Pollenallergi

Det stod om bättre tabletter, så knappast.

Immunoterapi är kanske inte det bästa ändå. Det tar väl oftast flera år och har si och så effekt enligt den handfull bekanta som fått den.
Jag delar inte dina bekantas erfarenhet, för mig var immunoterapin en livsförändrare :) Det gav viss effekt redan första sommaren (fick starta med grazax i januari) och även om jag är osäker på om effekten minskat något så här fem-sex år efter avslutad behandling är det inte i närheten av var det var innan. Då sov jag 10h/dygn, var trött resten av tiden och hade problem att vistas på utomhus trots maxade antihistaminer, ögondroppar och kortisonspray. Nu tar jag en antihistamin om dagen, sover normalt antal timmar och visst kan jag nysa och få lite kliande ögon men jag vistas utomhus som de flesta andra.
 
Jag delar inte dina bekantas erfarenhet, för mig var immunoterapin en livsförändrare :) Det gav viss effekt redan första sommaren (fick starta med grazax i januari) och även om jag är osäker på om effekten minskat något så här fem-sex år efter avslutad behandling är det inte i närheten av var det var innan. Då sov jag 10h/dygn, var trött resten av tiden och hade problem att vistas på utomhus trots maxade antihistaminer, ögondroppar och kortisonspray. Nu tar jag en antihistamin om dagen, sover normalt antal timmar och visst kan jag nysa och få lite kliande ögon men jag vistas utomhus som de flesta andra.
Aha jo men så har de också. Jag tror att de förväntat sig bättre resultat än så.
 
Aha jo men så har de också. Jag tror att de förväntat sig bättre resultat än så.
Dom kanske hade lite orealistiska förväntningar, eller så har jag low standards! Är supernöjd med att ha minskat sömnbehov med ca tre timmar per dygn, minskad medicinering och faktiskt ha ett normalt socialt liv, typ kunna grilla med vänner eller syssla med fritidsintressen efter jobbet från juni-augusti :D
 
Gå och testa dig, visar det tydligt att du har allergi får du säkert bättre tabletter utskrivna.
Jag äter Allegra, jag fungerade inte som människa på kestine 😅

Inte öppet på dagen, jag fick rådet att vädra nattetid(mitt test visade tyvärr inget alls :( förutom lite på kvalster )

Låter inte som att du skulle ha några problem med att få positivt på test.
Du får dock räkna med att inte äta/använda något med antihistamin 2 eller 3 dagar innan testet. :)
Tycker det här speglar lite av en missuppfattning! Det finns inga mirakelkurer för pollenallergi, och de enda behandlingarna som inte erbjuds receptfritt är kortisontabletter och immunoterapi, men det är ganska få som blir aktuella för det. Grundbehandlingen är tabletter med antihistaminer (där man, som påpekats, får pröva sig fram) och lokal behandling med ögondroppar och nässprayer. Jag tror det skiljer sig en del mellan regioner men där jag jobbar (på VC) testar vi inte regelmässigt för allergi. Vi gör inga pricktest och antikroppstest används bara undantagsvis (tex om man behöver veta om man är allergisk mot sin katt eller pollen om symtomen är svåra att skilja åt). Allergiläkarna jobbar mer med antikroppstester. Anledningen till att vi inte gör speciellt många allergitester är att om man har tydliga symtom på pollenallergi så är behandlingen den ovan. Ett test gör varken till eller ifrån. Ofta så är det nog en bra idé att gå till apoteket och prata med kunnig, uppdaterad personal där om man vill gå igenom sin allergimedicinering 😊
 
Vet inte om detta hjälper någon men en vän till mig tar en sort på morgonen och en annan på kvällen. Kombinationen över tid har nu gjort så denna person kan sova på natten utan att snarka, vaknar på morgonen utsövd och klarar att ha ett liv utanför huset som aldrig vädras, har aktivt luft/luft utbyte med specialfilter. Börjar tidigt på våren så det hinner bita innan pollensäsongen går igång.
 
Tycker det här speglar lite av en missuppfattning! Det finns inga mirakelkurer för pollenallergi, och de enda behandlingarna som inte erbjuds receptfritt är kortisontabletter och immunoterapi, men det är ganska få som blir aktuella för det. Grundbehandlingen är tabletter med antihistaminer (där man, som påpekats, får pröva sig fram) och lokal behandling med ögondroppar och nässprayer. Jag tror det skiljer sig en del mellan regioner men där jag jobbar (på VC) testar vi inte regelmässigt för allergi. Vi gör inga pricktest och antikroppstest används bara undantagsvis (tex om man behöver veta om man är allergisk mot sin katt eller pollen om symtomen är svåra att skilja åt). Allergiläkarna jobbar mer med antikroppstester. Anledningen till att vi inte gör speciellt många allergitester är att om man har tydliga symtom på pollenallergi så är behandlingen den ovan. Ett test gör varken till eller ifrån. Ofta så är det nog en bra idé att gå till apoteket och prata med kunnig, uppdaterad personal där om man vill gå igenom sin allergimedicinering 😊

Eller som min läkare sade (med glimten i ögat), vid pollenallergi är ofta patienten den bästa läkaren. Just för att testerna är så trubbiga och man behöver prova sig fram med behandlingen.
 
Tycker det här speglar lite av en missuppfattning! Det finns inga mirakelkurer för pollenallergi, och de enda behandlingarna som inte erbjuds receptfritt är kortisontabletter och immunoterapi, men det är ganska få som blir aktuella för det. Grundbehandlingen är tabletter med antihistaminer (där man, som påpekats, får pröva sig fram) och lokal behandling med ögondroppar och nässprayer. Jag tror det skiljer sig en del mellan regioner men där jag jobbar (på VC) testar vi inte regelmässigt för allergi. Vi gör inga pricktest och antikroppstest används bara undantagsvis (tex om man behöver veta om man är allergisk mot sin katt eller pollen om symtomen är svåra att skilja åt). Allergiläkarna jobbar mer med antikroppstester. Anledningen till att vi inte gör speciellt många allergitester är att om man har tydliga symtom på pollenallergi så är behandlingen den ovan. Ett test gör varken till eller ifrån. Ofta så är det nog en bra idé att gå till apoteket och prata med kunnig, uppdaterad personal där om man vill gå igenom sin allergimedicinering 😊

+1 på den.

Jag har också nån odefinierad pollenallergi som kommit i vuxen ålder, vi snackar 30+. Tog ärligt talat flera somrar innan jag ens reflekterade över att det var pollen, trodde det var sommarförkylningar. Jag sökte vård för det nån gång för många år sedan (inte för pollen specifikt utan för allmän snuva, nysande osv allergisymptom och jag var rädd för att ag blivit allergisk mot pälsdjur) och det togs ett test som inte visade på nåt luftburet. Nähäpp. Jag fick Nasonex och nån trubbig diagnos av att mina slemhinnor reagrerar mot sig själva och alla mina förkylningar får ett längre förlopp.

Men, precis som du säger är behandlingen densamma. Prova sg fram med histaminer och nässprej. I år heter välsignelsen nässprej Dymista :heart Den har revolutionerat mitt liv enormt och jag tipsar alla om den, de fletsa hör av sig och säger att det funkar på dem med :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp