Bukefalos 28 år!

Ponny som har börjat sparka??

A

afsana

Vår annras snälla men lite buffliga ponny har under en tid blivit mer och mer tjurig i boxen och vid hantering på stallgången. Sedan en vecka tillbaka så hytter han med bakbenet när man går förbi. Lägger även öronen bakåt när man kommer för nära.
Kan det ha med ledarskap att göra. Är ingen hästmänniska sedan tidigare utan blev ponnymamma för ca 1 1/2 år sedan.
Han har hela tiden varit lite bufflig och knuffig av sig.
Vid ridning är han sig precis lik som annrs. Det är vid hanteringen han ändrat sig.
Snälla hjälp mig vad ska jag göra???:confused:
 
Sv: Ponny som har börjat sparka??

Hej!

Det låter lite som att det är ledarskapet som det handlar om.
Han testar gränserna.
:) Lillan
 
Sv: Ponny som har börjat sparka??

när hästar hotar med att sparka mig så brukarjag daska till dem lite med handflatan på rumpan, samtidigt som jag tjoar till typ, "lägg av med det där!" eller "fyra ben i marken tack!"
sen försöker jag låta bli att göra ngn grej av det hela, man ska ju inte gå och vara rädd för dem och skygga undan för då lär dem sig att hoten funkar.

hantera hästen mkt från marken, gå promenader- be hästen stanna och backa, flytta sig i sidled på kommando, pyssla mkt med hästen så han vänjer sig vid att det är roligt att vara med er och han kan lita på ert omdöme.
 
Sv: Ponny som har börjat sparka??

när hästar hotar med att sparka mig så brukarjag daska till dem lite med handflatan på rumpan, samtidigt som jag tjoar till typ, "lägg av med det där!" eller "fyra ben i marken tack!"
sen försöker jag låta bli att göra ngn grej av det hela, man ska ju inte gå och vara rädd för dem och skygga undan för då lär dem sig att hoten funkar.

hantera hästen mkt från marken, gå promenader- be hästen stanna och backa, flytta sig i sidled på kommando, pyssla mkt med hästen så han vänjer sig vid att det är roligt att vara med er och han kan lita på ert omdöme.

Ok då har jag tänkt rätt. Då vi just nu har två andra tjejer som är medryttare på honom märker jag att han har blivit mera tjurig vid skötsel. Blir väl inte konsekvent "uppfostran".
Tack för hjälpen!
 
Sv: Ponny som har börjat sparka??

Sätt gränser. Men om du daskar till honom kan det hända att han sätter sitt hot i verket och verkligen sparkar. Tänk på var du står och att du har reträttväg. Aldrig inklämd- gäller även om han skulle bli rädd.

I början:
Välj dina "strider".
Välj en tid: När du har gott om tid och du är på gott humör , tålmodig och lugn och det i övrigt är bra yttre förhållanden.
Välj plats: Säker plats där det finns utrymme för dig att komma undan OM det skulle behövas. Beror på hur grinig han är. Säkerhet framför allt! Men det verkar inte som din häst är så besvärlig (ännu).
Blir det ingen bättring- ta hjälp tidigt- lättare att åtgärda då.

En övning som jag gör med några av hästarna är att de får vänta på ett "varsågod" innan de får börja äta det kraftfoder jag just lagt i krubban. De får tillåtelse att äta först när de står och väntar lungt och stilla. Det blir en rutin att vänta på matte.

(Jag, personligen, daskar nästan aldrig till en häst- bara i nödfall- och då mycket restriktivt och exakt när den "utför dådet". Efteråt är det försent! (Ex om de inte respekterar din zon och försöker "går över dig" eller biter/sparkar dig. Du har alltid rätt att försvara dig!)
Daskar aldrig till om de bara hotar - då räcker en tillsägelse (oftast räcker röst och kroppsspråk.)

När du trappar upp "våldet" kan det lätt hända att hästen gör det samma.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 037
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp