Sv: Polygami

Det är just det här jag tänker på när jag skrev mitt första inlägg, att det kan drabba väldigt många kvinnor istället för att vara en fördel för några som gifter sig av kärlek.
 
Sv: Polygami

Tack, det var precis det jag ville få fram men inte visste hur jag skulle uttrycka. Regnbågsversionen av polygami är väldigt annorlunda än den polygamin jag är van vid, som vänner eller bekanta lever i eller försöker ta sig ur.

Och globalt är det ju inget tvivel om att det är den sorts polygami som du är van vid som är den vanligaste.

Globalt tror jag å andra sidan att även de monogama äktenskapen har mycket gemensamt med den sortens polygami, förutom just att mannen bara har en fru. Det vi hör från tex Indien, är ju inte så att man börjar sjunga monogamins lov, direkt. (Räcker ju att se sig om i Sverige, för att få mängder av avskräckande exempel.)

Utan att ha något alls på fötterna egentligen, tänker jag mig att det inte spelar så stor roll ur jämställdhetsaspekten om vi tillåter polygami eller inte. Men jag tror inte heller att de flesta polygama äktenskapen i Sverige skulle ingås mellan "regnbågspolygamister", utan snarare inom de grupper du har erfarenhet av.

Och sen tror jag inte att förhållanden - oavsett könsfördelning och antal parter - på något automatiskt sätt blir schyssta och jämställda bara för att de är av "regnbågssorten".

Egentligen tror jag att den främsta anledningen till att jag tycker att man gott kan införa polygami i lagstiftningen, är att jag är så oengagerad i hela äktenskapsgrejen. Om jag fick bestämma, skulle vi nog snarare skrota hela äktenskapsbalken och låta folk göra som de tycker.
 

Liknande trådar

Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 198
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är redan förbjudet i fälttävlan. Nu tar det nationella ridsportförbundet förbudet mot lindor på tävling ett steg längre och...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp