ponny- & hästlicens

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Sozzo92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 582
S

Sozzo92

Fick höra av en kompis att om jag har en ponny som jag vill tävla i storhästklasser OCH löser storhästlicens för den så kan jag inte lösa ponnylicens till den igen. Inte heller om jag säljer hästen så kommer nya ägaren att få tävla ponnyn i ponnyklasser igen? Är detta sant?!??? :crazy::confused:

Sv: ponny- & hästlicens

den nya ägaren får tävla den som ponny,men jag tror inte att du får det

Du löser ju bara ponnylicens en gång och, som jag har förstått det (ska nämligen göra det här själv till nästa år) så kan du "frysa" den befintliga ponnylicensen hos Ridsportsförbundet under tiden ponnyn ska tävlas bland stora hästar. Hästlicens behöver du ju bara lösa om du tänker tävla regionalt, för på lokaltävling krävs ju ingen hästlicens. För mig känns det dock lite onödigt att tävla högre än lokaltävling med en ponny (tävlar i dressyr).

Och jo, ponnyn får tävlas som ponny igen vid ägarbyte eller "stadigvarande ryttarbyte" (och då avslutar man väl bara frysningen av ponnylicensen antar jag).

Och tävlar du i hoppning finns det väl numera en avd. B där man får starta ponny som vuxen...? (För jag antar att anledningen till att tävla en ponny bland stora hästar är just åldersgränsen? Och då är det ju ganska logiskt att man själv aldrig får tävla sin ponny i ponnyklasser igen.)

Fast detta kanske bara var en rent hypotetisk fråga...?

Jag är 19 år och tävlar min D-ponny mot storhästar. :)

Jag tävlar bara lokalt nu, och i och med att det inte behövs licens för varken ponny eller häst på lokala tävlingar så är inte ponnylicensen fryst (han har ponnylicens, vi tävlade nationellt när jag var under 18) men jag får ju inte heller tävla honom mot ponnyer nu när jag startat honom mot storhästar. För jo, innan man startar mot storhästar första gången så får man tävla bland ponnyer, trots att man är 19. Man startar då i avd. B, både i hoppning och dressyr, men då rider man ju inte om några placeringar utan det går till precis som för en ungponny - går man felfritt får man en rosett. Detta tyckte inte jag var så spännande i längden så därför började jag tävla mot storhästar istället. :)

I och med den nya tävlingsdatabasen/anmälningssystemet var jag tvungen att kontakta SvRF och be dem ändra honom från D-ponny till Ridhäst i tävlingsdatabasen, annars gick det inte att anmäla honom till Ridhästklasser. På så vis kan de även vara säkra på att jag inte "fuskar" och startar honom mot ponnyer igen, för det går inte att anmäla en Ridhäst till ponnyklasser. ;) Såvida jag inte skulle göra en skriftlig anmälan då men jag förstår inte varför man skulle vilja fuska om en sån sak... eftersom det nu är en regel. Dock kan jag å andra sidan finna det liiite löjligt, att en ponny t.ex. inte får lov att tävla som ponny i hoppning med en ryttare under 18 samtidigt som den tävlar mot storhästar i dressyr med en ryttare över 18, men jaja, det hör inte hit.

När det sker ett stadigvarande ryttar- eller ägarbyte får ponnyn lov att tävla som ponny igen. Om man har tävlat över lokala klasser med den och ponnylicensen blivit fryst är det bara att "ta tillbaka" ponnylicensen om ponnyn skulle tävla som ponny över lokala klasser igen, då fryses hästlicensen istället.

För övrigt kan jag säga att det är ungefär lika svårt att tävla med en D-ponny mot storhästar som det är att tävla den mot andra D-ponnyer, eller som det är att tävla en storhäst mot en storhäst. Ingen skillnad alltså, i alla fall inte med min ponny. Det har nog mer med individen att göra än vad det har med mankhöjden att göra. Notera dock att jag pratar om lätta hopp- och dressyrklasser nu, när det blir högre svårighetsgrad så tror jag att det kan börja bli svårt för en ponny att hävda sig, t.ex. kan avstånden bli knepiga i högre hoppklasser.

Fråga då jag snart får hem ponny, gick det smidigt med ändringen till SvRF? Ringa, maila, vad gjorde du?

Nej, det finns ingen avd. B i dressyr längre tyvärr. Vuxna ryttare får ställa upp på ponnytävlingar, men endast med ungponny (4-6 år), och de är då utom tävlan (och är också de första som ska plockas bort vid ev. bortlottning). I hoppning finns det väl däremot en avd. B som är öppen för "alla", oavsett ålder på ponnyn (var länge sedan jag tävade i hoppning och är inte så insatt längre, men det är så jag har fattat det?).

Jaha okej, jag trodde det gällde i dressyren också. :)

Japp, de ändrade reglerna förra året så att man fick starta alla ponnyer, även de över 6 år, i avd. B, med överårig ryttare. I hoppning. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 542
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur