Sv: Polygami

Fast det problemet skulle vi ha redan idag då, även om kvinnan bara skulle "tillhöra" en man.

Jag känner till flera kvinnor som har 2 manliga partners. Och ska man göra månggifte lagligt så ska det SJÄLVKLART vara ok åt båda hållen, samt med vilka kön man vill. Man skulle tex kunna gifta sig med en man och en kvinna.

Nu skulle inte jag vilja vara med flera, jag är ganska monogam av mig, men alla är inte som mig, och självklart tycker jag att man ska få leva sitt liv som man själv vill.
Att staten ska bestämma en sådan sak tycker jag bara är absurt.
 
Sv: Polygami

Bra fråga.

En annan fråga kan ju vara "varför måste man gifta sig med flera personer?"

Jag är antagligen konservativ, men.

1. Man behöver inte gifta sig med varandra för att leva ihop, och framför allt inte för att ha sex med varandra.
Det finns inget lagligt hinder mot att ett valfritt antal människor av ett eller båda kön bor i samma bostad. Vad de gör och inte gör i sin bostad torde vara upp till dem.

2. Varför gifta sig alls, om man inte har för avsikt att "vara dig trogen" som om jag inte minns fel är ett vanligt löfte vid bröllopet?

Varför gifter sig monogama människor? Av romantiska skäl, av juridiska skäl, för att visa omvärlden att "vi hör ihop", what ever. Ingen ifrågasätter varför man i ett monogamt förhållande vill gifta sig. Om jag vill gifta mig måste jag välja vilken partner som ska "rankas högre". Eftersom jag vägrar göra det valet (det är ungefär som att fråga en förälder vilket som är favoritbarnet...) har jag bara att välja att inte gifta mig alls...

På frågan om juridiskt krångel så blir det väl ännu krångligare om man fortsätter som nu. Om jag gifter mig med en partner men skaffar barn med den andre kommer det bli ett sjujäkla krångel...
 
Sv: Polygami

Precis, det här ÄR en verklighet som vi inte kan blunda för.
.

Varför är det så viktigt att gifta sig, Man kan leva ihop tillsammans utan att gifta sig, eller varför inte göra en låtsas cermoni. Fårhållandet blir varken bättre eller sämre.
 
Sv: Polygami

Kl
Just juridiken skulle få jobba rätt hårt... Som det ser ut idag utan äktenskapsförord och testamenten så är det ganska klart.

Partner 1 och partner 2, partner 1 dör och då ärver partner 2. Men om det nu är så Partner 1, partner 2 och partner 3, partner 1 dör, då ska delas på partner 2 och 3. Men om det då finns barn med tex mellan 1 och 2 så ska ju barnet får ärva 1, men även 2 och 3 osv.

Det blir ju även rörigt ang föräldraskap. Så jag förstår att man från myndighetshåll drar sig för att sätta igång processerna oavsett vad man anser om polygami. Jag kan tänka mig att andan är att låt dem hålla på men krångla inte till det för pappersnissarna... ;)

Fast det är ju så redan idag iaf ju

Partner 1 är gift med partner 2 , får 2 barn, skiljer sej, gifter sej med partner 3
Partner 1 dör , då ska ju partner 2s barn ha del av arvet samt partner 3, hur kan de då va nån skillnad om Partner 1 fortfarande är gift med partner 2 när den dör ?

Dvs ser inga problem med månggifte ;) Är man "lagd" åt det hållet och vill ha den "trygghet" som ett giftermål erbjuder är det klart man ska ha den möjligheten ..

(eller jo jag ser "Problemet" men tycker ändå folk ska få gifta sej med vem/vilka de vill ;) )
 
Sv: Polygami

Den här frågan blir allt "tyngre" ju mer man läser :D solklart anser jag att alla ska få leva som de vill och nog borde alla få gifta sig med hur många de vill. Själv hade jag inte ens reflekterat över att det kanske fanns de som önskade fler äkta makar än en :) Yes juridiskt blir det nog rörigt men det kan väl inte vara värre än att det borde gå att lösa om man gav sig fan på det? Kärnfrågan VARFÖR det inte är tillåtet idag verkar ingen kunna ha svarat på det borde väl finnas tyngre argument än att det blir så strulligt juridiskt? Nå lagen har ju ändrats en gång rätt nyligen så att samkönade äktenskap nu är möjligt så det kanske kommer?
 
Sv: Polygami

Kärnfrågan VARFÖR det inte är tillåtet idag verkar ingen kunna ha svarat på det borde väl finnas tyngre argument än att det blir så strulligt juridiskt? Nå lagen har ju ändrats en gång rätt nyligen så att samkönade äktenskap nu är möjligt så det kanske kommer?

Jodå vi är två som har svarat att "varför" är att lagen är gammal och sannolikt av religiösa skäl.
Ytterligare andra har föreslagit "kulturella skäl" vilket nog om man går tillbaka historiskt blir nästan samma svar.

Jag tror i och för sig att månggifte inte fanns i Sverige innan kristnandet heller - vikingarna är inte kända för att idka månggifte.
 
Sv: Polygami

Okej, men jag läste det mer som spekulation inte att någon visste konkret att det är därför? Och om man ser till hur samhället ser ut idag så kanske lagarna borde uppdateras? Vi har ju inte tillåtit samkönade äktenskap tidigare heller av ungefär samma skäl dvs religion i igrunden ( rätta mig om jag har fel?)
 
Sv: Polygami

Okej, men jag läste det mer som spekulation inte att någon visste konkret att det är därför? Och om man ser till hur samhället ser ut idag så kanske lagarna borde uppdateras? Vi har ju inte tillåtit samkönade äktenskap tidigare heller av ungefär samma skäl dvs religion i igrunden ( rätta mig om jag har fel?)

Men tror du verkligen att det ens existerar ett mer precist och distinkt svar på frågan "varför" än så? Det är ju inte så att man vid något historiskt tillfälle satte sig ner i den beslutande församlingen och bestämde a) att folk som vill gifta sig ska få göra det, b) att detta endast gäller för en man och en kvinna.

Hela grejen har ju vuxit fram, på lite olika sätt på olika håll i världen, beroende på en massa kulturella och sociala faktorer och vilken sorts problem man vill lösa genom lagstiftningen. Historiskt har det ju handlat både om (mannens) rätt till egendom, om barnens arvsrätt och om att skydda (och kontrollera) kvinnan.

Så ja, det är nog ungefär samma sak som med samkönade äktenskap. Där har ju historiskt inte heller äktenskap påverkat de gemensamma barnens arvsrätt, eftersom det inte blir några gemensamma (dvs biologiska) barn.
 
Sv: Polygami

Precis, det här ÄR en verklighet som vi inte kan blunda för.
.

Varför är det så viktigt att gifta sig, Man kan leva ihop tillsammans utan att gifta sig, eller varför inte göra en låtsas cermoni. Fårhållandet blir varken bättre eller sämre.

Har man barn så är det ganska viktigt om den ena föräldern dör
 
Sv: Polygami

Nä kanske inte men jag tror säkert att det har diskuterats på regeringsnivå? Frågan bör väl ha kommit upp någon gång och då måste man ju ändå ha fattat någon form av beslut för att inte prova sakfrågan? Precis som samkönade äktenskap har diskuterats och man har beslutat att göra förändringar?
 
Sv: Polygami

Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.

Just din argiumentation var väl det som gjorde att Centerpartiet fick hån och kritik när idéprogramgruppen i sitt förslag öppnade för månggifte. Den högröstade majoriteten är monogama samt att man kopplade det till kvinnorförtryck och män med många fruar.

Fast de polypersoner jag känner till är alla kvinnor...

/tanten - strikt mono
 
Sv: Polygami

Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.

Anledningen är väl att man älskar fler än en på samma sätt och vill ha ett äktenskap med flera än en men på samma sätt som de monogama.
Alla jag vet som vill gifta sig med flera är svenska kvinnor för övrigt.
Fanny- ogift nåt år till.
 
Sv: Polygami

Fast de polypersoner jag känner till är alla kvinnor...

Samma här, nästan. Jag kan på rak arm komma på ungefär fyra mer eller mindre avlägset bekanta kvinnor som lever med två män vardera.

Sen tror jag att jag ytligt känner till två trekanter, bestående av tre kvinnor som alla tre är ihop med varandra.

Och så vet jag en man som lever med en kvinna och en man.

Jag skulle dock inte bygga statistik på mina exempel.
 
Sv: Polygami

Och de enda polygama människor jag känner är män och kvinnor från Västafrika där maken har tagit flera fruar och frun får helt enkelt bara leva med det. Jag har en vän som går och hoppas på att nån gång få bli sin pojkväns andrahustru, trots att hon vet vad det kommer innebära för henne. Hon är mycket yngre än förstahustrun och har barn sedan tidigare - hon kommer alltså med största sannolikhet inte att bli accepterad av förstafrun. Trots det är det hennes stora hopp här i livet - för det skulle innebära att mannen försörjer hennes dotter och att hon inte behöver oroa sig över mat och pengar längre.

Det här är inte menat som nåt form av argument mot polygamiska äktenskap - just dem har jag ingen åsikt om faktiskt - men bara för att bredda diskussionen lite. Det känns som att svenskar som är för detta blir så otroligt blinda ofta för hur det faktiskt kan se ut, eftersom de verkar basera sin argumentation enkom på sin egen bekantskapskrets. De jag känner som faktiskt lever i länder där man praktiserar månggifte ser det som oerhört problematiskt - just för att kvinnans ställning blir än mer hotad. Pressen på kvinnorna blir så stora för de har ett jädra hot hängandes över sig; om du inte gör si eller så så kanske din man tvingas ta sig en till fru.

Dessa problem finns väl dock mer eller mindre i de flesta kulturer, och har kanske inte så mycket med själva månggiftet att göra. Vad vet jag.
 
Sv: Polygami

Jag tror anledningen till att frågan om månggifte inte tagits upp i någon statlig utredning är att det skulle innebära enormt stora förändringar på en mängd områden i samhället. I de länder månggifte är lagligt finns ingen välfärdsstat i vår mening.
Förutom arvsrätten skulle det t ex påverka pensioner, försäkringar, bidragssystemet, fastställande av faderskap.
 
Sv: Polygami

Jag känner nog också till ett par sådana familjer, vid närmare eftertanke. Eller har bott granne med dem, snarare, utan att direkt känna dem.

Vad jag tänker mig, är dels att en svensk lagstiftning inte enbart skulle öppna för män att ha flera fruar, utan vara könsneutral. Det är ju den svenska äktenskapsbalken redan.

Dels att vi faktiskt inte har jämställdhet inom paret/konstellationen som villkor för att få gifta sig i Sverige. (Hur välkommet det än vore, så känns det lite integritetskränkande att man skulle undersöka om parterna är jämställda nog innan de får ingå äktenskap.)

Sen har ju svensk kyrklig tradition ett långtgånget ideal om att ingå äktenskap frivilligt (det är tex därför man inte har tillämpat att pappan leder fram bruden till altaret vid bröllopet), som väl högst troligt inte alla giftermål har levt upp till, oavsett parternas kulturella bakgrund. Jag menar, tvång kan alltid ske om det vill sig illa.

Även den svenska äktenskapsbalken ska nog i alla fall historiskt också förstås som en rätt patriarkal ordning, tror jag?

Men jag tänker också att det är lite underligt (eller ironiskt) att så många av polyförespråkarna verkar se polygrejen som så ny och radikal, när i själva verket månggifte "alltid" har funnits och ofta har varit långt ifrån radikalt i samma mening som de själva vill lägga i ordet.
 
Sv: Polygami

De jag känner som faktiskt lever i länder där man praktiserar månggifte ser det som oerhört problematiskt - just för att kvinnans ställning blir än mer hotad. Pressen på kvinnorna blir så stora för de har ett jädra hot hängandes över sig; om du inte gör si eller så så kanske din man tvingas ta sig en till fru.

Det kanske är så att kvinnor som kommer hit till Sverige från länder med månggifte tycker att det är bra att det inte är tillåtet här.
 
Sv: Polygami

Men jag tänker också att det är lite underligt (eller ironiskt) att så många av polyförespråkarna verkar se polygrejen som så ny och radikal, när i själva verket månggifte "alltid" har funnits och ofta har varit långt ifrån radikalt i samma mening som de själva vill lägga i ordet.
Tack, det var precis det jag ville få fram men inte visste hur jag skulle uttrycka. Regnbågsversionen av polygami är väldigt annorlunda än den polygamin jag är van vid, som vänner eller bekanta lever i eller försöker ta sig ur.

Häromdagen satt jag med i en gruppdiskussion med ungdomar i Dakar. När en tjej sa att hennes dröm i livet var att bara ha två barn och vara sin mans enda hustru blev hon hånad av övriga i gruppen - utbildade tjejer och killar 20-25 år gamla. Hon var ju galen, trodde hon på självaste allvar att någon man skulle nöja sig med bara två barn?! Och trodde hon på fullaste allvar att han skulle nöja sig med bara henne, särskilt som hon bara ville ha två ynka ungar? De gick så hårt åt henne att det gjorde ont i hjärtat men jag blev imponerad av att hon då sa att hon hellre levde ensam än med en man som inte förstod eller respekterade henne. Otroligt ovanligt att höra där kan jag säga, till och med i moderna Dakar är det ett bold statement.

Du har rätt i att tvång kan komma ur annat också - vi förbjuder inte äktenskapet bara för att vissa tvingas till det (pga strukturer eller direkt tvång).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SWB har nu beslutat att inte längre tillåta registrering av avkommor som tillverkats med reproduktionsteknikerna OPU eller ICSI. Detta...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 198
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är redan förbjudet i fälttävlan. Nu tar det nationella ridsportförbundet förbudet mot lindor på tävling ett steg längre och...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Kultur Har precis lyssnat på denna bok och jag får inte ihop det. De flyr från Karelen till Sverige. Det är ju skitlångt? Flydde verkligen man...
Svar
17
· Visningar
701
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp