Ponny med ryggproblem

Sv: Ponny med ryggproblem

Tycker helt klart att du gör rätt som tar och kollar upp allt veterinärt först!


Men jag vill också påtala fördelarna med att ha kontakt med en equiterapeut som kan hjälpa till med ev rehabiltering. Min häst fick ont i ryggen, strulig i munnen och kotledsinflammationer, och behandlades på sedvanligt vis mot kotladsinflammationer och veterinären behandlade även kiropraktiskt för snett bäcken.
Men bäckenet gick hela tiden tillbaka och kotledsinflammationerna gav ej med sig.

De behandlade henne i ett år hittade aldrig nåt fel trots en massa utredningar och triangelmärkte henne till slut då hon hela tiden visade reaktion på böjprov, även efter 6 månaders vila.

Jag tog över hästen för ett år sen, tre månader efter triangelmärkningen.
Hästen var välskött men mådde inte bra, fruktansvärt stel bak, "ledsen", både kroppsligt och mentalt spänd osv.
Jag hade först ut kiropraktor som knackade och rättade till bäckenet. Tre dagar senare var hon sne igen :grin:

Hade ut ET som behandlade henne med massage över bäckenet (rättade endast till nacken med kiropraktik) och lärde mig träningsmetoder och stretching för att bygga upp hästen och förhindra att den blev sned igen. Det har verkligen gjort hela skillnaden. Hon har ett helt annat rörelsemönster, ingen reaktion what so ever på böjprov, inget stul med munnen, har musklat upp sig RÄTT, jobbar i form bara jag sätter mig på henne. Jag vet ju inte om hon skulle hålla för mer än promenadridning, men i min livssituation passar det mig utmärkt med bara promenadridning och huvudsaken för mig är att hästen mår bra.


Tycker det finns många likheter med din häst, min var dock mycket öm över ryggen. Är din det med?
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Tack för ditt svar. Dock så kommer jag inte vara hennes ryttare då jag är för stor för en c-ponny och tanken var att hon skulle lånas ut på foder eller säljas. Och jag tvivlar tyvärr på att det finns en ryttare som är villig att ta på sig de problem som du beskriver att din häst har. Inte som ponny ryttare iaf!

Men som sagt hon ska kollas igenom först och jag utgår efter det.

Ja hon är väldigt öm i ryggen och sänker den vid tryck. Lägger in en bild för att förklara!

Det röda är där hon markerar mest men hon är öm över hela det gröna området.

31946598_129247169.jpg


ska se om jag kan filma hennes reaktion vid tryck på torsdag!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Tack för ditt svar. Dock så kommer jag inte vara hennes ryttare då jag är för stor för en c-ponny och tanken var att hon skulle lånas ut på foder eller säljas. Och jag tvivlar tyvärr på att det finns en ryttare som är villig att ta på sig de problem som du beskriver att din häst har. Inte som ponny ryttare iaf!

Nä, om jag inte kommer att kunna behålla min häst så kommer jag med alla sannolikhet att ta bort henne , så jag förstår absolut hur du tänker.


Om de hittar nåt fel på hästen så har ni ju en diagnos att gå efter, då kommer du antagligen att kunna få en prognos och kan bestämma dig efter det. Det ser ut som att hästen är felmusklad (=felriden, om det beror på hästens problem,sadel, ryttare eller nåt annat vet inte jag) och den sista tiden tappat massor av muskler (proteinbrist?)

Stämmer detta?:
sept 2009 Hästen är oinriden och skickas till fodervärd. Sadel provas ut.
mars 2010 Hästen kommer hem till dig.
April 2010 hästen lämnas till ny fodervärd ny sadel provas ut. Startas CL 50 och 60. Åker till tandläkaren pga tjafsig mun.
Juni 2010 Halt 3 gånger över natten. Tränas 90 cm hoppning.
Juli 2010 Diagnostiserad med kotledsinflammation.
Nov 2010 Ny ryttare igen. Visar sig vara felverkad. Sadeln ligger dåligt. Dåliga muskler.

Just nu är problemet att hon ömmar i ryggen och saknar muskler? Har hon en uträknad foderstat? Tjafsar hon i munnen vid tömkörning? Jobbar hon när ni tömkör?
När hon blev halt de första gångerna över natten, hade hon blivit riden dagen innan alla gångerna innan, hårdare/längre än vanligt kanske? Det jag tänker på är att jag sett en häst bli rejält halt i över en vecka efter att ha provat en sadel som inte passade i tio minuter , kanske sadeln inte passade redan då?
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Nä, om jag inte kommer att kunna behålla min häst så kommer jag med alla sannolikhet att ta bort henne , så jag förstår absolut hur du tänker.


Om de hittar nåt fel på hästen så har ni ju en diagnos att gå efter, då kommer du antagligen att kunna få en prognos och kan bestämma dig efter det. Det ser ut som att hästen är felmusklad (=felriden, om det beror på hästens problem,sadel, ryttare eller nåt annat vet inte jag) och den sista tiden tappat massor av muskler (proteinbrist?)

Stämmer detta?:
sept 2009 Hästen är oinriden och skickas till fodervärd. Sadel provas ut.
mars 2010 Hästen kommer hem till dig.
April 2010 hästen lämnas till ny fodervärd ny sadel provas ut. Startas CL 50 och 60. Åker till tandläkaren pga tjafsig mun.
Juni 2010 Halt 3 gånger över natten. Tränas 90 cm hoppning.
Juli 2010 Diagnostiserad med kotledsinflammation.
Nov 2010 Ny ryttare igen. Visar sig vara felverkad. Sadeln ligger dåligt. Dåliga muskler.

Just nu är problemet att hon ömmar i ryggen och saknar muskler? Japp ryggen och brist på muskler är problemet.Har hon en uträknad foderstat? Ingen analys finns på höt och det är inte heller möjligt då det är plastat och kommer från olika leverantörer. Dvs jag kan inte öppna alla balarna för analys. Hon går på ca 7-8 kg hö/dygn och havrefri musli. Hon är extremt känslig för allt med havre i.Tjafsar hon i munnen vid tömkörning? Hon tjafsar alltid. Men som sagt hon är mycket bättre och bli bättre för varje dag. Så munnen bekymrar inte mig. De proböemen kom av vargtänderna.Jobbar hon när ni tömkör? Hon jobbar på bra. Men vi har och har haft mycket snö så tyvärr har det mest blivit jobb i skritt och lite trav på rak väg.
När hon blev halt de första gångerna över natten, hade hon blivit riden dagen innan alla gångerna innan, hårdare/längre än vanligt kanske? Ena gången vilade hon, och nån annan gång reds hon i skogen Det jag tänker på är att jag sett en häst bli rejält halt i över en vecka efter att ha provat en sadel som inte passade i tio minuter , kanske sadeln inte passade redan då? Hon blev halt först 3 mån efter sadeln provades ut

Hoppas jag kunnat svara på dina frågor!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Min första reaktion när jag ser första bilden du lagt in är:
Oj, en spatthäst.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Min första reaktion när jag ser första bilden du lagt in är:
Oj, en spatthäst.

Ja man kan ju fundera! Spatt har jag dock aldrig ens tänkt på! Hon har enligt vet perfekt rörelsemönster. Borde de inte ha sett antydan till spatt?

Och vad grundar du spatten på?
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Uppdatering!

Hade så massören ute igår igen. Och det gick jättebra!

Ponnyn ömmade inte alls på vänster sida och minimalt med spänningar. De få hon hade släppte lätt och hon var mjuk och fin.
Höger sida ömmade hon lite men även de spänningar släppte! Hon har även "byggt upp" sig och stod inte alls lika svankig i gången.

Så nu ska jga prata med vet lite senare men förhoppningsvis så kommer vi köra igång henne och se om det håller sig så här. Sadel ska provas ut och hon kommer ridas med graman för att vi ska få ner henne i bra bärighet (Ryttaren är duktig) direkt. Massagen kommer fortsätta 1 gång i veckan för att kunna upptäcka ev spänningar direkt. Och hon kommer även få fortsätta ha back on track på natten, korrigering av hovar och vara i kontakt med vet. Mycket ska göras men lite hopp har jag nu! Blev så glad så jag helt glömde att fota;) Och hon var inte sned igår när vi kikade på henne.

Så nu håller vi alla tummarna!!!!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Uppdatering!

Sadel ska provas ut och hon kommer ridas med graman för att vi ska få ner henne i bra bärighet (Ryttaren är duktig) direkt.

Bärigheten kommer i och med att hästen arbetar på bra bakifrån så jag förstår inte hur en graman ska kunna vara till hjälp. Den får bara hästen att böja på nacken.

Jag har själv en "rygghäst" som hade svårt med formen innan han fick sin diagnos och blev behandlad. Nu när han är smärtfri så har han inget som helst problem med det förutom att han, än så länge, saknar en del styrka och därav inte är helt stadig i sin form.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Skönt att det gick bra med massören. Men jag undrar verkligen vad gramanen har där att göra? Spelar ingen roll hur duktig ryttaren än är, det är ändå något som tvingar ner hästen, ni borde istället satsa på att hästen vill arbeta upp sina ryggmuskler i en form den själv trivs i och väljer. Med gramanen har du otroligt mycket större chanser att bara bygga upp fler spänningar, istället för att bygga upp bärighet. Låt hästen till en början arbeta i en mer öppen och låg form (utan inspänningar som bara drar ner-innåt). Skritta och markarbeta mycket och satsa på eftergift istället, då får du en sund rygg!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Bärigheten kommer i och med att hästen arbetar på bra bakifrån så jag förstår inte hur en graman ska kunna vara till hjälp. Den får bara hästen att böja på nacken.

Jag har själv en "rygghäst" som hade svårt med formen innan han fick sin diagnos och blev behandlad. Nu när han är smärtfri så har han inget som helst problem med det förutom att han, än så länge, saknar en del styrka och därav inte är helt stadig i sin form.

Givetvis ska hon jobba bakifrån men samtidigt så vill vi inte att hon riskerar att trycka ner ryggen innan hon fått muskler att trycka på bak. Och jag har aldrig fått en graman till att hästen" bara böjer på nacken". Då använder man den helt fel enligt mig!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Skönt att det gick bra med massören. Men jag undrar verkligen vad gramanen har där att göra? Spelar ingen roll hur duktig ryttaren än är, det är ändå något som tvingar ner hästen, ni borde istället satsa på att hästen vill arbeta upp sina ryggmuskler i en form den själv trivs i och väljer. Med gramanen har du otroligt mycket större chanser att bara bygga upp fler spänningar, istället för att bygga upp bärighet. Låt hästen till en början arbeta i en mer öppen och låg form (utan inspänningar som bara drar ner-innåt). Skritta och markarbeta mycket och satsa på eftergift istället, då får du en sund rygg!

Som sagt gramanen ska vara där för att hon inte ska trycka ner ryggen och jobba i för hög form. Martingal hjälper inte till med det och jag ser helldre en hjälptygel som ryttaren kan släppa på helt! Nu har vi inte testat med graman så vi får se om det fungerar!
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Ja, men just därför bör hästen få komma i form själv och inte bli "tvingad". Gramanen drar i näsan innåt och ner mellan frambenen, dvs ingen önskvärd form om du vill att hästen skall höja ryggen. Du bör istället sträva efter en så lång och mjuk överlinje som möjligt för att få tag ordentligt om ryggen.

Är hästen så pass svag att den inte kan ridas med eftergift och höjd rygg självmant så kanske det är bäst att börja från marken i skritt med grunderna.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Som sagt gramanen ska vara där för att hon inte ska trycka ner ryggen och jobba i för hög form.

Vad får du en graman till då?

Om hästen inte kan gå i form utan hjälptyglar när den rids på ett bra sätt så har den något fysiskt fel som behöver åtgärdas.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Det jag reagerade på var att din ponny stod med framhovarna långt bakom sig på de två första bilderna. Inte så mycket bakom sig på den tredje.
Bakbenen ser inte heller ut att vilja bära utan står även de långt bak.

Hur är hovarna på din pålle? Förutom snedheten. Lätt att få strålröta? Går hon stummare på hårt underlag? Ont i hovarna kanske? Ont vid tappskor?

/L
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Tack för ditt svar. Dock så kommer jag inte vara hennes ryttare då jag är för stor för en c-ponny och tanken var att hon skulle lånas ut på foder eller säljas. Och jag tvivlar tyvärr på att det finns en ryttare som är villig att ta på sig de problem som du beskriver att din häst har. Inte som ponny ryttare iaf!

Men som sagt hon ska kollas igenom först och jag utgår efter det.

Ja hon är väldigt öm i ryggen och sänker den vid tryck. Lägger in en bild för att förklara!

Det röda är där hon markerar mest men hon är öm över hela det gröna området.

31946598_129247169.jpg


ska se om jag kan filma hennes reaktion vid tryck på torsdag!

Reagerade på att hon står under sig med frambenen på de flesta bilderna, och att du sen visar att hon ömmar där hon gör, hänger nog ihop. Hon vill avlasta den delen. Den röda linjen du ritat är ju precis där hon bör vara svagast, där det blir lite en delning av kroppen eftersom hon är svankig och det är just där det börjar "gå uppåt" mot korset, blir ju gärna spänningar där då (många hästar med normal långa ryggar ömmar gärna där också när dom inte rids ihop, visas ofta där)Hon ser verkligen ut som att hon behöver få upp ryggen, få igång ryggmusklerna så de kommer upp, är min först känsla när jag ser bilderna..Man ser ju ryggraden, lite takformad. Men jag tror att om hon får massage, och jobbas utan ryttare ett tag, så hon får komma ihop utan ryttare, för jag tror att hon behöver få mer muskler att bära upp ryttaren just nu,skulle tror hon är alldeles för svag i muskulaturen för att orka..Och gramanen hade jag skippat, för jag tror inte att hon orkar det med den ryggen, just nu iaf!
Slängadet med huvudet kan ju bero på spänningen i ryggen också..
Följer gärna er, tycker det är intressant, hade gärna känt på hennes rygg, i egen erfarenhetssyfte ;)( utbildar mig till hästmassör )
Hoppas ni hittare en bra lösning!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny med ryggproblem

Graman på så unga hästar för att få dem gå "i form" är enligt mig ett jävla ofog.

Sätt upp en ryttare som kan få henne att jobba på rätt sätt utan hjälptyglar, med en ärlig framåtbjudning (då slutar hon tjafsa i munnen). Då blir det en lättriden ponny som är schyst att rida.
Hon ser inte ut som någon stjärnskikare precis så gramanen är inte nödvändig. Jag skulle tippa på att hon skjuter på så mycket med bakbenen att hon hamnar på bogarna med ryttare på ryggen (därav kotledsinf), hon behöver en ryttare som klarar av att balansera upp henne tills hon är så stark att hon gör det av sig själv.

Jag tycker dessutom att du målar fan på väggen, för jag ser inga större fel på din ponny på bilderna och nu säger du att hon är mycket bättre.

(Är sjukskriven pga foglossning och har svårt att kunna ta mig ut till stallet och hämta ponnyn i hagen. Så får vänta tills i morgon då ryttaren finns där och kan hjälpa mig)
Jag funderar på om det här gör att du ser världen lite mörkare än vad den egentligen är?
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Men jag tror att om hon får massage, och jobbas utan ryttare ett tag, så hon får komma ihop utan ryttare, för jag tror att hon behöver få mer muskler att bära upp ryttaren just nu,skulle tror hon är alldeles för svag i muskulaturen för att orka

Dessa igångsättningsråd fick jag av veterinär efter att min häst blivit diagnosticerad och behandlad. Fick jobba från marken med tömkörning och promenader i ca 2 månader och behandla med massage och laser ca var 3-4 vecka. Nu efter 4 månader rids hästen 3 ggr i veckan (mest skritt och lite trav), tömkörs 2 ggr (i alla gångarter) och promeneras för hand resten av tiden. Kommer även fortsättningsvis masseras och laserbehandlas ca var 5-6 vecka. Hästen känns och ser finare ut än någonsin tidigare så det har verkligen gett resultat även om vi har mycket kvar.

Jag kommer sakta bygga på och mitt mål är att hästen ska bli ridbar i alla gångarter och kunna ridas 3-4 ggr i veckan. Tömkörningen kommer jag alltid fortsätta med.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Dessa igångsättningsråd fick jag av veterinär efter att min häst blivit diagnosticerad och behandlad. Fick jobba från marken med tömkörning och promenader i ca 2 månader och behandla med massage och laser ca var 3-4 vecka. Nu efter 4 månader rids hästen 3 ggr i veckan (mest skritt och lite trav), tömkörs 2 ggr (i alla gångarter) och promeneras för hand resten av tiden. Kommer även fortsättningsvis masseras och laserbehandlas ca var 5-6 vecka. Hästen känns och ser finare ut än någonsin tidigare så det har verkligen gett resultat även om vi har mycket kvar.

Jag kommer sakta bygga på och mitt mål är att hästen ska bli ridbar i alla gångarter och kunna ridas 3-4 ggr i veckan. Tömkörningen kommer jag alltid fortsätta med.

Låter mkt klokt, och vad härligt att det ger resultat!:)
Bästa är att skynda långsamt, det vinner man på i längden:)
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Jag menar inte att vara elak eller verka dryg, men jag har läst hela tråden och tycker att här med uppdateringen är det mils från ditt orginalinlägg? Vad hände med att ryggen skulle kollas upp ordentligt? Jag säger inte att den måste ha fysiska problem med ryggen men jag skulle verkligen börja fundera när massören går igenom en häst h*n vet haft problem och inte är kollad och att man sedan byter väg helt och hållet.
Det jag ser när jag kollar på bilderna är en ponny som saknar muskler.
 
Sv: Ponny med ryggproblem

Det jag reagerade på var att din ponny stod med framhovarna långt bakom sig på de två första bilderna. Inte så mycket bakom sig på den tredje.
Bakbenen ser inte heller ut att vilja bära utan står även de långt bak.

Hur är hovarna på din pålle? Förutom snedheten. Lätt att få strålröta? Går hon stummare på hårt underlag? Ont i hovarna kanske? Ont vid tappskor?

/L


Hovarna är bra enligt vet och hovslagare. Hon har aldrig haft något problem alls förutom inåttåad h fram. Inte stummare på något underlag alls. Har gått barfota innan och funkar bra på mjukt underlag. Har aldrig haft tappsko vad jag kan minnas! Men så har hon inte varit skodd ens ett år.

Hon har alltid stått med benen mer "under sig". Här är en bild när hon var 2 år.

20563836.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp