Ponny som blir seg/trött efter några dagars ridning.

lovehorses

Trådstartare
Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant.
Är så friskförklarand man kan bli av fång. Jag har bantat honom. Tränat upp honom. Och han blivit riktigt bra.
Blivit en gladare häst över lag.
Nu till problemet.
Han är så seg i ridingen/träningen och jag vet inte vad jag ska göra!?!!
Han tränas ca 5 ggr i veckan varierad träning.
ex har jag han och stå ca 2 dagar så är han första två dagarna massor med energi, går riktigt bra. Men sen är det som energin tar slut. Släpar fötterna efter sig, orkjar inte göra ngt m.m. Det är ingen skillnad om man tar det lugnt en dag med tex en promenad och sen tränar lite hårdare han e fortfarande seg.
orkaen tar slut snabbt. Får han sen stå några dagar igen har han kanske energin.
Jag villl ju gärna göra så att jag rider när jag kan och hinner och står sen när jag inte hinner. JAg har familj och heltidsjobb så ibland far tiden iväg. Då kanske jag rider intensivt en period och sen vila emellan.
Jag förstår inte hur det fungerat på ridskolan....
Nu funderar jag på energifoder för att boosta upp honom lite mera men är lite rädd för det.
Provade nu att öka på kwikkbeeten som jag har men det hjälper inte.
Han står inne från 17-06.30. Ibland får han tränas på dagen ibladn kvällen beror på när tiden finns. Han va lite tjock här för ett tag sedan men bantat ner honom lite och trodde han sku bli piggare men icke.

Vad kan jag göra?
Tyvärr har jag ingen grovfoder analys så vet inte så mycket om de ännu. men försöker använda sunt förnuft.
 
Utan en analys på grovfodret så blir det ju lite som att famla i blindo om du försöker laborera med fodret. Om det står flera hästar i samma stall som har samma grovfoder kan ni då inte gå ihop och få en analys på det? Sen håller jag med föregående mycket konditionsträning ute i naturen. Är det i någon särskild form av ridning han släpar fötterna efter sig, t.ex.. enbart på banan? Isåfall kanske han helt enkelt tröttnat på det under sin ridskoletid. Sitter all utrustning som den ska? @lovehorses
 
Spelar ingen roll om det är ute i skogen eller på banan. Drar fötterna efter sig och får tuggumi under dem...
Analys är på väg av bonden men kommer att ta ett tag ännu innan vi får den. Han ska klippa andra skörden först...eller han kanske gjort det redan. Rider mycket ut i skogen emmellan åt med mycket tempo på. Han blir inte så extremt flåsig eller svettig. Det är bara som att energin inte finns.

Han släpar också fötterna efter sig om man är på marken, promenader, longering eller tömkörning.

Han var på ridskolan efter fången. Han är skodd. Hovslagarna har inte sett något avvikande. Vissar inget vid skoningen heller, ömhet eller linande.
Han har varit seg en längre tid, när han kom. Blev lite piggare på våren men sen gick energin tom igen.
Veterinären kolla upp honom och hon såg inget avvikande.
Det är mera att det är tuggummi under fötterna/tanken är tom. Det går långsamt i allt.

Jag har ex varit ut och ridit och försökt galoppera snabbt, få honom i fyrsprång. Det kommer inte. Han gör inte mycket till ökning. Länger ca 10 meter sina galoppsteg sen gå saktar han in och kör "mommo""galopp.
 
Jag hade provat havre om inte det hjälpt hade jag kollat upp hästen igen. Det du upplever har jagvupplevt två gånger. Första gången för 25 år sen med en ponny med dubbelsidig frambenshälta och den andre ett halvblod för två år sen med infl i ena framhovens sula.
 
Jag hade inte gett spannmål eller spannmålsbaserade kraftfoder till en fånghäst. Där vill man ner i stärkelse(och socker). Spannmål är stärkelserikt.

Ge hellre mer grovfoder, betfiber, riskliolja eller liknande om mer käk behövs. Eller spannmålsfritt kraftfoder med lågt stärkelse/socker.
Riskliolja är naturligt anabol(men karensfri) och ger ökad muskeltillväxt och ökad uthållighet. Den ger ju inte energi så som i hetare häst. Men med ökad styrka och uthållighet kan man ju få lite mer bjudning.
 
En häst som har haft fång kan ha/få ont efter även om hästen är friskförklarad och det blir tydligare när hästen har gjort mer än hen klarar. Vad hästen klarar är såklart individuellt men kanske klarar din häst bara av att ridas varannan-var tredje dag eller kanske klarar han bara av att promenadridas väldigt lätt? Jag skulle alltså utgå ifrån att hästen har ont när du upplever att energin tar slut. En dubbelsidig hälta kan vara omöjlig att se utan att man bedövar ena hoven.

Att ge mer energi till en häst som får sina behov tillgodosedda kommer inte leda till mer energi hos hästen utan till att hästen ökar i vikt. Precis som du själv inte blir piggare utav att äta en macka extra så blir inte hästen piggare utav att äta mer energi än vad hen gör åt med utan det lägger sig som fett.

Att ge spannmål är ingen bra idé alls. Socker och stärkelsehalten måste hållas låg till en häst som har haft fång/är i riskzonen eller är en potentiell fånghäst, dvs. i stort sett alla typer av lättfödda hästar. Även till svårfödda hästar kan det vara bra att tänka igenom sitt upplägg, socker och stärkelse i större mängd är inte så jättebra för någon häst.

Något som är bra att ha i åtanke är att risken för nya fånganfall minskar vid pulshöjande motion 20-30 minuter/dag. Det är också av största vikt att hålla hästen i normalhull och inte låta hästen bli överviktig. För varje gång hästen tillåts bli överviktig ökar också risken för fång. Inte bara då när hästen är överviktig utan också senare i livet.

Har prover för PPID tagits? Om inte så tycker jag att du ska få det taget.
 
En häst som har haft fång kan ha/få ont efter även om hästen är friskförklarad och det blir tydligare när hästen har gjort mer än hen klarar. Vad hästen klarar är såklart individuellt men kanske klarar din häst bara av att ridas varannan-var tredje dag eller kanske klarar han bara av att promenadridas väldigt lätt? Jag skulle alltså utgå ifrån att hästen har ont när du upplever att energin tar slut. En dubbelsidig hälta kan vara omöjlig att se utan att man bedövar ena hoven.

Att ge mer energi till en häst som får sina behov tillgodosedda kommer inte leda till mer energi hos hästen utan till att hästen ökar i vikt. Precis som du själv inte blir piggare utav att äta en macka extra så blir inte hästen piggare utav att äta mer energi än vad hen gör åt med utan det lägger sig som fett.

Att ge spannmål är ingen bra idé alls. Socker och stärkelsehalten måste hållas låg till en häst som har haft fång/är i riskzonen eller är en potentiell fånghäst, dvs. i stort sett alla typer av lättfödda hästar. Även till svårfödda hästar kan det vara bra att tänka igenom sitt upplägg, socker och stärkelse i större mängd är inte så jättebra för någon häst.

Något som är bra att ha i åtanke är att risken för nya fånganfall minskar vid pulshöjande motion 20-30 minuter/dag. Det är också av största vikt att hålla hästen i normalhull och inte låta hästen bli överviktig. För varje gång hästen tillåts bli överviktig ökar också risken för fång. Inte bara då när hästen är överviktig utan också senare i livet.

Har prover för PPID tagits? Om inte så tycker jag att du ska få det taget.
Hon vet ej om hästen får sina behov tillgodo sedda.
Sen tror jag det varit på diskussion tidigare här på buke att man kan inte jämnfördelat hur vi människor vs hästar reagerar på energi.
 
Jag håller med de som säger analys, koll av hälta och PPID.

En häst som går på för lite protein t.ex kan mycket väl bli extremt trött av träning. På min förra visade det sig varje gång vi kom upp i lite träning (tränade uttålighet för maratonkörning).
När proteinet kom upp i rätt förhållande till resten gick det att träna igen.

Men, det förutsätter en analys. Att bara gå på en fånghäst med lucern t.ex där det finns energi också kan ju bli helt fel.
 
Jag håller med de som säger analys, koll av hälta och PPID.

En häst som går på för lite protein t.ex kan mycket väl bli extremt trött av träning. På min förra visade det sig varje gång vi kom upp i lite träning (tränade uttålighet för maratonkörning).
När proteinet kom upp i rätt förhållande till resten gick det att träna igen.

Men, det förutsätter en analys. Att bara gå på en fånghäst med lucern t.ex där det finns energi också kan ju bli helt fel.
Känner så väll igen mig i detta, Har oxå haft en häst som verkligen inte orkade jobba när hon fick för lite protein.
 
Nä det var ett tag sen. Någon hänvisade till en studie. Jag kommer ihåg den för jag tycker just tillsatts av havre ger mer energi åt i alla fall en del individer (skulle vilja säga de flesta hästar jag haft)
Det finns studier som visat att någon beståndsdel i havre orsakar "pigghet", tror det var någon aminosyra eller något som tolkades som signalsubstans. Dvs inte överskotts-MJ i sig.
 
Hon vet ej om hästen får sina behov tillgodo sedda.
Sen tror jag det varit på diskussion tidigare här på buke att man kan inte jämnfördelat hur vi människor vs hästar reagerar på energi.
Nej det vet hon inte men vad jag förstod så skulle analysen komma snart och då kan hon ta reda på det. Att börja laborera med spannmål till en häst som har haft fång är ingen vettig väg att gå.

Jaså? Då får du gärna länka till forskning som visar att vi fungerar olika.
 
Nä det var ett tag sen. Någon hänvisade till en studie. Jag kommer ihåg den för jag tycker just tillsatts av havre ger mer energi åt i alla fall en del individer (skulle vilja säga de flesta hästar jag haft)
Det finns sätt att maxa det glykemiska indexet om det är det du menar men det är knappast något vanliga ryttare/kuskar behöver trixa med. Det handlar då om topphästar som man för att maxa deras prestation ger vissa foder (ofta havre) i viss mängd och en viss tid innan prestationen för att de ska kunna prestera den där lilla skillnaden som kan vara avgörande för om de vinner eller kommer femma i typ världscupen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 006
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 672
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp