Ponny med ryggproblem

Sv: Ponny med ryggproblem

Graman på så unga hästar för att få dem gå "i form" är enligt mig ett jävla ofog.

Sätt upp en ryttare som kan få henne att jobba på rätt sätt utan hjälptyglar, med en ärlig framåtbjudning (då slutar hon tjafsa i munnen). Då blir det en lättriden ponny som är schyst att rida.
Hon ser inte ut som någon stjärnskikare precis så gramanen är inte nödvändig. Jag skulle tippa på att hon skjuter på så mycket med bakbenen att hon hamnar på bogarna med ryttare på ryggen (därav kotledsinf), hon behöver en ryttare som klarar av att balansera upp henne tills hon är så stark att hon gör det av sig själv.

Jag tycker dessutom att du målar fan på väggen, för jag ser inga större fel på din ponny på bilderna och nu säger du att hon är mycket bättre.


Jag funderar på om det här gör att du ser världen lite mörkare än vad den egentligen är?

Nja måla fan på väggen vet jag inte. Men när jag pratat med vet, massör och hovslagare så har de inte haft så höga förhoppningar. Och om man ska läsa sig till hästar med rygg problem så är det inte så bra att det börjar på en 4!§ åring.

Men jag hoppas verkligen hon ska hålla sig fin i ryggen! Och ja hon är mycket bättre i ryggen. Nu är det snart 2 månader sedan vi började tömköra henne så jag är glad över att det verkar ha fungerat! Jag har som sagt bytt ryttare på henne och hon är duktig. Har även funderat på gramanen och då ingen här tror det kommer fungera som jag trodde. Och ni inte tror den kommer behövas så kommer det inte bli någon! Alltid bra att få andra synvinklar!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Dessa igångsättningsråd fick jag av veterinär efter att min häst blivit diagnosticerad och behandlad. Fick jobba från marken med tömkörning och promenader i ca 2 månader och behandla med massage och laser ca var 3-4 vecka. Nu efter 4 månader rids hästen 3 ggr i veckan (mest skritt och lite trav), tömkörs 2 ggr (i alla gångarter) och promeneras för hand resten av tiden. Kommer även fortsättningsvis masseras och laserbehandlas ca var 5-6 vecka. Hästen känns och ser finare ut än någonsin tidigare så det har verkligen gett resultat även om vi har mycket kvar.

Jag kommer sakta bygga på och mitt mål är att hästen ska bli ridbar i alla gångarter och kunna ridas 3-4 ggr i veckan. Tömkörningen kommer jag alltid fortsätta med.


Det är något sådant jag tänkt med henne. Dvs fortsätta tömköra henne 2-3 dgr/veckan. Med ridning 2 dgr. Sakta och säkert. Kommer även fortsätta med massage 1 ggr/veckan ett tag till. För att senare utöka. Om det går som vi vill!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Jag menar inte att vara elak eller verka dryg, men jag har läst hela tråden och tycker att här med uppdateringen är det mils från ditt orginalinlägg? Vad hände med att ryggen skulle kollas upp ordentligt? Jag säger inte att den måste ha fysiska problem med ryggen men jag skulle verkligen börja fundera när massören går igenom en häst h*n vet haft problem och inte är kollad och att man sedan byter väg helt och hållet.
Det jag ser när jag kollar på bilderna är en ponny som saknar muskler.

Missade du att jag skulle vänta med klinik om ponnyn blivit bättre? Jag trodde verkligen inte att hon hade blivit det. Men är så glad! Har även pratat med vet som inte tycker det behövs besök. Utan vi ska börja rida henne lite. Och se hur det utvecklas!

Massören har följt ponnyn hela tiden, ända från dag ett och är väl medveten om de problem som funnits!

Brist på muskler vet vi att det är och det sa även massören. Just därför tror vi alla, inkl vet att hon kommer bli bättre när hon fått mer muskler.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Jag HOPPAS att jag svarat på det ni undrar. Har jag missat något så fråga igen. Jag har inte svarat på alla inlägg utan ni kan hitta svar i de inlägg jag svarat på. Hoppas jag!

Kom gärna med tips på hur ridningen ska startas! Det verkar som ni har fullt med tips och ideér!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Jag hade nog väntat med ridningen tills hon slutar ömma i ryggen..Risken är att det inte släpper, även med regelbunden massage som är kanon, om hon inte får vila från extra påfrestning och få tillfälle att bygga upp sig.
Bra med tömkörningen:idea:

Men om/ när ni nu rider, rid på raka spår, aktiv skritt inga volter hade jag jobbat på i nuläget. Skritt i minst 4 veckor iaf tycker jag. (jag har ett mer ingående schema som vi fått i vår utbildning om du vill ha fler tips)
Löshoppning är bra för en rygg som behöver komma upp, inga höjder utan bara så hon får upp ryggen i sprången, cavaletti i olika höjder i tömkörningen, klättra om ni har bra backar, men undvik med ryttare på ryggen, utan från marken.

Jag tror att det gäller att ta det lugnt, vänta med hellre med rindingen nån vecka extra.
Även om det är en duktig ryttare så tror jag inte hon kommer orka/vilja jobba ihop och upp med ryggen om hon ömmar fortfarande. och som jag ser det, är det ju just där hon ömmar hennes svaga punkt, och ser ut att ha varit under hela hennes liv vad jag kan se utifrån bilderna.

Härligt att du verkar så mån om denna fina ponny, och att du är villig att lyssna lite på vad olika har att komma med för tips och sen komma till egna lösningar eftersom du känner hästen, det tycker jag symboliserar en bra hästägare:bow:
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Jag hade nog väntat med ridningen tills hon slutar ömma i ryggen..Risken är att det inte släpper, även med regelbunden massage som är kanon, om hon inte får vila från extra påfrestning och få tillfälle att bygga upp sig.
Bra med tömkörningen:idea:

Men om/ när ni nu rider, rid på raka spår, aktiv skritt inga volter hade jag jobbat på i nuläget. Skritt i minst 4 veckor iaf tycker jag. (jag har ett mer ingående schema som vi fått i vår utbildning om du vill ha fler tips)
Löshoppning är bra för en rygg som behöver komma upp, inga höjder utan bara så hon får upp ryggen i sprången, cavaletti i olika höjder i tömkörningen, klättra om ni har bra backar, men undvik med ryttare på ryggen, utan från marken.

Jag tror att det gäller att ta det lugnt, vänta med hellre med rindingen nån vecka extra.
Även om det är en duktig ryttare så tror jag inte hon kommer orka/vilja jobba ihop och upp med ryggen om hon ömmar fortfarande. och som jag ser det, är det ju just där hon ömmar hennes svaga punkt, och ser ut att ha varit under hela hennes liv vad jag kan se utifrån bilderna.

Härligt att du verkar så mån om denna fina ponny, och att du är villig att lyssna lite på vad olika har att komma med för tips och sen komma till egna lösningar eftersom du känner hästen, det tycker jag symboliserar en bra hästägare:bow:



Jättebra tips! Precis vad jag ville ha. Tips alltså!

Ja vi har ju fortfarande snö här och där ponnyn står finns inte paddock eller ridhus. Så det kommer bli lugnt i skogen. Dvs rakt fram. Tills vi kan komma ut med trailen där (is på heeeela vägen).

Men tycker det låter bra med skritt i iaf 1 månad. Något jag redan tänkt på coh att fortsätta med tömkörningen.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Min första reaktion när jag ser första bilden du lagt in är:
Oj, en spatthäst.

Men allvarligt? En bild och du är säker på att kraken har spatt? Är väldigt förvånad då jag alltid har tyckt att du har varit en av dom med väldigt god kunskap om hästar här på forumet. men att sätta en spattdiagnos efter ett foto. Hmm, kalla mig väldigt skeptisk.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Detta är vad jag hade gjort:

Åkt till Hbg (en tisdag när LJ är där). Sett till att tagit med sadel och träns så att han och behandlande veterinär får se hästen under ryttare. Allra bäst hade det varit om ni hade fått Johan Lenz som veterinär som är en duktig ryttare (varit beridare hos Jan Brink). JL i samarbete med LJ är en suverän kombination! JL kan även sitta upp och själv känna om det är ridrelaterat eller fysiskt relaterat problem.

Om du väljer att rida igång och fixa hemma så tömkör mycket till en början. "Slösa" inte bort varv där hästen inte arbetar utan ha en bra form och isf kortare pass. Cavaletti så att ryggen kommer upp är toppen. Låg form-men inte på bogarna!
När den rids så är jag inte alls med i antigramanrörelsen. Gramanen kan i synnerhet vara guld värd med en rygghäst som inte får gå med huvudet upp i vädret. När man rider på graman är förstås framåtbjudning a och o. Munnen kan bli bättre och stadigare på graman också när hästen erbjuds ett stöd att gå på.

Ett sista tips om munnen är alt ett att prova novabett. Är hästen inte för stark brukar de bli stadiga och fina och de suger tag bra i det. Alt två ett ergonomiskt Sprengerbett. Dom är dyra-men dom är värde pengarna! min som är lite svår att få att ta stöd på bettet har blivit mycket bättre när jag bytte till ett Sprengerbett:).

Ponnyn har ju i grunden än rätt dålig överlinje med låg rygg och lång länd. tycker egentligen inte att det är så konstigt att den fårr bekymmer utifrån sina exteriöra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 217
Senast: Sirap
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp