hoppas på att det blir regn, skulle nog kännas skönt i våra pållars näsor ;)
 
Sv: Pollenallergi hos häst

Ventipulminet kommer ju göra att han andas lättare då det vidgar luftvägarna. O precis som din veterinär sa så är det bättre att de rör på sig men givetvis ska du anpassa ridningen efter hur din häst mår för dagen!

Jag tycker du ska ge honom Nostrilvet också innan ridningen. Det är ju inget som går ut i blodet utan det lägger sig som en "gele" inne i näsan o hindrar sporer o pollen från att komma in o irritera slemhinnor o luftvägar.

Nostrilvet hittar du här: www.hippovitae.se Läs vad som står där så förstår du hur jag menar.

Lycka till!

Ja, men precis. Han är mkt bättre nu men jag tar det väldigt lugnt med honom. Jag har också funderat på att skaffa o ge han Nostrilvet, tror att det är bra att ha hemma vid behov när man har en pollenallergisk häst :p
 
Sv: Pollenallergi hos häst

hej! har också häst med pollenallergi så jag undrar var du hittade nosnätet för nånstans, tänkte jag skulle prova med det;)

mvh susse
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 178
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp