Sv: Polygami

Det är helt obegripligt för mig också. Dessutom är det ju knappast så att folk inte lever i polygama förhållanden bara för att man inte får gifta sig. Det är ju inte helt ovanligt med familjer med flera kvinnor och en man, även om bara en kvinna då är juridiskt gift med mannen.
 
Sv: Polygami

Är det bara jag som tycker att det skulle kunna bli extremt rörigt. Skulle ju kunna sluta med att alla är gifta med alla typ. Säg att jag är gift och min man träffar en ny kvinna som han gifter sig med, sen träffar jag en ny man som jag gifter mig med, han är även gift med en annan som redan har 2 andra män.......:crazy:
Säger inte att jag är emot eller för det, känns bara väldigt rörigt.
 
Sv: Polygami

Är det bara jag som tycker att det skulle kunna bli extremt rörigt. Skulle ju kunna sluta med att alla är gifta med alla typ. Säg att jag är gift och min man träffar en ny kvinna som han gifter sig med, sen träffar jag en ny man som jag gifter mig med, han är även gift med en annan som redan har 2 andra män.......:crazy:
Säger inte att jag är emot eller för det, känns bara väldigt rörigt.

Va, varför skulle det bli så? Det är ju inte olagligt att ha öppna förhållanden (flera relationer) som det är idag och trots det är inte "alla tillsammans med alla". Jag t ex är bara tillsammans med han jag bor med.
 
Sv: Polygami

Är det bara jag som tycker att det skulle kunna bli extremt rörigt. Skulle ju kunna sluta med att alla är gifta med alla typ. Säg att jag är gift och min man träffar en ny kvinna som han gifter sig med, sen träffar jag en ny man som jag gifter mig med, han är även gift med en annan som redan har 2 andra män.......:crazy:
Säger inte att jag är emot eller för det, känns bara väldigt rörigt.

Hur många människor tror du man kan upprätthålla såpass seriösa relationer med att man vill gifta sig? Spontant känns det som att det är ett självsanerande problem. (Och om man nu skulle vilja vara en del av en stor, rörig stjärnfamilj så kan väl inte det vara knepigare att reda ut än dagens familjer där enda skillnaden är att man skiljer sig innan man gifter om sig?)
 
Sv: Polygami

Jag skrev att det skulle kunna bli så, inte att det skulle bli. Men jag borde kanske skrivit "det skulle kunna sluta med att alla POLYGAMISTER är gifta med alla POLYGAMISTER typ." istället.
 
Sv: Polygami

Jag skrev att det skulle kunna bli så, inte att det skulle bli. Men jag borde kanske skrivit "det skulle kunna sluta med att alla POLYGAMISTER är gifta med alla POLYGAMISTER typ." istället.

Ja för är man polygam så blir man automatisk kär och vill gifta sig med alla andra som också är det?

Känns lite som homofober som tror att om en man är homosexuell så tänder han på ALLA män
 
Sv: Polygami

Det är väl ungefär lika troligt att det "slutar" med att alla polygamister är gifta med alla polygamister, som att det nuvarande systemet skulle "sluta" med att alla som lever lite poly i öppna förhållanden är ihop med alla andra som lever lite poly i öppna förhållanden.

Även om det finns de som älskar kanske 2-3 personer så att de vill gifta sig med dem, tror jag det är ovanligt att man älskar tex 15 personer på det sättet.

Men rörigt är det ju redan, men sambosar, förhållanden vid sidan, ex som man har barn med och så vidare.

Det verkar enligt min mening bättre att anpassa lagstiftningen så att den passar människorna, på det här området, än att anpassa människorna så att vi passar lagstiftningen.
 
Sv: Polygami

Jag skrev att det skulle kunna bli så, inte att det skulle bli. Men jag borde kanske skrivit "det skulle kunna sluta med att alla POLYGAMISTER är gifta med alla POLYGAMISTER typ." istället.

Men varför skulle det bli så?

Känns som ett väldigt udda tankesätt. Och om nu alla polygamister gifter sig med alla andra polygamister - vad gör det?

Röriga familjer finns ju redan, minst sagt. Min sambo t ex har en pappa som har två söner med hans mamma och en ny fru och de har två döttrar. Hans mamma har 3 söner med två pappor och en andra man med en son och nu en tredje man med 2 söner så nu är de 5 el 6 söner och jag + plus mostrar och farmorar och gammelmormorar och alla med respektive och allt det är hur rörigt som helst.
 
Sv: Polygami

Ja för är man polygam så blir man automatisk kär och vill gifta sig med alla andra som också är det?

Känns lite som homofober som tror att om en man är homosexuell så tänder han på ALLA män

återigen, DET SKULLE KUNNA BLI SÅ...
Därmed inte sagt att det faktiskt skulle bli så. Vet inte hur jag ska säga detta tydligare.:banghead:
Jag har faktiskt svårt att tro att ni inte förstår skillnaden på "det skulle bli så" och "det skulle kunna bli så"
 
Sv: Polygami

återigen, DET SKULLE KUNNA BLI SÅ...
Därmed inte sagt att det faktiskt skulle bli så. Vet inte hur jag ska säga detta tydligare.:banghead:
Jag har faktiskt svårt att tro att ni inte förstår skillnaden på "det skulle bli så" och "det skulle kunna bli så"

Ja men det SKULLE KUNNA bli så att jag gifter mig en gång om året och därefter skiljer mig inom en vecka, det är fullt lagligt. Men det verkar inte va nåt folk anser va nån jättestor risk heller.

Jättekonstigt tänk enligt mig
 
Sv: Polygami

Men det skulle också kunna bli så att alla barn som föds i år är pojkar. Men troligen inte. (Det är lite så ditt resonemang ditt ser ut.)
 
Sv: Polygami

Det är som att prata med en vägg. Du bestämde först vad jag sa och tydligen har för åsikt om kärlek och relationer mm och håller nu fast vid det genom att bl a lägga in en massa andra jämförelser som inte har någonting med detta att göra. Men du får hitta nån annan att bråka med, jag är inte intresserad.
Antog att detta var en tråd först med en lite lättare ton och la in ett inlägg med lite glimt i ögat, men har insett att även här är man rätt kritisk till (nya?) människor. Så jag lämnar iaf tråden. Ha det bra alla.
 
Sv: Polygami

Kl
Just juridiken skulle få jobba rätt hårt... Som det ser ut idag utan äktenskapsförord och testamenten så är det ganska klart.

Partner 1 och partner 2, partner 1 dör och då ärver partner 2. Men om det nu är så Partner 1, partner 2 och partner 3, partner 1 dör, då ska delas på partner 2 och 3. Men om det då finns barn med tex mellan 1 och 2 så ska ju barnet får ärva 1, men även 2 och 3 osv.

Det blir ju även rörigt ang föräldraskap. Så jag förstår att man från myndighetshåll drar sig för att sätta igång processerna oavsett vad man anser om polygami. Jag kan tänka mig att andan är att låt dem hålla på men krångla inte till det för pappersnissarna... ;)
 
Sv: Polygami

kl

men är det en som får gifta sig med många eller ska man får gifta sig hejvilt ??

Bra fråga.

En annan fråga kan ju vara "varför måste man gifta sig med flera personer?"

Jag är antagligen konservativ, men.

1. Man behöver inte gifta sig med varandra för att leva ihop, och framför allt inte för att ha sex med varandra.
Det finns inget lagligt hinder mot att ett valfritt antal människor av ett eller båda kön bor i samma bostad. Vad de gör och inte gör i sin bostad torde vara upp till dem.

2. Varför gifta sig alls, om man inte har för avsikt att "vara dig trogen" som om jag inte minns fel är ett vanligt löfte vid bröllopet?
 
Sv: Polygami

Dom gifter sig väl precis som monogama för att dom vill gifta sig med varandra? Varför skulle dom inte få det?
 
Sv: Polygami

*kl*
Hur många av de polygama äktenskapen är baserade på kärlek och inte praktiska orsaker? Hur många av de polygama äktenskapen är en man och flera kvinnor kontra en kvinna och flera män, finns det öht äktenskap där det är en kvinna och flera män? De fall jag läst om är bortrövade kvinnor som delats av flera bröder men där ingen är gift med henne utan hon hålls som slav. :cautious: Hur kan vi garantera att de som skriver på "kontraktet" skriver på av egen fri vilja och inte blir pressade av släkt och/eller ekonomiska skäl?

Visst, jag har fördomar och ser inga problem med inbördes testamenten och att flera bor tillsammans, men jag ser problem med månggiften som de praktiseras idag. :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SWB har nu beslutat att inte längre tillåta registrering av avkommor som tillverkats med reproduktionsteknikerna OPU eller ICSI. Detta...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 198
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är redan förbjudet i fälttävlan. Nu tar det nationella ridsportförbundet förbudet mot lindor på tävling ett steg längre och...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Kultur Har precis lyssnat på denna bok och jag får inte ihop det. De flyr från Karelen till Sverige. Det är ju skitlångt? Flydde verkligen man...
Svar
17
· Visningar
701
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp