Ponny bland stor häst?

lis

Trådstartare
Min dotter har ev.lånat en 7årig ponny precis inriden som inte är mätt eller har chipmärkning. Hon frågade mej en sak som jag inte kunde svara på så jag lägger ut frågan här: Om jag vill ut och tävla någon lokaltävling i sommar bland stora hästar(eftersom ponnyn ej har chip+mätintyg)bara för miljöträningskull , får jag då tävla bland ponnysar nästa år? (Då ska den naturligtvis ha chip och mätintyg)
 
Sv: Ponny bland stor häst?

Vad jag har hört så får den inte starta ponny samma år, men nästa år borde ju då gå bra..
 
Sv: Ponny bland stor häst?

Är rätt säker på att det inte är tillåtet att starta bland ponnyer igen efter att ekipaget startat bland stora hästar. Enl. TR börjar en ponny som tävlats bland stora hästar inte räknas som ponny igen förrän efter försäljning eller stadigvarande ryttarbyte och i det här fallet ska det väl vara samma ryttare på ponnyn?

För mig låter det som en bättre idé att chipmärka och mäta ponnyn direkt. Chipmärkningen är ju för livet, men mätningen är ju förstås tvunget att göra om till nästa år (då det är slutmätning som gäller).

Ett annat alternativ är ju så klart (om din dotter börjar närma sig övre gränsen för ponnyåldern i vilket fall) att fortsätta tävla ponnyn bland stora hästar efter i år.

Men är det bara miljöträning ni är ute efter är ju det allra smidigaste (och billigaste) att åka på träningstävlingar, clear rounder, klubbtävlingar, programridningar och kanske att be om att få starta utom tävlan. Är ponnyn precis inriden (och för gammal för årgångstävlingarna som ungponny) är det ju inte själva tävlings- och konkurrensmomentet man är ute efter i första hand, utan allt runt omkring.

(Ska själv ut med min 7-åriga ponny på tävlingar i år, är det tänkt. Men eftersom jag passerat ponnyåldern för ett bra tag sedan blir det ju bland stora hästar som gäller för oss.)
 
Sv: Ponny bland stor häst?

(Ska själv ut med min 7-åriga ponny på tävlingar i år, är det tänkt. Men eftersom jag passerat ponnyåldern för ett bra tag sedan blir det ju bland stora hästar som gäller för oss.)

Jag förutsätter att du vet om att du får starta hoppning i avdelning B på ponnytävlingar med din ponny :laugh: Däremot funkar ju tyvärr inte det i dressyr och ft.
Dock är ju avd B inte aktuellt om man vill "tävla på riktigt".
 
Sv: Ponny bland stor häst?

Jo, jag har koll på det, men jag tror nog att vi ska börja med att hålla oss på marken. :D Sedan får jag nog erkänna att något av det värsta stället jag kan tänka mig att befinna mig på är just på en framhoppning på en ponnytävling... :angel: Blir det hoppning för oss så blir det på klubbens träningstävlingar i så fall. Högre ambitioner inom den disciplinen har jag inte i nuläget.

Men tycker att det är väldigt bra att det finns en avd. B, till skillnad från i dressyren där reglerna verkar sättas utifrån... ja, utifrån vaddå egentligen?! Har aldrig hittat någon riktigt logisk "röd tråd" när det gäller väldigt många aspekter av dressyrreglerna. :grin:

Ska, för övrigt, bli lite intressant att ge sig ut bland stora hästar med en ponny. Får väl se om de nedlåtande blickarna och kommentarerna som man hört talas om kommer att infinna sig. :devil:
 
Sv: Ponny bland stor häst?

Jag tycker helt ärligt inte att framhoppningarna är så hemska som många tycks tro. Jag har inte varit på jättemånga sådana härnere i Småland men lär få prova på det under året. Ska ut på lite hopptävlingar med min nyblivna 4-åring. (Ponny för övrigt ;) )
Har både ridit, stått som "coach" och varit ansvarig för framhoppningen och så mycket problem har det inte varit. Någon som rider i vägen kan det vara ibland men det är sällan det inträffar någon incident.

Dressyren och deras regler är, hrm, lite speciella :angel:

Jag tror inte du får så värst mycket nedlåtande kommentarer. Har två kompisar som tävlat dressyr med sina ponnyer och de har inte fått kommentarer av negativ karaktär. Båda har iofs gått bra och ofta tagit segrar och placeringar men ändå.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 091
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp