Bukefalos 28 år!

Ponny eller stor häst?

P

ponnyryttaren56

Vet inte om tråden kommit rätt, men hoppas det.

Jag är 14 år och har en egen ponny. Det är min första och han är d-ponny, men en ganska liten sådan.
Eftersom han är ganska liten, så kommer ju den skärrande tanken upp att jag kommer behöva sälja honom när jag blir för stor.
Då är min fråga, ska man titta efter en stor häst som jag kan ha tillsammans med min mamma (hon rider också och är duktig) eller om jag ska titta efter en maxad d-ponny för att "hålla kvar i mina ponny år" ? Jag har flera vänner med ponnier som säger att man ska försköka tävla ponny tills man inte får det längre.

Så ponny eller stor häst? Vad tycker ni om att tävla de olika osv. :)
 
Sv: Ponny eller stor häst?

växer du ur en liten d-ponny är risken stor att du snart växer ur en maxad, så jag skulle köpa en storhäst om jag vore du. Den har du glädje av betydligt längre.
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Hur lång och tung är du i dagsläget? Vilken gren tävlar du och hur mycket?
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Jag har inte vuxit ur honom än, har kanske ett år kvar med honom iaf :)
Jag känner många som har ponny och häst, och dom säger att ponny tävlingar är roligare osv.
Såklart ja skulle kunna ha en stor häst längre, men jag har inte ridit så många stor hästar faktiskt, fast jag ridit i ca. 8 år.
Det känns som om stor häst är en helt annan sak, men det kanske det inte är? :d
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Jag är runt 160 lång skulle jag tro, vet inte vad jag väger, kanske upp mot 50 (?).
Jag tävlar mest hoppning, men är även ute på dressyr tävlingar också :)
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Jag är lika stor som du, 21 år och tävlar c-ponny i dressyr ; ) (utom tävlan såklart, den är unghäst).

Det går inte att säga rakt av vad som är bäst, tycker det är så personligt, det är flera faktorer som spelar roll. Exempelvis hur stor du är, uppskattningsvis hur mycket du har kvar att växa, hur stor är ponnyn, framförallt, vad har du för mål och ambitioner?

Jag tycker att ponnytiden är den tiden man ska ta vara på - häst kan man tävla tills man är skrynklig! (kolla på Ulla Håkansson och Kyra K t.ex.). Så jag ser inte alls varför man vill stressa bort den tiden eftersom man inte kan ta igen den... även om man är liten nog att tävla ponny även som vuxen så tickar åldern på och du tävlar inte längre mot dina kompisar utan mot barn, som du inte känner.
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Jag ser det som att det finns 2 alternativ:

1. Köpa en storhäst, en övervuxen ponny kanske om du vill ha kvar "ponnypsyket".

2. Köpa en grövre maxad D-ponny (inte grov som i arbetshäst, men som bär upp lite mer längd).

Växer du ur en liten D-ponny så tar det gissningsvis inte lång tid innan du vuxit ur en maxad också, som någon redan skrivit. Därför tycker jag inte att det är någon idé att köpa någon smäcker ponny i det läget, det leder bara till att du får byta snart igen.

Sen är det ju också så att ponnyåren är för många de roligaste, så kan du hitta en ponny som bär upp mycket längd och där du kan växa en hel del till innan du blir för stor så skulle jag då se det som ett bättre alternativ :)

Jag själv hade väl egentligen inga vidare ponnyår, men det var främst för att min första ponny var så fruuuuuktansvärt envis (russ som levde upp till precis alla fördomar som möjligen kan finnas om dem :grin:) och några tävlingar var det inte tal om, sedan köpte jag en genomhärlig D-ponny, hon var dock arab, så hon var egentligen "kortvuxen storhäst" :p Så de där typiska ponnierna har jag inte haft, men jag är himla nöjd ändå :)

Under tiden jag hade araben red jag förutom henne två andra hästar, ett halvblod som gick höga klasser i dressyr, och en travare under utbildning, då var jag ungefär 14 år och efter araben köpte jag storhäst, så jag gick ifrån ponny ganska tidigt. Idag är jag 18 år och har ett fullblod på 171cm, och har aldrig haft en häst jag trivts bättre med :) Det har ju visserligen väldigt lite med storleken att göra, men jag hade gärna bytt alla mina ponnyår mot fler år med honom.

Mitt råd är slutligen att titta på både ponnier och storhästar, för att sedan köpa en som du trivs med. Du kommer ha roligare med en storhäst du trivs med än med en ponny bara just för att den är en ponny, om du förstår vad jag menar ;)
 
Sv: Ponny eller stor häst?

Du borde ju lugnt klara dig med en D-ponny om du inte sticker iväg som 17 på längden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp