Sv: ponny- & hästlicens
Jag är 19 år och tävlar min D-ponny mot storhästar.
Jag tävlar bara lokalt nu, och i och med att det inte behövs licens för varken ponny eller häst på lokala tävlingar så är inte ponnylicensen fryst (han har ponnylicens, vi tävlade nationellt när jag var under 18) men jag får ju inte heller tävla honom mot ponnyer nu när jag startat honom mot storhästar. För jo, innan man startar mot storhästar första gången så får man tävla bland ponnyer, trots att man är 19. Man startar då i avd. B, både i hoppning och dressyr, men då rider man ju inte om några placeringar utan det går till precis som för en ungponny - går man felfritt får man en rosett. Detta tyckte inte jag var så spännande i längden så därför började jag tävla mot storhästar istället.
I och med den nya tävlingsdatabasen/anmälningssystemet var jag tvungen att kontakta SvRF och be dem ändra honom från D-ponny till Ridhäst i tävlingsdatabasen, annars gick det inte att anmäla honom till Ridhästklasser. På så vis kan de även vara säkra på att jag inte "fuskar" och startar honom mot ponnyer igen, för det går inte att anmäla en Ridhäst till ponnyklasser.

Såvida jag inte skulle göra en skriftlig anmälan då men jag förstår inte varför man skulle vilja fuska om en sån sak... eftersom det nu är en regel. Dock kan jag å andra sidan finna det liiite löjligt, att en ponny t.ex. inte får lov att tävla som ponny i hoppning med en ryttare under 18 samtidigt som den tävlar mot storhästar i dressyr med en ryttare över 18, men jaja, det hör inte hit.
När det sker ett stadigvarande ryttar- eller ägarbyte får ponnyn lov att tävla som ponny igen. Om man har tävlat över lokala klasser med den och ponnylicensen blivit fryst är det bara att "ta tillbaka" ponnylicensen om ponnyn skulle tävla som ponny över lokala klasser igen, då fryses hästlicensen istället.
För övrigt kan jag säga att det är ungefär lika svårt att tävla med en D-ponny mot storhästar som det är att tävla den mot andra D-ponnyer, eller som det är att tävla en storhäst mot en storhäst. Ingen skillnad alltså, i alla fall inte med min ponny. Det har nog mer med individen att göra än vad det har med mankhöjden att göra. Notera dock att jag pratar om lätta hopp- och dressyrklasser nu, när det blir högre svårighetsgrad så tror jag att det kan börja bli svårt för en ponny att hävda sig, t.ex. kan avstånden bli knepiga i högre hoppklasser.